MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

LENTE: 5 X geuren met ‘roos’ in de hoofdrol

Roos blijft een favoriet ingrediënt onder parfumeurs om de lente in te luiden. Opvallend is dat nog altijd het overgrote deel van deze geuren voornamelijk op dames is gericht. Een rozengeur, daar vinden mannen in Arabische landen niets verwijfds aan. Al eeuwenlang zijn parfums met roos daar erg populair onder de heren. In de Westerse wereld wordt daar nog altijd anders over gedacht, bekijk de mediacampagnes van de grote cosmeticahuizen maar. Een roos symboliseert daarin vaak de verleidelijkheid van een vrouw. Enkele nichemerk ontwikkelden de laatste jaren ‘unisex’ geuren met deze bloem, waardoor ook in de Westerse wereld steeds meer heren rozengeuren durven uit te proberen.

Mirror Mirror selecteert vijf nieuwe lentegeuren met roos in de hoofdrol.

1. Armani/Privé - Pivoine Suzhou
Met deze frisse eau de toilette vereert meneer Armani een van zijn favoriete bloemen uit China, de pioenroos. Daarbij hoort zijn liefde voor de klassieke tuinen van het Oost-Chinese stadje Suzhou (welke op de Werelderfgoedlijst van Unesco staan). Opent fruitig met mandarijn en bosbes, bevat – uiteraard - pioenroos in het hart en wordt versterkt door verschillende rozensoorten, amber, musk en patchouli. (€ 120 / 100 ml Douglas en Bijenkorf Den Haag/Amsterdam).

2. Chloé - My little Chloés
Een nieuwe verpakking, voor de bestsellers van Chloé, nu in een handig reisformaat van 20 ml. Hoewel de roos de hoofdrol speelt in alle drie de geuren zijn de uitvoeringen toch erg verschillend. Zo is de bloem sensueel en poederig in Chloé Eau de Parfum, teder en fris in Roses de Chloé en luchtig en vrolijk door het rozenwater in L’Eau de Chloé. Voor de fans, wees er snel bij want het zijn limited editions (per stuk € 37,22 / 20 ml via ICI Paris XL).

3. Jo Malone - Tudor Rose & Amber
Het Britse cosmeticahuis heeft met de Rock the Ages collectie de highlights uit de hun geschiedenis gevangen in flacons. Tudor Rose & Amber vertelt het verhaal van de bloederig en turbulente Tudor tijdperk. Zowel damascus- als tudorroos zijn samengebracht met kruidnagel, gember en amber in deze cologne en zorgen voor een warme, sensuele geur (€50 / 30 ml via Douglas Maastricht en Bijenkorf Amsterdam/Den Haag).

4. Bulgari Le Gemme – Amarena
Bij een juwelenhuis hoort een exclusieve parfumlijn. Van Cleef & Arpels en Cartier gingen Bulgari al voor maar lieten zich opvallend genoeg niet inspireren door hun assortiment aan edelstenen. Bulgari bleef bij wel haar roots en ontwikkelde Le Gemme (de halfedelsteen). Amarena is een van de zes geuren uit de serie, waarbij sappig rood fruit wordt gekoppeld aan poederig viooltje, tuberoos en zoete centifolia-roos (vanaf €140, exclusief bij de Bijenkorf Amsterdam).

5. Maison Francis Kurkdjian - À La Rose

Naast het creëren van parfums voor bekende modehuizen (o.a. de bestverkochte herengeur de afgelopen jaren, Le Male van Jean Paul Gaultier) heeft Francis Kurkdjian ook een eigen maison. De nieuwste toevoeging aan zijn inmiddels uitgebreide geurenserie is een ode aan de een gelijknamig portret van Marie Antoinette (door Louise Elisabeth Vigée-Lebrun, ze houdt hier een roos vast) en haar liefde voor rozen. Damascusroos en Turkse roos absolue komen samen met een citrusnoot van bergamot, sinaasappel en citroen. Violet, houttonen en ceder maken het een tot een rijk geheel (€ 145 / 70 ml via Skins.nl).

 

Door Melvin Balvers