MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

DRAAGT HIJ FOUNDATION?

Foundation voor mannen lijkt steeds populairder te worden. Met dank aan de flinke push en populariteit van K-popsterren die verslaafd zijn aan een flawless skin. Maar ook YouTubers en TikTok influencers expirimenteren volop.

Shakeup Cosmetics. Let’s face it. BB Tinted Moisturziser. Cosmania.nl €30

Lang (hééél lang) speelde foundation voor mannen totaal geen rol van betekenis. Het was in 2003 modeontwerper Jean Paul Gaultier die op het idee kwam om een mooie mannencosmetica-lijn te lanceren. Ondanks de mooie campagne en media aandacht, werd het geen succes, de werd uit de handel gehaald.

BOY DE CHANEL. VIA CHANEL.COM

Twintig jaar later kunnen mannen eindelijk kiezen uit meerdere merken die zich begeven op het mannencosmetica pad. Luxe labels als Chanel, Tom Ford en Givenchy namen het voortouw en bieden producenten aan die vaak uitverkocht zijn. Popster Harry Styles verraste met Pleasing, een mooi vormgeven range unisex skincare en make-up. Later dit jaar zal modeontwerper Peter Dundas (voormalig ontwerper van Pucci, nu label onder eigen naam) een gender neutrale cosmetica-lijn lanceren.

Pleasing van Harry Styles’ Pleasing x Marco Ribero Cream Pigments

En dan zijn er nog nieuwe onafhankelijke merken die sterk in opkomst zijn. De markt is te onderscheiden in 2 groepen, mannenmake-up die dient om gezien te worden en producten met als doel ‘onzichtbaar’ te zijn zoals foundations. Met name de laatste categorie groeit met merken als Shakeup Cosmetics, Fivism X Three en War Paint. Multi-tasking producten waaronder getinte BB Crèmes en conceals zijn de toekomst.