PROENZA SCHOULERS PARFUM DEBUUT

HOE RUIKT ARIZONA?

Na Viktor & Rolf heeft ook Proenza Schouler een parfumdeal gesloten met L’Oréal Luxe. Een interview met Don Loc, een van de twee neuzen achter Arizona, de eerste geur van het Amerikaanse modeduo.

Proenza Schouler zijn Jack McCollough en Lazaro Hernandez. In 2002 richten zij hun  womenswear- en accessoiremerk op. Of parfumeur Don Loc het New Yorkse duo kent als zij hem benaderen om te werken aan hun parfumdebuut? “Niet persoonlijk, wel het merk: een modern, innovatief luxury label. Toen ik ze ontmoette voelde ik een connectie. Ze zeiden: ‘we hebben als merk geen geschiedenis, dat maakt dat we nieuwe dingen kunnen proberen.’ Dat geldt ook voor mij. Pas rond mijn twintigste ontdekte ik de parfumerie. Heb je een heritage, dan kan dat zwaar op je drukken.”

U creëerde Arizona samen met Carlos Benaïm. Waarom twee neuzen?

Carlos heeft een passie voor grondstoffen en ik denk graag out-of-the-box. Onze werkwijzen sluiten perfect bij elkaar aan, en bij die van Proenza Schouler: het mixen van ambacht en techniek. Net als Jack en Lazaro zoeken we naar een balans tussen innovatie en ingrediënten. Het unieke van Arizona komt voort uit de combinatie van twee verschillende creatieve persoonlijkheden.”

Hoe luidde de opdracht voor Arizona?

“De instructie was: creëer een designerparfum door te spelen met contrasten en zorg voor een idee van textuur alsof je een kledingstuk van Proenze Schouler draagt. Zorg dat het parfum krachtig maar aangenaam is, sophisticated maar toch easy-to-wear, anders en gedurfd, verrassend als de mode van Proenza Schouler zelf.”

Arizona is een bloemengeur met een mineraal karakter. Twee akkoorden zijn de kern van de geur: romige Lis (familie van de Iris) en een zeldzame cactusbloem. Wiens idee was de cactusbloem?

“Dat was teamwork. Jack en Lazaro vertelden dat ze geïnteresseerd waren in het concept woestijn. Carlos en ik zeiden: er is níks in de woestijn, behalve lol en een cactus. De woestijn van Arizona heeft een heldere reuk-identiteit. Je ruikt de minerale geur van rotsen en de huid wordt verwarmd door de krachtige zon.

“Maar woestijnbloemen zijn beschermd. Met het geurenteam van L’Oréal vonden we in onze broeikas in New York de Torch Cactus Flower die één keer per jaar ’s nachts bloeit. In de kas zijn 24 uur per dag mensen. Zodra de bloem bloeide ‘vingen’ ze het aura met de Living™ technology. Vervolgens hebben we die geur geanalyseerd en gebruikt als richtlijn om de bloem te recreëren.”

“Arizona is vooral een manier van denken, een levenshouding. Het heeft te maken met het idee van de American spirit, met opnieuw verbinding leggen met wat essentieel is. De onwezenlijke en adembenemende landschappen van Arizona zijn de perfecte belichaming van deze levenshouding. Dat we die energie in de woestijn voelden, die bijzondere emotie, dat was belangrijk voor mij bij met creëren van de geur.”

Proenza Schouler Arizona Eau de Parfum 30ml €65, 50ml €88, 100ml €119. Proenza Schouler Arizona Shower Oil 200ml €45, Body Lotion 200ml €50, Body Oil 100ml €50. Via douglas.nl.

Vorige
Vorige

OPI SUMMER COLLECTION

Volgende
Volgende

ULTRASUN FACE & BODY MINERAL