BEAUTY MET IMPACT
Skip-care, waterfree & van white naar bright. Drie beautytrends die het leven eenvoudiger en beter maken. Vandaag Skip-care. Door Sylvia Platjouw
Trends komen en gaan. Worden ze via sociale media aangekondigd, dan poppen ze op en verdwijnen ze vaak weer snel omdat ze ‘leuk’ in beeld zijn gebracht maar IRL weinig bijdragen. Er zijn ook beautytrends met meer staying power. Omdat ze bijvoorbeeld ontstaan uit maatschappelijke veranderingen, uit urgentie zoals klimaatverandering, of vanuit een frisse kijk op hoe we iets al jaren doen. Vandaag: Waterfree.
VAN WHITE NAAR BRIGHT Jaren geleden voorspelde het merk Olaz dat pigmentvlekken de nieuwe rimpels zouden worden. Of die voorspelling echt uitkomt moet nog blijken, maar feit is wel dat voor alle leeftijden en huidtinten een egale flawless en stralende huid zeer gewild is. Hoewel er in Azië en West-Afrika nog wel over whitening wordt gesproken, is er wereldwijd een verschuiving zichtbaar naar brightening en evening out. Margaux Knuppe, oprichter en CEO van het Zuid-Afrikaanse merk Afari, legt uit: ‘Helaas is whitening nog steeds populair in West-Afrika, daar mag de opblekende werkstof hydroquinon nog gebruikt worden. Dit ingrediënt is in Zuid-Afrika verboden.
Er bestaat jammer genoeg een illegale markt voor, maar het is wel zo dat er in Zuid-Afrika niet meer over whitening wordt gesproken. Daar gaat het nu vooral om brightening en evening out the skin om de huidtint egaler te maken en een mooie glow. Veel donkere Zuid-Afrikaanse vrouwen hebben pigmentvlekken op hun voorhoofd en jukbeenderen en die huid willen ze in balans brengen met de rest van hun gezichtshuid. Het gaat hierbij niet om het lichter maken van de huid, maar juist om het egaler maken, het balanceren van de huid en het tegengaan van dofheid.’
Kylie Skin. Clarifying-Exfoliating Toner €34,99 Douglas.nl
Shiseido. Clarifying cleansing foam €42 Shiseido.be
Dr. Barbara Sturm. Clarifying Serum €190 Thebeautyeditor.nl
REN. Clarifying Clay Cleanser € 29 Skins.nl