DEZE MAN ONTWERPT PARFUM FLACONS

BARON FLACON

 Hoeveel parfumflacons Fabien Baron de afgelopen decennia heeft ontworpen? Hij is de tel kwijt. Een gokje: rond de vijftig.

Met bestsellers ck one van Calvin Klein en Acqua di Giò van Giorgio Armani zet Baron zich in 1995 als artdirector op de kaart. Sindsdien prikkelt hij de wereld van de mode (Dior, Gucci, Balenciaga, Zara), beauty (Nars, Armani) en magazines (Vogue, Bazaar, Interview) met frisse ideeën en iconische ontwerpen. Als New Yorker, geboren in Parijs, spreekt zijn unieke mix van Franse en Amerikaanse smaak uit zijn altijd vooruitstrevende werk dat uitblinkt in helderheid. Op het gepolijste af.

“Ik houd van dingen die simpel en direct zijn en in balans zijn. Er moet harmonie zijn maar ook vibratie, iets moet dynamisch en krachtig zijn.” Zo vat hij zijn ontwerpfilosofie samen. En die slaat niet alleen op flacons. Fabien Barons creativiteit is namelijk ongelimiteerd.

MARKY MARK - Fabien Baron (59) groeit op in de jaren zeventig in Parijs. Met een vader als vormgever stroomt de inkt al jong door zijn aderen. “Omdat mijn vader vaak thuis werkte, zag ik als kind wat hij deed. Ik was omringd door magazines en mooie foto’s waarover mijn vader dan vertelde waarom iets zo mooi was.”

Begin jaren tachtig studeert Baron een jaartje aan de Parijse kunstacademie, maar Amerika lokt, dus vertrekt de hij in 1982 voor aanvankelijk een half jaar richting Big Apple. Het loopt anders. Op de Condé Nast-burelen overtuigt Baron de juiste mensen van zijn elegante vormgeving-skills, om vervolgens rap carrière te maken in de bladen- en advertentiewereld. Maar alleen het vormgeven van tijdschriften vindt hij te beperkt. Hij begint zijn eigen Baron advertising agency: Baron & Baron. Voorafgaand aan het ontwerpen van de succesvolle ck one flacon bedenkt Baron in 1992 de spraakmakende Calvin Klein ondergoedcampagne met de mooie Mark – Marky Mark – Wahlberg. In hetzelfde jaar ontwerpt hij de kegelvormige L’Eau D’Issey flacon en restyled hij Harper’s Bazaar. Eerder geeft Baron de Franse en Italiaanse Vogue een flinke opfrisser.

De carrière van de gedisciplineerde Baron – hij staat ’s morgen om 5 uur op – beslaat naast magazines alle artistieke media, van fotografie, film, muziek tot advertenties. Ook het ontwerpen van meubels, likeurflessen en accessoires behoort tot zijn bezigheden. Net als het regisseren van campagnefilms voor Dior.

De afgelopen jaren zag Baron de invulling van zijn beroep artdirector behoorlijk veranderen. “Toen ik begon, ging artdirector zijn meer over grafische vormgeving: hoe en met welke elementen geef je een pagina een goede lay-out. Tegenwoordig gaat het meer over strategie en is het zakelijker. Daar houd ik van. Ik ben erg nieuwsgierig. Ik leer graag en snel. Hoe doet je dit? Hoe krijg je dat voor elkaar? Dus heb ik erg veel bijgeleerd over zakendoen, getallen, strategie, marketing en het positioneren van een merk.”

MINIMALISTISCH - De parfumflessen van Viktor&Rolf, Balenciaga, Bottega Veneta, Prada, Issey Miyake, Coach, Giorgio Armani en Burberry. Onbewust kent iedereen die wel eens een parfumerie bezoekt of een blad inkijkt het werk van Baron & Baron. Typerend is de krachtige uitstraling, altijd met een minimalistische ondertoon die overigens wordt weerspiegeld in Barons stadspaleis aan de goudkust van Greenwich Village. Daar woont hij met zijn zoontje en partner modejournalist Ludivine Poiblanc. Het huis is ingericht in de stijl van hun favoriete kunststroming, het minimalisme, met onder andere meubilair van puristen als Marcel Breuer en Jean Prouvé. Perfecter bestaat niet.

Recent smetje op Barons succesvolle cv is het faillissement (buiten zijn schuld) van het legendarische, door Andy Warhol opgerichte magazine Interview dat dit jaar ophoudt te bestaan. Hij heeft het blad in 2003 gerestyled en er sinds 2008 tot april dit jaar gewerkt als editorial director.

Na een al rijke carrière komt Baron nog altijd om in het werk, waarop hij nog lang niet is uitgekeken, zegt hij. “Ik raak opgewonden van ‘nieuw’. Ik denk dat mensen zoals ik die het nieuwe najagen geen zin hebben om te herhalen wat ze al eens ergens gezien hebben. Een opgelost probleem boeit niet meer.”

 

Vorige
Vorige

JA HOOR HET BESTAAT ECO ZONBESCHERMING

Volgende
Volgende

MIMITIKA: LUCHTIGE ZONBESCHERMING