3 PARFUMMERKEN DIE AFVAL RECYCLEN TOT LUXE GEUREN
We kennen allemaal de term recycling, maar wat is upcycling? Het is een vorm van recycling die een stap verder gaat. Restmateriaal wordt namelijk niet alleen hergebruikt, maar ook verbeterd. Afval verandert in nieuwe, waardevolle producten van hogere kwaliteit en waarde. Denk bijvoorbeeld aan versgeperste sinaasappelsap uit de supermarkt. Kilo’s sinaasappelschillen verdwijnen dagelijks als afval, terwijl de schillen nog boordevol smaak- en geurbestanddelen zitten. Zonde, toch? Maar gelukkig is hier dus een oplossing voor. Door sinaasappelschillen te upcyclen worden essentiële oliën gewonnen waar ook de parfumindustrie al jaren baat bij heeft. Geschreven door Tanja Deurloo van de Perfume Lounge in Amsterdam
DUURZAME LUXE
Upcycling is geen nieuw begrip in de parfumwereld. Al eeuwen worden citrusschillen omgezet in geurelementen en worden rozenblaadjes na distillatie niet weggegooid, maar gebruikt om rozenwater te maken. Wat vernieuwend is, is dat parfums nu ook verrijkt kunnen worden met hergebruikte ingrediënten uit andere industrieën. Voedselafval dat anders wordt verbrand, zoals koffiebonen en kardemomrestanten, en materialen uit bijvoorbeeld de meubel- en papierindustrie worden omgezet in unieke, duurzame geurextracten. Dit zorgt voor bijzondere geuren én draagt bij aan een duurzamere wereld. Van kaneel en eikenhout tot essentiële roos en geüpcycled oranjebloesemwater: langzaamaan vinden zulke ingrediënten hun weg naar luxe parfums.
Deze parfummerken laten zien hoe afvalstromen een luxueus nieuw leven ingeblazen krijgen
Etat Libre d’Orange – I Am Trash, Les Fleurs du Dechet. Dit provocerende merk uit Parijs maakte al in 2018 een statement met de naam I am trash. Een overduidelijke knipoog naar het gebruik van verschillende geüpcyclede parfumingrediënten, zoals mandarijn, roos en cederhout.
LEES DOOR ONDER DE FOTO
Annindriya - Tipsy Tuberose. Amsterdams nieuwste parfumhuis Annindriya maakte samen met opkomend talent Meabh McCurtin slim gebruik van geüpcycled eikenhout en oranjebloesemwater. Het resultaat? Een speels en flirty parfum dat zelfs een wetenschappelijk bewezen effect heeft op je zelfvertrouwen! 50 ml extrait de parfum €188 via perfumelounge.eu
RVDK x Salle Privée – The Mind Vaccin. Ronald van der Kemp bundelde zijn krachten met Salle Privée. Zijn duurzame aanpak is zowel in de verpakking als in het parfum terug te vinden. Gerecycled papier en wol en geüpcyclede ingrediënten zoals kruidnagel en sandelhout. 100 ml eau de parfum €286 via salle-privee.com