MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

5 BEAUTYTRENDS VOLGENS COSMOPROF

Cosmoprof het grootste beauty-evenement dat jaarlijks plaatsvindt. De standplaats is het Italiaanse Bologna maar de beautybeurs reist ook de wereld over naar bijvoorbeeld Amerika en India. Cosmoprof is niet alleen een enorme display van beautymerken die hun nieuwste producten laten zien, het is ook de plek waar bedrijven die verpakkingen ontwerpen, cosmeticaformuleerders en chemici, inkopers, retailers, distributeurs en beautymedia samenkomen. Dus waar kun je beter de trends voor het komende beautyseizoen spotten dan bij Cosmoprof? We lichten de vijf belangrijkste voor je uit.

1. DE FOHN OPNIEUW UITGEVONDEN Toen Dyson in 2016 voor het eerst de Supersonic föhn introduceerde, duurde het niet lang voordat dupes van de iconische ronde cilinder de markt overspoelden. Maar ook andere grote föhnmerken zaten niet stil en het peervormige model uit de jaren vijftig behoort nu echt tot het verleden. De upgrade is een strakke, hoekige föhn die ergonomisch ontworpen, veel stiller en ultralicht is (met een sterke gelijkenis met de letter 'T'). Voorbeelden zijn de Nicky Clarke AirStyle PRO, BioIonic Pro Ultra Light Speed Dryer en Karma Beauty IQ Professional Digital Blow Dryer.

2. OUDE RITUELEN IN EEN NIEUWE JAS Aan de andere kant is er, met alle technologische innovaties die het beautydomein overspoelen, een even sterke beweging van oude rituelen die opnieuw zijn uitgevonden. Denk bijvoorbeeld aan de gua sha om het gezicht te masseren en het droogborstelen van het lichaam. Vooral ook de haarrituelen uit de Indiase ayurveda zullen door de Westerse wereld worden opgepikt voor meer 'haarwelzijn' en het tegengaan van haaruitval. Voorbeelden zijn merken als Rthvi en Chämpo.

3. HUIDVERZORGING VOOR DE ACTIEVE LEVENSSTIJL We zijn weer op het oude niveau qua mobiliteit sinds de pandemie. Er wordt flink gereisd - zowel op vakantie als naar het werk - en ook het sporten is door veel mensen weer opgepikt. Een huidverzorgingsroutine die daar bij past, is dan een uitkomst dus merken spelen daar op in. Een voorbeeld is Mixik Skin, een op 'mist' gebaseerde lijn die uit vier producten bestaat: een reinigingsolie, jelly toner, verhelderend serum en moisturizer (echt, allemaal in mistvorm). De flesjes (die lijken op kunstvoorwerpen) zijn er ook in reisformaat, zodat je de hele routine mee kunt nemen naar kantoor, de sportschool of een weekendje weg. Ook gespot: Nine Glow dat huidverzorging formuleert voor pre- en post sporten, zoals het Pre-Workout Anti-Pollution Serum dat beschermt tegen vervuilende en irriterende stoffen.

4. HAAL DE NAGELSALON IN HUIS

Er is een markt voor nagelstylisten maar ook voor de DIY thuissalon. Naast de opkomst van de nagelsticker en peel-off basislak die het zelf verwijderen van een gellak zonder aceton supermakkelijk maakt (Orly One Night Stand Peel-Off Base Coat, Pink Gellac Peel Base) zal het aanbod blijven groeien. Denk bijvoorbeeld aan een lakabonnement dat er voor zorgt dat je altijd nieuwe tinten hebt om thuis mee aan de slag te gaan. Ook interessant is Never Have I Ever Press-On Nails, een op nail artists gericht nagelmerk dat hun nail art onder licentie gebruikt voor plaknagels.

5. ZINTUIGLIJKE BEAUTY

Zien, aanraken, ruiken. Parfummerk Phlur is bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met het merk Inked by Dani dat tijdelijke tatoeages maakt. Het resultaat is een vel met de hand getekende (plak)tatoeages die subtiel zijn geparfumeerd met Coconut Skin van Phlur. Opvallend is ook de tactiele ervaring van de Pore Shooter Gommage Cleansing Balm van het K-beautymerk Returnu, een 3-in-1 reiniger die begint als een balsem, verandert in een olie en uiteindelijk een zachte scrub wordt. De drievoudige aanpak verwijdert make-up en dode huidcellen en maakt grove poriën minder zichtbaar.