MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

SKØN: CANNABIS CRÈME

DE TOEKOMST OP HET GEBIED VAN HUIDVERZORGING

Overal, in elke industrie, van geneeskunde, mode, eten tot schoonheid beleeft cannabis ‘een moment’. Kortom het iconische marihuanablad floreert. Antonia Mühlbauer en Gisele Azad zijn de oprichter van SKØN, een getinte cannabis crème voor vrouwen én mannen.

Wat is voor de consument de belangrijkste reden om SKØN te gebruiken?

“SKØN is natuurlijk en vegan. Wij gebruiken geen chemische ingrediënten en onze tubes zijn milieuvriendelijk. Door het gebruik van cannabis kunnen wij de ingrediëntenlijst korter houden omdat deze olie vele voordelen heeft. SKØN is erg hydraterend, versterkt de huid elasticiteit en werkt verzachtend voor puistjes en oneffenheden. Onze getinte crème is verzorgend en de tint haalt de roodheid of andere kleine oneffenheden weg. We hebben keihard gewerkt om een ‘essential’ te maken die daadwerkelijk je huid voed met natuurlijke ingrediënten en een minerale tint bevat.”

Hoe kwamen jullie op het idee om dit product te gaan maken?

“Antonia en ik werden beide vorig jaar 26, en op beautygebied was dat voor ons echt een jaar waar bij we onszelf tegenkwamen. Enerzijds werd het ons duidelijk dat de beauty-industrie over het algemeen vrij ouderwets is. Wij vInden het ‘perfecte’ beauty-plaatje niet bij deze tijd passen. Ik, Gisele, ben een Midden-Oosterse vrouw die in Nederland is opgegroeid. Ik werd vaak gepest om mijn donkere armharen bijvoorbeeld. Pas toen ik ouder werd leerde ik mezelf te waarderen. In plaats van me te verzetten - door bijvoorbeeld mijn armharen te bleken - leerde ik mezelf juist te verzorgen. Deze ervaring spoorde me aan om de negatieve kanten van de schoonheidsindustrie aan de kaak te stellen en om een natuurlijk product te ontwikkelen.”

Je hebt het over het doorbreken van beauty-normen, heb je hier voorbeelden van?

“Er zijn twee aspecten waar wij hard aan werken: wat er in beautyproducten zitten qua ingrediënten, de manier waarop het wordt gemaakt én het imago en beeld wat grote beautymerken schetsen als standaard beeld.
“Wij streven naar meer transparantie in de beauty industrie. Wij snappen niet waarom er chemische ingrediënten in producten moeten te zitten die verzorgend bedoeld zijn. We hebben ook gemerkt dat er nog veel te veel bedrijven zijn die testen op dieren, dit is iets waar meer aandacht aan besteed moet worden om het zo tegen te gaan. Daarnaast willen wij benadrukken dat beautyproducten niet als camouflage hoeven te dienen of als manier om jezelf te veranderen/ aan te passen. Maar meer als een verzorgingsmiddel en een product dat het beste van jezelf naar boven haalt.”

En waarom is er een aparte crème voor mannen en voor vrouwen?

“Wij wilden in eerste instantie een unisex product maken. Echter, we kwamen tijdens het experimenteren met oliën erachter dat de mannenheid en vrouwenhuid erg verschillend zijn qua opbouw. Toen hebben we besloten om twee verschillende formules te maken. Wij vinden dat mannen net zo veel recht hebben om zichzelf te verzorgen als vrouwen. Het is ons opgevallen dat er heel veel mannen in onze omgeving zijn die zich niet aangesproken voelden om beautyproducten te gebruiken. Juist door er over praten merken we dat er haast meer mannen onze producten zijn gaan gebruiken dan vrouwen.”

Hoe ruikt SKØN?

“We hebben een geweldige mix van mandarijnolie en bergamot. We hebben het subtiel gehouden zodat de geur niet overweldigend is. Het ruikt fris en de crème voelt ook zo aan; een lichte crème die snel wegsmelt in je gezicht waardoor je maar een klein beetje nodig hebt om de hele dag goed te zitten!”

Voor SKØN info check www.skonproducts.com. Fotografie: Philine van den Hul.@skonproducts