MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

DE BEAUTY DEALS VAN 2022

Afgelopen jaar werden er weer voor miljarden dollars en euro’s aan investeringen  en deals gedaan in beauty en wellness. Het geld vloeide onder andere naar TikTok-merken, influencers, cleane haarlabels, sexual wellness projecten, fillers,  affiliate marketeers, vitaminepreparaten, huisparfums, apps, natuurlijke skin care en make-up. In de laatste categorie werd clean make-up merk Ilia eigendom van de Courtin-Clarins familie -  tevens eigenaar van Clarins.

De winnaar der deals – en tevens de grootste beauty deal ever! -  is modeontwerper Tom Ford. De Texaan verkocht zijn hele handel - de modelijn, beauty, parfums en zonnebrillen aan The Estée Lauder Cos. voor $2.3  miljard. Met dit torenhoge bedrag was Estée Lauder de concurrent Kering nét voor – zo gaat het gerucht. The Estée Lauder Cos. investeerde ook in het Britse Haeckels, wellicht krijgt dit gerebrande,  cleane merk dat al tijden bestaat nu wel in Nederland voet aan de grond?

Het cult skincare merk Augustinus Bader (in opvallende knalblauwe verpakking) heeft de unicorn status bereikt door het ophalen van $25 miljoen met als investeerders onder andere het model Natalia Vodianova en haar man Antoine Arnault. Maar ook het topfotografen duo Mert Alas. Het wachten is op verkooppunten in Nederland.

Het van oorsprong Nederlandse Gisou dat het afgelopen jaar in Amsterdam een drukbezocht pop-up store opende, harkte net als vorig jaar weer miljoenen binnen. Filmster Nicole Kidman is een van de investeerders van Vegamour een LA wellness hair care bedrijf. Het Japanse Shiseido tekende een overeenkomst met Skinbetter Science. Het bejubelde en peperdure cleane Tata Harper Skincare is nu in handen van Amorepacific, Korea’s grootste beauty bedrijf. Het Spaanse Puig (Dries Van Noten, Paco Rabanne etc.) nam een meerderheidsbelang in Byredo, er waren al meerdere stakeholders. Wella heeft het innovatieve clear hair care merk Briogeo gekocht. Het fijne premium nontoxic nagellak merk Nailberry haalde 10 miljoen pond op, 2,5 miljoen dollar ging naar Nourie een hair extensionlabel voor zwarte vrouwen. De Lacoste parfum licentie verhuisde van Coty naar Interparfums. Enzovoort, enzovoort!