MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

 SOPHIE VAN BALEN (25) LANCEERT EIGEN PARFUM

Als AMFI-student onderzocht  Sophie van Balen voor haar afstudeerproject de communicatie van parfum. Dat ‘rook’ naar meer: in september 2022 lanceerde ze haar eigen parfummerk mmoire, met als debuutgeur Sur Arize. ‘De uitdaging is vooral het vinden van mijn eigen unieke stijl.’ Geschreven door Georgette Koning

Sophie, volgens mij ben je de jongste parfummaker die ik ken, hoe oud ben je?  ‘Zeker! Ik ben 25 jaar.’

Wat ontdekte je tijdens je afstudeerproject over de communicatie van parfum? ‘Ik was verbaasd over hoe het mogelijk was om een ‘Experience Good’ – een belevingsproduct, in dit geval parfum – te verkopen zonder dat mensen het konden ruiken.

‘Al snel raakte ik naast de communicatie van parfum geïnteresseerd in het hele parfumplaatje en ging onderzoek doen naar ingrediënten. Na het experimenteren met verschillende tonen en noten merkte ik al snel hoe de parfum-industrie me intrigeerde.’

Waarop is de merknaam mmoire geïnspireerd? Is het een verwijzing naar het Franse woord moiré, een manier om zijde te weven? ‘Ja. Op een tentoonstelling in De Hermitage ontdekte ik deze techniek en het deed het mij heel erg denken aan het maakproces van parfum. Diezelfde middag had ik parfum gemaakt en zag ik veel overeenkomsten met de kronkelende oliën en het typerende grillige moirépatroon van de zijden stof.’

‘Maar er is meer. De naam komt ook voort uit mijn onderzoek. Reuk is het enige zintuig dat voor 90% is verbonden met emoties en herinneringen. Vandaar dat ik het woord memoire ook heb verwerkt in de merknaam. Daarnaast is één van de waarden van mmoire dat iedereen een eigen ervaring kan creëren met het parfum. Het parfum kan iemands identiteit versterken of helpen ontdekken.’

‘Verder is het voor consumenten ook heel erg moeilijk om de taal van parfums te begrijpen omdat die voor 90% afgaat op emotie en herinnering. Veel traditionele merken maken bij het verkopen bijvoorbeeld gebruik van status van bekende personen, zodat de consument zich snel kan identificeren met het parfum in de campagne. Al is dit tegenwoordig wel aan het veranderen.’

Kun je iets vertellen over je eerste geur Sur Arize? ‘Sinds ik klein was kom ik altijd al in Daumazan-sur-Arize, een klein dorpje vlakbij de Pyreneeën. Het dorp heeft mij altijd gefascineerd omdat het lijkt alsof de tijd daar stilstaat. De omgeving is ongepolijst, maar reflecteert ook heel erg de Franse elegantie. Dit vertaalt zich ook in de geuren die er hangen; de groene omgeving gecombineerd met oude dorpen. Dat contrast, die mix van traditionele en moderne elementen, heb ik uiteindelijk verwerkt in Sur Arize. Het parfum bevat tonen van Bergamot en Lavendel, maar ook de moleculaire ingrediënten Ambroxan en Labdanum die samen zorgen voor een mooie balans. Of voor contrast, het is net maar hoe je het bekijkt.’

Heb je een voorkeur voor bepaalde ingrediënten of een type geur? ‘Ik heb een sterke voorkeur voor houtige, maar ook hele heftige en aanwezige tonen. Ik ben continu nieuwe ingrediënten aan het ontdekken en merk dat ik het heel leuk vind om contrasten bij elkaar te leggen. Daarnaast spreken moleculaire ingrediënten mij erg aan, omdat deze soort tonen er om bekend staan dat ze de eigen feromonen van elk persoon kunnen versterken.’ 

Wat zijn de reacties op Sur Arize? ‘Dat de geur heel lang blijft hangen. Toen het nog niet was gelanceerd kwamen er dagelijks mensen naar mij toe om te vragen welk parfum ik droeg, een hele gekke gewaarwording. Dat was overigens het grootste compliment en tegelijkertijd het moment dat ik besloot om het merk mmoire te starten.’

Zijn er parfummerken die je inspireren? ‘Zeker. Ik vind Byredo – dat zich heel sterk heeft gepositioneerd in het niche segment – een heel mooi merk. Byredo verkoopt meer dan parfum, ze verkopen echt een verhaal.

‘Verder laat ik me niet alleen inspireren door parfummerken maar bijvoorbeeld ook door het sieradenmerk Sophie Buhai. Sommige merken zijn heel sterk in het doorvertalen van hun waarden naar een visueel verhaal.’

Je parfum is meteen al te koop bij Skins, hoe cool is dat! Hebben ze ook gezegd wat ze goed vinden aan het parfum/concept? ‘Om als jong merk te liggen bij zo’n gevestigde winkel is echt een onwijze eer. Al snel was het team van Skins heel enthousiast en dit zorgde voor lancering in alle Skins filialen.

‘Naast het feit dat ze heel erg te spreken zijn over het parfum zelf, zijn het verhaal en het feit dat ik een self-taught perfumer ben én dat mmoire een Nederlands parfummerk is, allemaal redenen die Skins enthousiast maken.’

Ben je al bezig met nieuwe parfums? ‘Zeker. Eigenlijk ben ik voortdurend bezig met het ontdekken van nieuwe geuren en ingrediënten, en het creëren van nieuwe parfums. Momenteel bevind ik me nog in de experimentele fase. Hoewel ik graag iets nieuws wil lanceren, besef ik dat het ontwikkelen van een parfum een aanzienlijke tijd vergt. Toch merk ik dat ik vooral aangetrokken word tot houtachtige en zeer karakteristieke ingrediënten. Voor mij ligt de uitdaging vooral in het vinden van mijn eigen unieke stijl, het verkennen van experimentele noten en het verkennen van de grenzen van mijn creativiteit.’

Niet iedereen is altijd bewust bezig met geur en ruiken, reuk is best een ondergewaardeerd zintuig toch? ‘Bij mij persoonlijk kwam het besef dat ik geur altijd maar voor lief nam toen ik opeens twee maanden lang mijn reuk kwijt was. Met als gevolg dat ik ervaringen vlak en minder indrukwekkend ervaarde. Daarvoor had ik geen idee hoeveel impact geur had op de algehele ervaring. Gelukkig is mijn reuk volledig terug en ben ik heel blij dat ik weer kan experimenteren met parfums.’

Mmoire, Sur Arize Eau de Parfum 50ml € 160€ via Skins.nl