CELINE BERNAERTS: ‘IK BEN EEN IDIOTE GELUKSVOGEL’

Door Georgette Koning                               Fotografie – Celine Bernaerts


Tien jaar geleden zocht editorial make-upartist Celine Bernaerts (33) een extra uitlaatklep voor haar make-up-ideeën. Instagram was in opkomst. ‘In 2017 had ik al ruim 100.000 volgers en een soort van plaatsvervangende schaamte van oh ik ben ook zo’n influencer meid’, vertelt Bernaerts vanuit haar ruime studio in een kelder onder haar droomhuis in Roosendaal. Celine Bernaerts is Global Make-up Expert voor Dolce & Gabbana.

MAKE-UPOBSESSIE ‘Terugblikkend waren er genoeg signalen dat ik idolaat was van make-up. Als kind tekende ik schriftjes vol prinsessen met grote wimpers en van alles wat met beauty te maken had. Omdat mijn moeders eerste schoonheidssalon in mijn slaapkamer zat, had ik een gigantische wastafel met spiegel en verlichting. En een scala aan schminkgerei en soms make-up uit mijn moeders etui. Een paradijs voor een opgroeiend meisje!

‘Hét begin van mijn make-upobsessie ervaarde ik als tiener tijdens de jaarlijkse kampeervakantie in Frankrijk. In de caravan kreeg ik een make-over door een stel Britse vriendinnetjes. Het was make-up op zijn Brits: véél. Ik vond het geweldig!

‘Ik groeide op in Roosendaal en had geen idee dat een carrière in make-up daadwerkelijk een optie was. Had ik dat geweten, dan zou het van kleins af mijn doel zijn geweest. Ik dacht ik word modeontwerper, of fotograaf.’

VJ CARRIÈRE ‘Mijn make-upobsessie kreeg serieuzere vormen toen ik in 2008 fotografie ging studeren aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Elk project, werkelijk élk project, had in de basis een make-uponderwerp. Na zes maanden worstelen met de technische aspecten van fotografie en de ontdekking dat ik de voorbereidende prep-sessies leuker vond dan het fotograferen zelf, stopte ik met de academie en stapte in 2009 over naar Fontys Economische Hogeschool Tilburg voor een studie communicatie en marketing.

‘Oh god, haha! Niet gedacht dat we het hier nog over zouden hebben. In 2012 had ik als bijbaan een job als VJ bij muziekzender XITE. Ik werkte daar twee jaar, maar deed liever de make-up van VJ Gwen van Poorten. Op een gegeven moment is mijn contract niet verlengd. Dat was even zuur maar is zeer zeker de beste optie geweest.’

AFSTUDEERCADEAU ‘Ondertussen was ik 19 en had via Google de House of Orange Make-up School in Amsterdam ontdekt. Deze make-upopleiding bood de meeste kans om in de mode-industrie terecht te komen. Ik wilde graag editorial make-upartist worden en voor bladen werken.

‘Mijn ouders betwijfelden of een loopbaan als make-upartist een stabiel inkomen zou opleveren, ze maakten zich zorgen, maar steunden me in alles. We maakten de afspraak dat als ik mijn BA Communicatie zou halen, ik als afstudeercadeau naar de Make-up School mocht. Vierenhalf jaar later en drie dagen na mijn diploma-uitreiking ging ik naar mijn eerste les.

‘Omdat ik zo graag editorial make-upartist wilde worden, werkte ik zo hard als ik kon. In het begin van mijn carrière assisteerde ik, maakte vrij werk en deed shoots voor onder andere MIRROR MIRROR waar ik mijn eerste cover haalde. Hier ben ik nog steeds super trots op. Mijn dagen waren fantastisch maar vermoeiend. Ik stond soms ’s morgen om 4 uur op, reed om 6 uur weg uit Breda, waar ik inmiddels woonde, en kwam laat thuis. Dan kwasten wassen, kit voorbereiden voor de volgende dag en do it all over again!

INFLUENCER MARKETING ‘Ik ontdekte de sociale media rond 2012. Een jaar later – nu tien jaar geleden dus - ging ik serieus aan de slag met Instagram omdat ik een uitlaatklep zocht voor mijn make-up-ideeën. Influencer marketing was tijdens mijn marketingopleiding nog geen schoolvak, laat staan een beroep. Er waren wel enkele make-upguru’s op YouTube actief, met ook een Instagramaccount, maar als medium was het nog niet groot. Zoals we nu allemaal weten – haha - heeft posten een verslavend effect. Toen ik begon op Instagram was ik me totaal niet bewust van de mogelijkheden. Opeens had ik 10.000 volgers.’

SCHAAMTE & ANGST ‘In de beginjaren van mijn professionele carrière als editorial make-upartist had het influencen zeker nadelen. Mensen vroegen zich vaak af of ik überhaupt wel iemand anders dan mezelf kon opmaken! Collega make-upartiesten keken op me neer. Ik had inmiddels al ruim 100.000 volgers en een soort van plaatsvervangende schaamte van: oh ik ben ook zo’n influencer meid.

‘Mijn make-upcarrière voelde aan als een soort Harvey Two-Face uit Batman. Enerzijds deed ik als make-upartist altijd mijn best op de set, tegelijkertijd postte ik fanatiek op sociale media. Vóór de opkomst van influencer marketing investeerden merken in bladen. Tot de eerste influencers betaalde klussen gingen doen en magazinebudgetten omlaag gingen. Tot 2017 heb ik nooit iets betaalds op Instagram gedaan uit angst dat het effect zou hebben op mijn editorial werk voor magazines.’

PANNEKOEK Tijdens de Paris Fashion Week in oktober 2017 kreeg ik de kans make-upartist Sil Bruinsma te assisteren voor de show van Thom Browne. Ik was met 4 anderen verantwoordelijk voor het bleken van wenkbrauwen, veertig paar! Sil had een waanzinnige look bedacht met druppelvormig Swarovski-kristal. De avond ervoor appte Sil dat hij andere kristallen wilde. Ik zette alles op alles om de klus te klaren, vond de juiste kristallenwinkel die de volgende dag om 9 uur opende, de call time was 10 uur.

Met al mijn bagage - ik moest uit mijn Airbnb - vertrok ik ’s morgens naar de winkel, die nog dicht bleek. Ik draaide me om, richting een supermarkt om de hoek. Op een glad, aflopend stukje regenachtig Parijs gleed ik uit over een pannenkoek. Met de voeten in de lucht en een zware tas over mijn schouder, die me naar beneden trok, landde ik op mijn rechterpols. Ik wist meteen: ‘gebroken’ en schreeuwde het uit. Een passant belde een ambulance, tijdens het wachten belde ik Sil en vertelde dat ik mijn pols had gebroken, máár dat ik ook wist waar de juiste kristallen te koop waren.’

REVALIDATIE ‘Mijn pols bleek op 3 plekken gebroken. Een half etmaal later hing ik in Breda aan de Chinese fingertraps om de botten op de juiste plek te zetten. Dat leverde posttraumatische dystrofie op waardoor mijn pols, hand en arm gigantisch opzwollen en ik extreme pijn had. Uiteindelijk heb ik 8 maanden gerevalideerd. In die maanden kon ik niets anders doen dan mijn creatieve impulsen op social media te knallen.

‘Sinds de val ging hairstyling door mijn pijnlijke pols moeilijk. Omdat je in Nederland naast make-up ook moet kunnen werken als hairstylist – anders krijg je minder werk - heb ik nog tot 2020 geprobeerd te werken. Tegelijkertijd was ik actief op social media. Dit kreeg uiteindelijk de overhand en ik besloot me er niet meer tegen te verzetten. Ik dacht: als ik het echt ga doen, dan zo professioneel mogelijk!’

VALSSPELEN ‘Ik ben als influencer - ik vind dat trouwens een nikszeggende term, mijn werk is veelomvattend - één van de weinigen die video’s van hoge kwaliteit maakt. De afgelopen 2 jaar zag ik een shift naar sneller gemaakte content, geproduceerd met een iPhone. De snelheid waarmee Gen Z zo video’s creëert is waanzinnig hoog, terwijl ik een dag doe over het filmen en 1 tot 2 dagen over de edit! Heel snel werken lukt mij niet. Dat komt denk ik door mijn achtergrond; het werken in de mode voor bladen. Een selfie gemaakt met een iPhone vind ik als valsspelen. Onzin natuurlijk. Zelf moet ik hierin meer loskomen. Juist de posts waar ik iets minder hard aan heb gewerkt worden het meest geliked omdat ze ‘relaxter’ aanvoelen.

‘Ik heb nooit geleerd met mijn telefoon video’s te maken, want ik heb een vriend die director of photography is met een obsessie voor kwaliteit! Aan de andere kant zijn er merken die juist daarnaar zoeken. Daarom komen klanten altijd bij mij terug.

‘Mijn strategie? Dat is méér video’s maken - waar ik dus eigenlijk nooit helemaal in slaag - haha!’ 

KALE KOP ‘Over mijn specifieke look heb ik nooit nagedacht. Die kale kop heb ik sinds 2009. Maar ik kan niet van dat kapsel af. Ik moet wel herkenbaar ‘ik’ blijven. Maar of ik nou lang haar zou hebben of een pixie cut, dat zal mijn volgers denk ik niet uitmaken. Het fijne is dat mijn ‘haar’ nooit in de weg zit bij de make-uplooks die ik verzin. De make-up heeft altijd de hoofdrol.’

BUBBEL‘Ik ben een einzelgänger, dat ontdekte ik tijdens mijn revalidatie. Ik ga heel lekker op alleen werken in mijn eigen bubbel want dan heb ik de controle over alle aspecten van een productie.

‘Mijn vriend, opgeleid tot filmaker, helpt soms met een nieuwe lichtopstelling. We werken in een enorme gemeenschappelijk ruimte waar we fotograferen en video’s opnemen. In een hoek heb ik een eigen opnameruimte. Hij heeft zijn eigen geluidsdichte studio. Ik had nooit gedacht dat we professioneel zouden samenwerken. Je ziet vaker dat koppels samenwerken en van één account twee carrières bekostigen, maar mijn vriend heeft al een hele leuke baan bij een creative agency. Sóms is er ruimte om van een opdracht een gezamenlijk project te maken. Dat is een cadeautje.’

INTERNATIONAAL AGENTSCHAP ‘Mijn zaken worden sinds 2020 behartigd door de Amerikaanse The Wall Group. Daarvoor had ik bij het Amsterdamse L’Agency mijn kickstart als influencer. In 2020, midden in de coronatijd, stapte ik over naar de internationaal bekende The Wall Group die een contactenlijst heeft waar je u tegen zegt. Ik kwam in een andere league terecht. Mijn Nederlandse agent Mandy is een genot om mee te werken en snapt volledig wie ik ben en waar ik naartoe wil. Ik ben een geluksvogel!’

BOODSCHAP ‘Ik ben hierover heel duidelijk: ik zit sinds 2013 op social media als vorm van entertainment. Ik ben geen politiek platform. Met alle ellende die er al is, wil ik met mijn werk een positieve plek bieden. Ik zal ook nooit met een vingertje wijzen naar een product waar mensen maanden of járen aan hebben gewerkt.

‘Achter de schermen heb ik wel eens rechtstreeks met een merk gecommuniceerd toen ik iets zag wat me zorgen baarde of stoorde. Als ik een product niet mooi of leuk vind, zul je het gewoonweg niet terug zien in mijn looks.’

HECK YES! ‘Hoe persoonlijk ik wil zijn als influencer? Vooral toen ik begon aan de verbouwing van mijn droomhuis in Roosendaal heb ik daar lang over nagedacht. Want je geeft niet alleen een deel van jezelf weg, ik vond het ook lastig om good stuff te delen in een  tijd die door corona voor veel mensen moeilijk was. Ik besloot mijn community te vragen of ze mijn verbouwing wilden volgen, ook omdat deze lang zou duren en ik niet mijn dagelijkse posts zou kunnen volhouden. 96% van mijn volgers stemde: heck yes! Inmiddels duurt de verbouwing al 2,5 jaar en ben ik klaar met het noodzakelijke deel. Het was voor mij makkelijker om volgers mee te nemen in mijn verbouwverhaal, in plaats van ‘mooie plaatjes’ te posten. ’

DE ALLERGROOTSTE ‘Ik ben niet van plan om ooit de allergrootste te zijn. De kans dat dit lukt is sowieso al nihil. Ik ben 33 en heb toch wel een bepaalde levensstandaard ontwikkeld waarin ik probeer te zorgen voor time-off, niks doen, een gewoon leven leiden.

‘Ondertussen is de liefde voor het content creëren en editen even groot geworden als die voor de make-up zelf. Nogmaals: ik ben een idiote geluksvogel want ik kan elke dag doen wat ik leuk vind terwijl ik ook de dog mom en huismus kan uithangen.’

DE TOEKOMST ‘Op persoonlijk vlak zou ik graag meer talen willen leren spreken, op boogschietles gaan, misschien eens ballet voor volwassenen gaan doen, mijn vrienden vaker zien en met mijn vriend op vakantie. We zijn in ruim 15 jaar één keer weg geweest. We zijn obsessed door ons werk.

‘Op professioneel vlak weet ik natuurlijk niet wat het perspectief is op social media! Als ik ooit de kans krijg, dan zou ik met mijn vriend een productiemaatschappij willen starten. Een eigen make-upmerk beginnen? Denk het niet, wél wil ik graag producten ontwikkelen en werken als consultant voor beautymerken. Maar een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is niet te veel verwachten of plannen, maar zien wat er op mijn pad komt. Dat levert vaak de mooiste, meest onverwachte plottwists op.’

Vorige
Vorige

INTERVIEW GREGORIS PYRPYLIS CREATIVE DIRECTOR HERMÈS BEAUTY

Volgende
Volgende

DIT MERK DUIKT DIEP IN DE NINETIES