MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

ALLES OVER HET NUT VAN ARM SWATCHES

GUCCI

Arm swatches. De vegen op de arm zouden kunst kunnen zijn. Of kleurrijke tatoeages. Beautyvloggers waren ooit de aanjagers van het fenomeen, maar de cosmetica-industrie ontdekte arm swatches al snel als marketingtool. Door Sylvia Platjouw

HUISHOUDSTER In 2017 onthulde Fast Company het ‘arm-model’ van Kylie Jenner en stuurde als clickbait ‘het is niet wie je denkt’ de wereld in. Wat bleek: Kylie gebruikte op Snapchats de onderarm van haar huishoudster als canvas voor de kleuren van de nieuwe Kylie Cosmetics Lip Kit. ‘Zij heeft de beste arm voor swatches’, erkende Jenner.

Ruim tien jaar geleden lieten make-upgoeroes op YouTube ineens hun handen en onderarmen zien met een rijtje verschillende kleuren, meestal in vegen of semi-nette strepen. Met als doel het direct op de huid tonen van kleureffecten en finishes van verschillende tinten foundation, concealer, bronzer, blush, oogschaduw en lipstick.

MICHELLE PHAN Ook Serena Verbon, skinfluencer, deed dit. ‘In blogposts uit 2012 swatch ik al producten op mijn arm. Volgens mij had ik het van Amerikaanse bloggers afgekeken, bij Temptalia of het YouTube-kanaal van Michelle Phan. Ik denk dat je wel mag stellen dat het ongeveer rond 2010 is ontstaan en wellicht eerder.’

KANT-EN-KLARE STICKERS Het ziet er makkelijk uit maar is dat het ook? Verbon: ‘Ja en nee. Je kunt ze snel maken door vanuit de losse pols met je vinger te swatchen. Omdat de huid aan de binnenkant van je arm lichter is en minder haar heeft, doe je het daar. De mooie rechte streepjes die je in het begin zag werden gezet met tape ertussen, de old school methode. Die tape trek je dan na het swatchen weg. Die methode kost tijd, daarom kun je tegenwoordig bij Amazon kant-en-klare stickers kopen waarop je de make-upkleuren aanbrengt.’

Hannah Bennett, National Senior Artist Netherlands bij M.A.C Cosmetics, swatcht veel. ‘Voor mij als make-upartist is het een tool, ik doe het eigenlijk nooit voor anderen, alleen voor mezelf. Als ik aan het werk ben, kan ik met swatches bepalen wat ik ga gebruiken. Ik mix producten en doe veel laagjes over elkaar op mijn arm om te zien hoe goed ze blenden.’

MISKOPEN VOORKOMEN Voor zowel Verbon als Bennett is een kleurtest op het gezicht de beste methode, maar swatches op een arm kunnen een goede indruk geven. Verbon: ‘Via de swatch heb je vaak een beter beeld van bijvoorbeeld de ondertoon van een foundation, zeker als kleuren naast elkaar worden geswatched. Dan zie je echt het verschil tussen een neutrale, roze, gele en olijf ondertoon. Die foto’s met drie armen in verschillende huidkleuren waarop alles naast elkaar is geswatched, vind ik zelf echt heel handig en compleet. Sommige merken kun je alleen online kopen, dus dan zijn swatches all you have. Het kan absoluut helpen om miskopen te voorkomen, maar het blijft lastig. Swatchen op je eigen huid is toch het allerbeste.’

LIVE SWATCHEN Bennett voegt toe: ‘Ik hou van video’s waarin mensen live swatchen, dat brengt de make-up tot leven. Ik moet er wel bij zeggen dat een goede belichting een grote rol speelt. Ik google zelf bijvoorbeeld op ‘swatches op lichte huid met flits’ of ‘swatches op donkere huid in daglicht’. Voor mij als make-upartist is dat heel nuttig. Voor consumenten zijn swatches op foto’s vooral waardevol als indicatie, het geeft je ruwweg een idee.’

YSL BEAUTY