FAUX DE TEINT
Diversiteit in de modewereld leverde nog iets positiefs op: ontelbare tinten foundations. Van lichtgewicht tot camera ready.
Van Ivory Nude tot donker Espresso. Tussen deze twee foundations van Estée Lauder vind je nog 46 (!) variaties. Mooi toch? Hmm, eerst even de verwachtingen temperen. Nóg moeilijker dan de zoektocht naar de perfecte mascara is het vinden van de juiste foundation. Sowieso niet zo’n leuk klusje, want foundation is niet het meest sexy beauty- item. Belangrijk als basis voor make-up is het wel.
Tegenwoordig is alleen een goede foundationformule niet voldoende meer, immers wat heb je daaraan als jouw tint ontbreekt in het spectrum? “Er moet ook iets zijn voor donkere meiden, er moet iets zijn voor bleke meisjes, en iets voor iedereen daar tussen”, zei Rihanna vorig jaar tijdens de presentatie van haar beautylabel Fenty met – bam! – 40 tinten.
De getinte make-upgoeroe Huda Kattan van Huda Beauty volgde rap met 30 #fauxfilter kleuren (€39,95). In tinten concurreren ze met merken in het massasegment, waaronder M.A.C Cosmetics, Clinique en Bobbi Brown. De luxemerken blijven niet achter, met als uitschieter Dior met 26 tinten Diorskin Forever Undercover (€46). Vind je ondanks het gigantische aanbod niet de juiste tint, voordelig zelf mengen kan met Foundation Colour Drops (Hema €4 13ml).
Let voor de aanschaf van de mooiste foundations op een aantal punten. De moderne versie ‘draagt’ lichtgewicht. Estée Lauder Double Wear Nude Water Fresh Makeup (€48) is olievrij en doet waar het ooit voor is uitgevonden: het bedekken van oneffenheden en oplichten van huid. Een fijne glow is tegenwoordig een vereiste (YSL Touche Éclat All-in-one Glow €47) Tip voor een nog mooier resultaat: breng vóór het aanbrengen van de foundation een teint-corrigerende primer (Sensai Glowing Base €49) aan met oplichtende pigmenten.
De ideale foundation? Die is natuurlijk vegan, niet getest op dieren, olie- en geurvrij, zonder parabenen, siliconen, minerale oliën en sulfaat en minimaal SPF 15 zonbescherming. Helaas, onvindbaar. Organic labels die in de buurt komen – soms zelfs in 20 tinten - zijn in opkomst. (Kjaer Weis Cream Foundation €61. Ilia Vivid Foundation €41. Tarte Shape Tape Matte €40).
Social media geeft foundations nog een nieuwe (marketing!) dimensie, het camera ready-aspect, ongetwijfeld getest onder verschillende lichtinstellingen (Wet n Wild Photo Focus Foundation €7).