LA BOUCHE ROUGE IN PARFUMS
In 2016 interviewde MIRROR MIRROR Nicolas Gerlier in Parijs. Een aardige, enthousiaste en slimme Fransman die zojuist onder de naam La Bouche Rouge, een serie duurzame lipsticks had gelanceerd.
Peperduur, maar uniek. Van de leren verpakking, de schone formules tot de plasticvrije verpakking. Het was Frankrijks eerste duurzame luxury beauty brand.
Net zoals in 2000 de Franse zakenman Frédéric Malle de geurenwereld opschudt met zijn vernieuwende parfumhuis Editions de Parfum Frédéric Malle, zo wilde Nicolas Gerlier grensverleggend zijn met het eerste duurzame luxe beautylabel in Frankrijk. Dát zijn missie zal slagen, daarvan was hij toen ik hem interviewde van overtuigd. “Als je dingen doet vanuit je hart, en met een sterke eigen visie, dan wordt het een succes, uiteindelijk. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe lang het duurt om dat succes te bereiken.”
Nicolas Gerlier weet waarover hij praat. Ruim tien jaar werkte hij voor L’Oréal waar hij verantwoordelijk was voor de internationale marketing van Armani en Lancôme Maquillage. Ook ontwikkelde hij samen met het lab producten en formules. “Nee”, antwoordde hij op de vraag of hij een wetenschappelijke achtergrond heeft. “Maar wel een financiële én een kunstachtergrond.” Voordat hij terechtkwam bij L’Oreal werkte hij bij Sotheby’s in Londen. Na tien jaar L’Oréal, volgden vier jaar in fashion retail, waar Gerlier zich bezighield met digitale en sociale media.
Maar de beauty bleef trekken, vooral omdat hij daar creativiteit kan combineren met zijn business skills. Gerlier: “Ik kreeg zin om iets te lanceren met mijn eigen visie.”
Hij vond het (terecht!) vreemd dat er helemaal niets nieuws gebeurde op het vlak van make-up. “De beautywereld is conservatief en begrijpt ‘creation’ niet. De marketingmachine met meetings en de focus op resultaten is ‘killing’.
Op lange termijn wilde hij ook wel skincare willen lanceren. En waarom geen lederwaren erbij? Het werd een parfumcollectie. Want ook hier is nog veel winst te behalen op het vlak van duurzaamheid. Daarom daagde Gerlier in 2019 een aantal van 's werelds grootste parfumeurs uit om nieuwe formules te creëren met behulp van geupcyclede ingrediënten en zero impact op de natuur.
Drie jaar later lanceert het Maison als eerste merk ter wereld een parfumcollectie met een hoge concentratie geupcyclede ingrediënten (30%) en 90% natuurlijke ingrediënten, en zorgt daarmee voor een olfactorische revolutie in de parfumerie.
De collectie bestaat uit vijf extrait de parfums en zijn to share. Roos en ceder spelen de hoofdrol in de verschillende geurcreaties en zijn op een duurzame manier verkregen. Zo is het 100% natuurlijke rozenextract verkregen door middel van een zachte stoomdistillatietechniek. Voor het ceder zijn geen bomen gekapt, maar is gebruik gemaakt van restmaterialen van houten meubels en schaafsel. Dit wordt gedistilleerd tot een essentiële olie van hoogwaardige kwaliteit. De parfums geuren intens, waardoor je tot wel acht uur lang kunt genieten van een prachtige sillage.
Rouge is een parfum uit de chypre geurfamilie met een bloemig karakter. Rose herken je direct aan de onmiskenbare, frisse rozengeur met een groene twist. Het zomerse Bleu is een woody floral parfum met lavendel, Centifolia roos en ceder dat samensmelt op de huid. Nude is intiem met vijg, roos, ceder en musk. De elegante geur Ambre opent met een zonnige topnoot van framboos, gevolgd door het warme tonen van saffraan, vanille en sandelhout.
De liefde voor handgemaakte producten zie je terug in de flacons. De navulbare, glazen flacons worden omhuld door de kenmerkende, lederen case van het merk. Dit leer is, net zoals de cases voor de make-upcollectie, afkomstig van Les Tanneries du Puy. Vanuit de belofte ‘Buy once, refill forever’ werden er van iedere geur refills gecreëerd van 100% geupcycled en 100% recyclebaar aluminium.
De La bouche rouge, Paris make-up- en nieuwe parfumcollectie zijn exclusief verkrijgbaar bij Skins Cosmetics en skins.nl Rouge extrait de parfum 100 ml € 195, Nude refills extrait de parfum 100 ml € 95