SPAANS MERK LANCEERT KLIMAATNEUTRALE WELLNESS
Ecoalf is een Spaans kledingmerk met ambitie. Het plan is groeien naar een echt lifestyle brand, en dan zo duurzaam mogelijk. De aanpak is opvallend en serieus – geen mooie beloften - maar bewezen, traceerbare feiten. Het resultaat is een wellness-lijn zonder water, plastic en circulaire verpakking. Door Esther van Maurik
NIEUWE STAP: PURE WELLNESS Voor een kledingmerk is de stap naar cosmetica en verzorging niet evident, vooral niet als het geen high fashion naam is met een enorme financiële back-up. Tijdens de modevakbeurs Pitti Uomo in Florence afgelopen juni, sprak ik Ecoalf-oprichter Javier Goyeneche waar de gloednieuwe Wellness-lijn voor het eerst te zien is, die onlangs werd gelanceerd.
Waarom gaat een kledingmerk een Wellness-lijn uitbrengen? “We willen een lifestyle merk zijn en we proberen steeds iets uit. Na kleding, sneakers en tassen maakten we speciale kledingcollecties om in te fietsen, te surfen en om yoga in te beoefenen. We testen in welke mate onze consumenten dat waarderen en dan nemen we weer een stap. We gaan samenwerkingen met andere merken om hen en de wereld vooruit te helpen.
Welness kwam op ons pad, maar we hebben het zeker ook te danken aan de partner waarmee we dit hebben ontwikkeld. RNB is een farmaceutisch cosmetisch labaratorium dat zich onderscheidt door een verantwoordelijke manier van consumeren na te streven. Door innovatie en duurzaamheid, door zo min mogelijk afval achter te laten en de verpakking heel functioneel te maken.”
VUILE VERZORGING We deden verschillende studies naar uiteenlopende onderwerpen en we kwamen er achter dat de cosmetica-industrie nogal vervuilend is en dat de meeste mensen totaal geen idee hebben van wat zij gebruiken; wat de ingrediënten zijn, hoeveel plastic en water er verspild wordt. Precies dat willen we aanpakken.
KLIMAATNEUTRALE WELLNESS De wellness-lijn is ontworpen om onze natuurlijke bronnen niet te belasten en niet nalatig te zijn. De verpakking is 100% recyclebaar en hervulbaar, gemaakt van aluminium. Het gaat lang mee en vermindert op deze manier de grote afvalberg. Het is totaal vrij van plastic, dat wil zeggen plastic dat gemaakt wordt uit petroleum.
De lijn bestaat uit poeders die je spaarzaam kunt gebruiken en met toevoeging van een beetje water hun werk doen. We verkopen Body & Hand Soap Powders, Hair & Scalp Shampoo Powder, Moisturizing Everywhere Balm, Everywhere Sun Stick SPF30, Moisturizer Lip Balm en Deodorant, producten die je dagelijks gebruikt. Ze zijn licht geparfumeerd – op natuurlijke wijze - in twee subtiele geuren; Med Citrus en Petit Grain. De producten zijn genderneutraal, verfrissend en rustgevend en dermatologisch getest voor gebruik door alle huidtypen en hun behoeften. Het procedé is vegan en cruelty-free.
COMPACTE LIJN We hebben ook gelet op het aantal producten dat we presenteren, door slimme formules toe te passen is de lijn compact gebleven. Voor ons is het lanceren van deze producten heel speciaal en de reacties zijn positief. Het is iets totaal anders en we gaan de wellness-artikelen eerst online verkopen via onze website en in onze eigen winkels. Kleine stapjes, we zijn trots met wat we al bereikt hebben.”
AMSTERDAM Ecoalf heeft winkels in thuisstad Madrid, Barcelona, Berlijn, Parijs, Milaan en Tokio. In december 2019 opende een winkel in de Amsterdamse Utrechtsestraat, maar die is weer gesloten omdat de pandemie uitbrak. Amsterdam blijft absoluut op de wenslijst staan liet Goyeneche tijdens ons gesprek weten. De tijd zal het uitwijzen.
MINDER PLASTIC VERPAKKINGEN Dan tot slot nog wat feiten om mee om de oren te slaan; de wellness-lijn reduceert CO2 emissies met 74% en water met 70% op jaarbasis in vergelijking met conventionele producten die op de markt zijn. Ecoalf Wellness vermindert de noodzaak om 53 reguliere plastic verpakkingen te gebruiken per jaar die de meeste mensen normaalgesproken gebruiken. Het doel is om meer dan 78.000 plastic verpakkingen minder te maken tegen 2025 die eindigen op de afvalberg.
BECAUSE THERE IS NO PLANET B Oprichter Javier Goyeneche richtte Ecoalf op in 2009 vanuit de behoefte om de natuurlijke bronnen van onze planeet te beschermen en de toekomstige generaties voldoende hiervan over te laten. Zo is Ecoalfs motto en slogan “Because there is no planet B” ontstaan.
WATER BESPAREN Water is een belangrijk element in de filosofie; er wordt teveel van gebruikt zonder dat het opnieuw te consumeren is. Meer dan 223 miljoen liter bespaarde het merk al en ruim 4400 ton CO2 door op hun manier een nieuwe collectie te maken voor dit najaar met het streven naar de NetZero emmisie in 2030 zoals gesteld door de Verenigde Naties. Gecontroleerde getallen en feiten zijn belangrijk voor een bedrijf dat zich met verduurzamen bezighoudt, want greenwashing ligt op de loer.