INTERVIEW CHRISTOPHE ROBIN
Christophe Robin is een wereldberoemde haarkleurspecialist met een eigen luxe lijn haarverzorgings- en kleurproducten, speciaal samengesteld om natuurlijk, gekleurd of chemisch behandeld haar diep te voeden, hydrateren en beschermen.
De Parijzenaar telt onder zijn clientèle onder andere Catherine Deneuve, Tilda Swinton, Vanessa Paradis en Natalie Portman. ‘Ik opende een salon omdat ik het beu was om bestempeld te worden als de 'colorist van de sterren’. Een interview.
‘Salons zijn bedoeld om comfortabel te zijn, zoals een huis. Het interieur van mijn Parijse salon is een mix van prachtige kunstwerken en kleine dingen die ik op rommelmarkten vond. Het is geïnspireerd op de extravagante esthetiek van Tony Duquette, een in de 20e eeuw in LA gevestigde interieur- en filmsetontwerper.’
‘Meer is meer. Ik hou niet van minimalisme, echt niet. Mensen lachen me altijd uit als ze bij mij thuis komen omdat het vol zit, er is niet eens een plekje om iets aan de muur te hangen. Qua decoratie ben ik dol op de stijl van Tony Duquette. Ik hou ervan als mensen glimlachen en Tony Duquette laat me glimlachen. Duquette stierf eind jaren '80. Ik bezocht zijn huis in Los Angeles en ik probeer zijn originele ontwerpstukken te verzamelen, onlangs kocht ik een prachtig borduurwerk. Duquette zei ooit: 'Wees vrij, volg geen trends en wees niet bang'. Het is precies wat ik doe. Ik volg nooit trends.’
FUNKY SALON IN RUE BACHAUMONT
‘Ik opende een salon omdat ik het beu was om bestempeld te worden als de ‘colorist to the stars’ die in het chique Le Meurice Hotel werkte. Daar wilde ik mee breken. Dus zeven jaar geleden opende ik een funky salon en boetiek in Rue Bachaumont, een doorsnee buurt waar mensen mijn producten gratis kunnen proberen. Ik wil laten zien dat Christophe Robin niet snobistisch is, maar graag iedereen helpt. Ik geniet ervan om mensen blij te maken, het is net als wanneer je kookt voor mensen van wie je houdt. Waar komt dat vandaan? Ehm…mensen blij maken maakt mij blij!’
‘Als colorist werk ik ook samen met modehuizen als Givenchy, Chloé en Saint Laurent. Een colorist kan niet backstage werken, dus worden de modellen voor een show naar de salon gestuurd. De creative director drukt hun ideeën uit, of ik geef ideeën. Voor de laatste Givenchy-show van Riccardo Tisci wilde hij gebleekt grungy haar met donkere wortels. Ha! Ja je hebt gelijk. Dit soort grungy haar is niet mijn favoriete kapsel. Ik hou ervan als een vrouw er mooi uitziet.’
IK OPENDE DE EERSTE HAARKLEURSALON OOIT
‘Toen ik begon als colorist, was de baan vrij ongebruikelijk. In 1995 opende ik de eerste haarkleursalon ooit. Dertig jaar geleden was kleur nog niet eens een trend, het ging allemaal om natuurlijke kleuren. Dit veranderde allemaal toen topmodellen hun uiterlijk moesten veranderen voor shoots en actrices volgden. Ik maakte Catherine Deneuve brunette voor verschillende rollen en nam Tilda Swinton mee door alle kleuren van de regenboog.
Tegenwoordig gaat kleuren niet meer alleen over het bedekken van grijs haar. Mensen willen spelen met funky haarkleuren zoals blauw en roze, of de ombré-trend met sunkissed hair geïntroduceerd door YouTube-vloggers.’
LAB IN PARMA
Ik lanceer alleen producten als ik denk dat ik iets geweldigs heb met een goede formule zoals de Rassoul voor een geweldig volume. Ik word geïnspireerd door lokale schoonheidsrituelen, waar ik ze ook zoek, of ik nu in Jordanië of Frans-Polynesië ben. Ik breng mijn ideeën terug naar mijn lab in Parma en we gaan aan de slag. Ik test altijd op vrienden omdat ik hun haar uit mijn hoofd ken. Ik geef ook voorbeelden aan filmkappers die me vertellen of iets werkt of niet.
Ik word er gek van als goede producten de markt verlaten. Al mijn producten blijven voor altijd in de schappen liggen, zoals mijn eerste product, een hydraterende haarolie met lavendel, geïntroduceerd in 1999, destijds zei mijn apotheker dat het niet zou verkopen omdat het niet schuimt. Het is nog steeds een bestseller’.
Sinds 1999 biedt Christophe Robin zeer innovatieve, geconcentreerde en toch zachte formules op basis van waardevolle ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Bestsellers zijn onder andere de Regenaration-lijn met een shampoo, masker en serum, de Colour Protection-lijn met verschillende maskers, shampoo en grey covering, Het merk is onder andere te koop via skins.nl, douglas.nl en zalando.nl
Tip van Christophe Robin: ‘Verzorg je haar, maar was het niet elke dag.’