MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

OTENTIC PARFUMS: NIEUWE WINKEL

PERSOONLIJKE PARFUMS

“Er zijn steeds meer mensen die nieuwe aroma’s willen ontdekken”, antwoordt Ivo Jacobs op mijn vraag hoe hij op het idee kwam van het innovatieve Otentic, een website plus parfumwinkels waaronder in Gent en een gloednieuwe winkel in Stadshart Amstelveen met keus uit ruim zeventig geuren.

“De laatste jaren is veel interesse in aroma’s, er is sprake van een stroomversnelling,” zegt ondernemer Ivo Jacobs. Zelf merkte hij al ruim twaalf jaar geleden hoe mensen zich steeds bewuster werden van de brede keus in geuren. De populariteit van parfums heeft ook een keerzijde. “In 2013 werden er maar liefst 3000 geuren wereldwijd gelanceerd! Zelfs parfumeurs zien door de bomen het bos niet meer met merken als Chanel die bijvoorbeeld ook nog regelmatig eenmalige edities in de markt zetten.”

Het Otentic-concept, benadrukt Jacobs, is niet bedacht, het komt voort uit een organische ontwikkeling. “Het is tijd voor meer rust, mensen willen een parfum kiezen dat past bij hun persoonlijkheid. En mensen willen genieten van geuren.”

Otentic kreeg vorm, nadat Jacobs in 2012 kennismaakte met de Franse parfumeur Jean-Denis Saisse uit Grasse, waar Saisses familie al sinds 1785 geuren creëert. “Een beetje parfumeur moet dertig of veertig jaren ervaring hebben om alle akkoorden met elkaar in balans te brengen,” zegt Ivo Jacobs.

De ervaren Saisse werkte drie jaar aan het Otentic-project. Het creëren van een geur vergelijkt hij met het maken van een kunstwerk. “Ik begin met een idee als vertrekpunt, daarom heen ontstaat uiteindelijk de geur.” Eén van zijn favoriete Otentic-geuren komt uit de Anno 1875-lijn, en bevat het bedwelmende Griekse ingrediënt mastiek, een hars afkomstig uit een struik.Na een proef met een testpanel volgden aanpassingen. Wat het testpanel niet kon bekoren? Dat kan Ivo Jacobs niet zeggen. In ieder geval werden de geuren zo aangepast dat ze wel in de smaak vielen. Zelf is hij in elk geval niet dol op de sterke snoepachtige fruitgeuren die vooral jonge parfumeurs tegenwoordig maken. Dergelijke populaire, commerciële aroma’s tref je niet aan bij Otentic.

Otentic-parfums zijn onderverdeeld in acht specifieke ‘stijlen’, zoals het zoete en fruitige Sedux, het frisse Lemonia, het poederige Elegantia en Oriëntaalse Sensuali. Elk genre heeft 8 varianten. Ruiken gaat niet zoals gebruikelijk via papieren strookjes, maar door je neus te steken in een genummerd glazen ballonnetje dat ‘gevuld’ is met geur. “Het voorkomt een wolk van geuren in de winkel”, zegt Ivo Jacobs. “In de winkel moet het neutraal ruiken.”

Om te weten wat je precies in het ballonnetje ruikt, druk je op een nummer op het scherm, en dan verschijnen alle ingrediënten. Tip: bedenk van te voren van welke geurgenres je houdt, want Otentic biedt veel mogelijkheden waardoor je het risico loopt dat je neus verdwaalt. 8 genres met ieder 8 varianten is 64 verschillende geuren! Slim: bezoek eerst de Otentic site. Zelfs als je weet welk genre je voorkeur heeft – in mijn geval het bloemige Fyori – dan nog moet je kiezen uit de acht varianten. Mijn neus bleef haken aan nummer 6 uit de Fyori-lijn, een eigenzinnige bloemengeur met viooltjes, roos, mimosa, vanille, bergamot en witte musc.Naast de acht genres, zijn er nog twee bijzondere collecties. Pures bevat acht uitzonderlijke, rijke geuren waaronder sandelhout, neroli en amber. De Anno 1785- lijn eert ‘vergeten’ geuren met zeldzame ingrediënten.

De reacties op Otentic zijn positief, volgens Ivo Jacobs, die hoopt met zijn concept de door de marketing geregeerde parfumwereld te veranderen. “Terug naar authenticiteit en historie.”

Prijzen: Eau de parfum 50 ml € 69 tot € 79. Eau de parfum 100 ml: € 94 tot € 109. Otentic Stadshart Amstelveen. Otenticperfumes.com