MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

NEELA VERMEIRE: India als inspiratie

Neela Vermeire richt in 2012 haar eigen parfumlabel op: Neela Vermeire Créations. Onlangs lanceerde ze in Amsterdam haar zesde parfum creatie: Pichola. Vermeire werkt samen met parfumeur Bertrand Duchaufour.

Wat is je filosofie omtrent geuren? 
“Parfum is voor mij emotie. Trends interesseren mij niet, daarvoor is wat ik doe veel te complex. Ik werk tegelijkertijd aan verschillende geuren en breng er één per jaar uit. Haast heb ik niet, en ik ben geen commercieel merk. In mijn geuren zit diepte. Ik hoop dat alles wat je ruikt, nooit eerder hebt geroken. Mijn geuren zijn als liefdesbrieven gericht aan mijn land. Omdat ik in Parijs woon, laat ik daar mijn geuren volgens de oude methodes maken, maar wel met ingrediënten uit India.”

In 2012 lanceerde je tegelijkertijd 3 geuren: Trayee, Mohur and Bombay Bling. Waarom die drie? 
“Ze staan voor drie tijdperken in India, voor de geschiedenis van het land. Trayee staat voor het spirituele oude India en is een complexe geur en bevat veel vetiver, iris, leer en heel veel kruidige noten. Mohur is geïnspireerd op het mogul-tijdperk tijdens de Britse bezetting, en heeft de roos als hart in combinatie met oudh.  Bombay Bling staat symbool voor het chaotische moderne India, en bevat mango en black current.”

Bombay Bling is een wel erg grappige naam voor een geur! 
“Ik zocht een naam die de lading dekt voor het huidige India. In India zie je momenteel heel veel bling. Bombay bling is geliefd bij veel mensen want het is a happy fragrance, dat komt door de frisse geur van groene mango.”

Kun je iets vertellen over je laatste geur? 
“Pichola is net uit en bevat bergamot en tuberose. We hebben er anderhalf jaar aan gewerkt, want weet je met Ashoka won ik vorig jaar een prijs in Los Angelos. Het gaf ons het gevoel dat we niet op onze lauweren kunnen rusten. De kracht achter de geur is om eerst de base note te laten ruiken, dat is moeilijk om te maken. Wij ‘bouwen’ uit het niets, de architectuur van de geur.”

Alle geuren zijn geïnspireerd op India, een land met een grote geschiedenis op geuren gebied. Kun je hier iets over vertellen.
“Moguls, in de zestiende eeuw, hadden veel ideeën over geuren. Belangrijkste waren oliën van rozen, sandelhout en oudh, dat zijn van oudsher de originele, natuurlijke ingrediënten en werd attar genoemd. Alcohol werd nog gebruikt voor geuren. Mijn eerste geur herinnering is aan sandelhout dat melkachtig rook en zeer plezierig. Als ik nu iets kunstmatigs ruik dan krijg ik als reactie hoofdpijn.

Over de attars, daarvan doe je druppel op een katoenen watje en dat dep je achter je oor .”

Zo doen mensen het nog steeds? 
“Ja zowel op het platteland en in steden geven mensen de voorkeur aan pure attar parfums, maar door invloeden uit het Westen maken parfums met alcohol opmars. Maar van oorsprong gebruikt iedereen attars.” 

Hoe gaat de distributie van je geuren? 
“Winkels vinden mij, ik verkoop nu in 12 landen. Ze ontdekken me doordat ze het ergens hebben gezien en nemen dan contact met me op. Ook wordt mijn merk ontdekt op beurzen, ik heb twee distributeurs, een in Italie en een voor Rusland.”

En in India? 
“Nog niet. India is voor merken uit India een lastige afzetmarkt. Indiërs houden van logo’s, zoals Chanel, Gucci and Armani. De oude cultuur met kleine winkeltjes verdwijnt in een rap tempo, heel erg jammer is dat.” 

Tot slot: de spiegel vraag? 
“Erg weinig. Ik doe mijn make-up op, en daarna kijk ik niet meer in de spiegel. Komt denk ik door een gebrek aan ijdelheid. Ik zat vroeger op een katholiek internaat en daar werd ijdelheid niet aangemoedigd. Iedereen heeft andere beauty maatstaven, voor mij is dat: hoofd – hart. Die verbinding is erg belangrijk voor mij.”

Neela Vermeire Créations is sold at  perfumelounge.nl