MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

BEAUTY MET IMPACT

Skip-care, waterfree & van white naar bright. Drie beautytrends die het leven eenvoudiger en beter maken. Vandaag Skip-care. Door Sylvia Platjouw

Trends komen en gaan. Worden ze via sociale media aangekondigd, dan poppen ze op en verdwijnen ze vaak weer snel omdat ze ‘leuk’ in beeld zijn gebracht maar IRL weinig bijdragen. Er zijn ook beautytrends met meer staying power. Omdat ze bijvoorbeeld ontstaan uit maatschappelijke veranderingen, uit urgentie zoals klimaatverandering, of vanuit een frisse kijk op hoe we iets al jaren doen.

SKIP-CARE Wie moe begint te worden van K-Beauty’s dubbele reiniging, zal blij zijn met de ‘skip-care’-trend. Die komt overigens ook uit Zuid-Korea en is een reactie op de verzorgingsroutine met wel 12 tot 15 stappen. Het doel is een simpele maar kwalitatieve huidverzorging die de huidbarrière respecteert. De producten dienen bij voorkeur multitasking te zijn, geen irritatie te veroorzaken en elkaars werking te versterken.

Chanel. Le Lift Pro Crème Volume

Je hoeft ook niet meer op jacht naar het nieuwste van het nieuwste beautyproduct, want dat kan zelfs meer kwaad dan goed doen voor je huid, zo stelt Michelle Wong, wetenschapper en science content creator op Instagram (@labmuffinbeautyscience, 387k). ‘Door het thuiswerken en het dragen van mondkapjes verschoof de focus naar het beschermen en gezond houden van de huidbarrière. Veel mensen werden zich er bewuster van hoe hun huid er uitzag zonder make-up. Huidverzorging werd belangrijker dan make-up. Maar ook kwam het besef dat je niet elk product dat op de markt komt moet gebruiken. Een product kan heel goed werken voor een vriendin of een beroemdheid en een hit zijn op de socials, maar dat bewijst niet dat het ook geschikt is voor jouw huid. Veel mensen gebruiken te veel producten en maken, onbedoeld, hun huidbarrière kapot. We vergeten soms dat onze huid een levend orgaan is dat tot een bepaalde hoogte prima voor zichzelf kan zorgen. Dus doe je huiswerk, wees sceptisch en bedenk dat beauty voor een deel marketing en imago is.’

Skip-care betekent niet dat je helemaal geen producten meer gebruikt, je investeert juist in een paar héél goede beauties die bij jouw huid passen. Dat maakt het ook een mindful manier om voor jezelf te zorgen en even letterlijk te vertragen en te ontspannen. Kortom: minder rommel, meer rust.

Sisley All Day All Year