MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

URBAN DECAY: eigenzinnige cosmetica

Laat je niet van de wijs brengen: vertaald uit het Engels betekent Urban Decay stadsverval. Eigenzinnigheid legt het Amerikaanse cosmeticamerk geen windeieren. Sandy Lerner, oprichter, begint in 1996 Urban Decay met twaalf maffe nagellakkleurtjes. Mind you: in een tijd dat het eeuwige roze en rood nog volop regeerden. Inderdaad, eigenzinnig. 

Van cult merkje tot wereldwijd fenomeen. Ik weet nog goed hoe blij ik was toen ik eind jaren negentig in Parijs zwarte en groene Urban Decay nagellak vond. Even was het merk een hype, vervolgens verdween het op uit zicht. In Nederland was het niet te koop. Het kleintje is ondertussen volwassen geworden, en onderscheidt zich gelukkig nog altijd door vernieuwing. Inmiddels zijn er honderden producten en lonkt Urban Decay naar de (jonge) Nederlandse klant met een exclusieve gloednieuwe counter bij Ici Paris XL, dat het merk ook online aanbiedt.

Mijn 3 favo producten:

1. EYESHADOW PRIMER POTION. Bij de beautyfanaat is dit effectieve product al jaren favoriet: de primer voor onder de oogschaduw. Zorgt dat oogschaduw gelijkmatig en urenlang blijft zitten. Het spulletje voorkomt dat oogschaduw in fijne lijntjes kruipt. Verkrijgbaar in 4 finishes: glinsterend Sin, mat Eden, onzichtbaar drogend Original en het kleurcorrigerende Anti-Ageing.

2. NAKED PALETTES. Nu al onmisbaar is het nieuwe Naked 3 nudekleurenpalet met maar liefst 12 nudes, van mat tot (Strange) tot glinsterend (Dust). Mooi verpakt als een schilderpalet deluxe met handig lang penseel met aan elk uiteinde een zacht kwastje voor de nodige verfijning. Bekijk ook eens Naked 12 en Naked 13. Verzamel ze allemaal.

3. MAKEUP SETTING SPRAYS. Sssssss, spray eventjes met de Setting Spray over je opgemaakte gezicht, en je makeup oogt instant flawless, en dat de úren lang. Er zijn drie Spray varianten.

Groot in het modebeeld deze zomer is de aanwezigheid van de eyeliner. Heb je moeite met het trekken van een strak lijntje? Dan is hier een tip van Urban Decay’s education manager Jilian Ward: “Liquid liners zijn lastig om aan te brengen. De eyelines van UD hebben hele fijne punten, waarmee je het best de lijn stukje voor stukje kunt aanbrengen, en niet in een streek.”

Vermeldenswaardig is het design van alle UD producten. Veel aandacht is besteed aan de vormgeving. Hierdoor oogt het merk luxe, en onderscheidt zich van veel andere merken.  Qua prijsklasse zit UD in de buurt van MAC. Dit al net zo kleurrijke merk zou best weleens zenuwachtig kunnen worden van even uitgesproken Urban Decay dat zich richt op dezelfde doelgroep. Let the battle begin, and may the most colourful win!