Molly, Chanel, Vogue Italia, Parijs 2015 ©Paolo Roversi

Foto’s van Paolo Roversi herken je meteen: zachte, betoverende lichteffecten, dikwijls in sepia-tinten. Palais Galliera toont op de expositie Paolo Roversi een van de meest unieke oeuvres uit de modewereld.

Paolo Roversi (1947) ontwikkelde door de jaren heen een zeer eigen fotografische taal, met veel ruimte voor toeval. Frans Ankoné werkte midden jaren negentig als fashion director van The New York Times een keer of zes met Paolo Roversi. Die samenwerkingen rekent hij tot zijn meest bijzondere ervaringen. ‘Met een heel grote polaroidcamera schoot Roversi polaroids met het formaat van tijdschriftpagina’s. Telkens bedacht hij weer bijzonder licht’.

Lees door onder de foto

Molly, Chanel, Vogue Italia, Parijs 2015 ©Paolo Roversi

‘Om dat te bereiken moest iedereen op de set iets doen. Zo moest ik eens tijdens het maken van een foto met een zaklamp schijnen op de kleding, zodat  er een bepaalde kleurdiepte ontstond. De visagist scheen met een zaklamp op de make-up en de haarstylist op het haar. Iemand anders moest een gordijn open en dicht trekken. Ook die beweging zag je terug op de polaroid. Het model moest al die tijd stokstijf stil blijven staan. Paolo Roversi had een voorliefde voor experimenteren.’

In zijn nu al ruim vijftigjarige carrière heeft de Italiaan, die sinds begin  jaren zeventig in Parijs woont en werkt, ook nooit de moderne ontwikkelingen geschuwd en legde zich met veel succes toe op digitale fotografie.

Paolo Roversi. T/m 14 juli in Palais Galliera Musée de la Mode de Paris. 10 Avenue Pierre Ier de Serbie, Parijs. Palaisgalliera.paris.fr  Catalogus: Éditions Paris Musées, €49

Molly, Chanel, Vogue Italia, Parijs 2015 ©Paolo Roversi

Molly, Chanel, Vogue Italia, Parijs 2015 ©Paolo Roversi

Vorige
Vorige

ALLES OVER GUCCI’S CRUISE SHOW

Volgende
Volgende

TURNING PAGES EXPOSITIE MET JASPER ABELS