EX NIHILO: MAAK ZO JE EIGEN GEUR

EEN KENNISMAKING MET DE OSMOLOGUE

Van gepersonaliseerde sneakers, auto’s tot het ideale achterwerk. Is op het gebied van customized parfums de Osmologue van Ex-Nihilo de toekomst?

In de Parijse Ex-Nihilo-boetiek worden parfumflacons overschaduwd door een sexy bar en een glanzende koperkleurige mini-tank: de Osmologue. Het is duidelijk, het Franse parfumhuis Ex-Nihilo staat voor vernieuwing. Oprichter Benoît Verdier, zegt het zo: “Tom Ford is klassiek als een Rolls-Royce, wij zijn een Tesla en innovatief. Op het vlak van personaliseren én van verpakkingen met gerecycled materiaal.”

Verdier, een van de drie oprichters van het vooruitstrevende parfummerk, legt in zijn laboratoriumachtige winkel aan de rue Saint-Honoré uit dat steeds meer klanten bestaande Ex-Nihilo creaties uit de collecties Babylone en Initiale customizen naar eigen smaak.

Wacht even, doet dit concept niet denken aan dat van Le Labo? Volgens Verdier beslist niet. “Zij werken met kant-en-klare premixen, wij staan voor Franse avant-garde en starten via technologie bij de basis.”

De eerste stap is de kennismaking met geconcentreerde versies van een achttal Ex Nihilo geuren; van het bloemrijke Jasmin Fauve tot het zwaardere Musc Infini. Je ruikt deze uniseks geuren via een zogenaamde ‘vase de senteur’, dat oogt als futuristisch bloemenvaasje, zonder bloemen, maar met een knopje. Na een druk hierop vullen de neusgaten zich met een dosis pure parfum, zónder alcohol. “Zodat hersens zich niet extra hoeven inspannen”, legt Verdier uit.

Na deze test weet Verdier waar iemands voorkeur naar uitgaat. In mijn geval is dat het bloemrijke Fleur Narcotique. Dit vrouwelijke parfum wordt het vertrekpunt voor mijn unieke geur. De personaliseringspret begint nu pas echt.

Deel van die pret is niet alleen veel ruiken aan blotters, maar vooral praten. Heel relaxt, aan die prachtige sexy bar, met een kopje thee of beter een glaasje water – nooit koffie want de scherpe koffiegeur leidt af .

Verdiers rol is die van vragensteller. Antwoorden op zijn vraag waar iemand van houdt, stellen hem vaak teleur. “Veel mensen hebben geen idee, als voorbeeld roepen ze dan merken. Om wél een idee te krijgen over iemands voorkeursingrediënten is het effectiever te ontdekken waar die persoon een hekel aan heeft.” Dat is oriëntaalse oud, antwoord ik. Volgens Verdier ga ik hiermee tegen de trend in. Het ingrediënt is namelijk bezig met een opmars. Zelfs in het koele Nederland. “Mensen die parfums ontdekken beginnen vaak met frisse citrus neroli geuren en stappen daarna over naar iets zwaarders. Volgens mij heeft dat te maken met een hang naar intensiteit, nee de oud-trend is niet dood. Ik verwacht zelfs meer commerciële varianten.” Ex Nihilo’s eigen bestseller is Oud Vendôme, een woody geur met sandelwood.

Benoît Verdiers doel is mensen zoals ik met een vrij conservatieve smaak naar een creatiever level sturen.

Blotters gaan over en weer, voor het beste resultaat worden probeersels gespoten op de huid, vervolgens wordt er drie tot tien minuten gewacht op de dry down. Ondertussen passeert soms het hele leven van een klant. Wat Verdier dan denkt? Lachend: “Dat houd ik liever voor me! Maar niet zelden voel ik mij een psycho-parfumeur! Geur is de meest krachtige manier voor het oproepen van herinneringen. Ik heb mensen zien breken hier, huilen bijvoorbeeld omdat een geur deed denken aan iemand die ze hadden verloren.”

Ik houd het droog, met Fleur Narcotique als basis voeg ik voor een sprankelende heldere twist oranjebloesem toe. Witte handschoenen gaan aan, er wordt gemeten, bekers gevuld, en tádá de wonderlijke Osmologue komt in actie.

Ex-Nihilo bestaat nu vijf jaar. Met een uitgesproken vormgeving (knalkobalt blauw!) en conceptuele benadering is het Franse label een opvallende parfumspeler. “Door alles intern te doen, van vormgeving tot fotografie, is het is ons gelukt een stempel te zetten”, zegt Verdier.

De prijs voor een droomgeur start bij €290, maar kan omhoog schieten door plotseling dure ingrediënten, zoals nu vanille.

Nieuwsgierig? Ex Nihilo is te koop via skins.nl. Boutique & Osmologue service: 352 rue Saint-Honoré, Paris. www.ex-nihilo-paris.com

Vorige
Vorige

OTENTIC PARFUMS: NIEUWE WINKEL

Volgende
Volgende

GIORGIO ARMANI ECSTASY LACQUER: GLOSS IT!