MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

NIEUWE TRENDSETTERS: DE VSCO-GIRLS

DRUNK ELEPHANT, MARIO BADESCU, GLOSSIER

In trendsettenland Amerika is een opzienbarende ontwikkeling gaande, de zogenaamde VSCO-Girls, vernoemd naar de gelijknamige photo-editing app en vooral actief op TikTok, zijn make-up tutorials moe. Gevolg: de verkoop van gekleurde make-up waaronder M.A.C en Anastasia Beverly Hills daalt. De interesse voor skincare neemt toe.

VSCO-girls hebben een totaal andere beauty-smaak dan de eerste Instagram generatie die vanaf 2015 opgroeide met vlogs à la Nikkie Tutorials. Ze hebben niks met zogenaamde ‘plandids’ – geplannende (en bedachte) posts met meisjes met zware make-up looks, dike overdreven wenkbrauwen en make-up technieken als baking en contouring, waardoor een hele generatie er hetzelfde uit zien. Dergelijke Instagram content vinden ze ouderwets en vooral overdreven. En terecht.

Waar VSCO-girls dan wel dol op zijn? Dat zijn bescheiden lipglossjes en lipbalms van bijvoorbeeld Burt’s Bees en mascara’s van bijvoorbeeld Too Faced Better Than Sex. Verder is hydratatie het toverwoord. Deze groep geeft het meeste geld uit aan huidverzorging in de (hippe) categorie Glossier. Populaire VSCO-Girls huidverzorgingmerken zijn Neutrogena, acne merk Mario Badescu (in Nederland te koop via Cosmania.nl) en dan vooral de Facial Spray en Drunk Elephant, onlangs gekocht door Shiseido voor 845 miljoen dollar. Veelzeggend.