ZO RUIKT VRIJHEID: YSL LIBRE
EEN INTERVIEW MET MEESTER PARFUMEUR ANNE FLIPO
Het nieuwe Libre van Yves Saint Laurent is een ode aan de sterke, dappere en vrije vrouw. In de campagne wordt zij belichaamd door popster Dua Lipa.
Anne Flipo slaagde erin om de waarden van Yves Saint Laurent te vertalen naar een modern gender-bending parfum. Aan Mirror Mirror legt de meesterparfumeur uit hoe Libre met hulp van Carlos Benaïm tot stand kwam. “Het moest een kwalitatief hoogstaand parfum worden, met een duidelijke signatuur: Very Yves Saint Laurent!”, zegt Flipo over de aanwijzingen die ze al in 2011 kreeg. “En het moest gaan over hoe Mr. Saint Laurent de vrouw zag. Hij speelde met mannelijkheid en vrouwelijkheid met als doel de vrouw te bevrijden.”
Met ‘jongensachtig’ als werktitel ging Flipo aan het werk. Haar idee was een parfum met een mannelijke structuur en een vrouwelijk hart. “Vergelijk het met hoe Yves Saint Laurent in de jaren zestig de klassieke herensmoking omturnde naar uitdagende vrouwenkleding.”
Met Libre wilde Anne Flipo een vrouwelijke draai geven aan de klassieke fougère, één van de oudste geurfamilies in de moderne parfumerie met als structuur mannelijk lavendel, mos en coumarine.“Ik behield de lavendel, en als vrouwelijke toevoeging speelde ik met de frisheid van oranjebloesem uit Marokko, de weelderigste die ik ooit rook, vormgegeven door Carlos Benaïm.”
Pas na 1570 pogingen waren beiden tevreden over de contrastrijke formule. Wat het bloemig oriëntaalse Libre typisch Yves Saint Laurent maakt, zijn volgens Flipo de hoofdakkoorden oranjebloesem uit Marokko en lavendel uit Frankrijk. “Marokko was erg belangrijk voor Mr. Saint Laurent, hij liet zich inspireren door de mediterrane cultuur en kleuren, en hij was geboren in het Algerijnse Oran, niet ver van Marokko. Lavendel is erg Frans, net als maison Yves Saint Laurent.”
Anne Flipo is trots dat YSL haar vroeg. “Ik groeide op met Yves Saint Laurent, hij was een genie. Toen ik jong was bracht YSL als een van de weinige belangrijke geurenhuizen om de zoveel jaar een geur uit waar echt naar uitgekeken werd.”
Eén ingrediënt maakte vroeger op de 15-jarige Flipo een onuitwisbare indruk: oranjebloesem. Met Libre levert Flipo een waardige opvolger van Yves Saint Laurents moderne klassiekers Black Opium en Mon Paris, die eveneens oranjebloesem bevatten. Wat Libre verschillend én verslavend maakt zijn volgens Flipo de intense vanille, het warm omarmende ambergris en cool lavendel. “Libre is nóg vooruitstrevender en vernieuwender dan andere YSL-geuren.”
Libre is verpakt in een luxe flacon, als een bijou zo aantrekkelijk. “Ja daar ben ik verliefd op. De eenvoudige vorm is sterk en het YSL-logo is het origineel uit 1961, en siert ook elke YSL-tas.” Wat is het grootste Libre-compliment dat vrouwen haar kunnen geven? “Wat u draagt ruikt geweldig! Dat is toch de sleutel hè.”
Libre. YSL Beauty. 30ml €72, 50ml €101, 100ml €135. ysl.com en douglas.nl