CHRISTIAN LOUBOUTIN: "ER ZIT EEN SHOWGIRL IN ELKE VROUW"
“IK PAS VOOR LELIJKHEID”
Christian Louboutin Beauté valt op. Hoe een potje rode nagellak niet alleen leidde tot een schoenimperium, maar ook tot meest luxe en sexy beautylabel ter wereld.
Als Christian Louboutin in 1993 werkt aan zijn derde schoenencollectie, en ontevreden is over het prototype van de Penséé pump, ziet hij zijn assistent haar nagels lakken. In een flits van inspiratie pakt hij het potje af van zijn protesterende assistent en lakt de Penséé schoenzool rood. Bingo!
De rest is schoenengeschiedenis, Louboutin is een ster die handtekeningen zet op zijn rood gelakte zolen, met sales die al sinds het begin jaarlijks stijgen met een percentage van twee cijfers voor de komma. Er zijn nu ruim 130 Christian Louboutin boutiques, en een veelvoud aan verkooppunten. Niet slecht. “Zakelijk heb ik nooit doelstellingen gehad”, zegt Christian Louboutin (55) . “Ik begrijp niet eens hoe mensen zo kunnen werken.”
In 2014 lanceert de Franse schoenenkoning Rouge Louboutin, een lijn met dertig kleuren nagellak. Niet alleen de beautywereld, maar ook designliefhebbers zijn onder de indruk van de flacon die oogt als een kunstobject. Het is een instant hebbeding. De vervaarlijke 12-centimer lange ‘dop’ die er uitziet als een puntige stiletto, is geïnspireerd op een kalligrafie-kwast. De vierkante flacon telt 16 facetten en is verfraaid met een vlammend kleurverloop van zwart naar rood. De nagellak zou het hoogste pigmentpercentage bevatten in de lakindustrie. Ook met de prijs van vijftig euro voor een flesje breekt Louboutin een record voor nagellak.
Waarom nagellak? Eerdere aanbiedingen voor licenties van brillen tot mode, heeft hij altijd afgeslagen. Christian Louboutin legt uit dat hij verschillende ‘signalen’ gehoorzaamde. Deels gaan de credits naar een journalist die hem simpelweg suggereert dat hij nagellak op de markt moet brengen in de kleur van zijn rode zolen. Tweede signaal: in Britse nagelsalons is een run op de vlammende ‘Louboutin manicure’, (waar hij verder niks mee te maken heeft) met nagels in een overlopend zwart-roodpatroon. Een stijl die populair wordt nadat popster Adèle er mee wordt gespot. Signaal nummer drie: is een eigen nagellaklijn geen logische ontwikkeling voor iemand die zo veel schoenen ontwerpt die de teennagels open en bloot tonen? Daar moet een kleurtje op, besloot Louboutin. Mijn kleurtjes.
Samen met het Amerikaanse Batallure Beauty richt hij in 2012 Christian Louboutin Beauté op. Het eerst product wordt nagellak. De vijftiger benadrukt dat hij zelf het hele nagellakconcept heeft bedacht. Hij zit echt zélf achter de tekentafel, bezoekt zélf de laboratoria. “Deze radicale beautylijn is geen idee van een toegewijde marketingafdeling”, verzekert Louboutin. Gedreven door creativiteit en een sterke eigen visie op schoonheid, is marketing wel het laatste wat de Fransman bezighoudt.
Eind 2014 opent Christian Louboutin in de historische overdekte Parijse Galerie Véro-Dodat, pal naast zijn eerste schoenenboetiek zijn ‘peninsula of beauty’. Een piepklein schiereilandje vol beauty met louter lak. De kleuren in de laklijn zijn inmiddels ontelbaar en er is een heuse beautylijn met ruim veertig tinten lipsticks à €85 per stuk, van warm nude tot vuurrood. Paarstinten zullen er nooit komen. “Dan lijk je dood”, vindt Louboutin. “Het is net of je helemaal geen bloed meer hebt.”
Vorig jaar lanceerde Louboutin de schitterende Eye Collection. “Ik was altijd al gefascineerd door de zeggingskracht van ogen. Ogen hebben leven. Make-up accentueert slechts wat je wilt laten zien.”
Al zijn cosmeticaproducten moeten net als zijn schoenen stuk voor stuk ogen als kunstwerkjes. De mascara Les Yeux Noirs (€70) zit verpakt in een gouden huls gegraveerd met verticale lijnen. Het is een patroon dat doet denken aan art deco, een van Louboutins favoriete stijlperiodes. Geïnspireerd op glanzend lakleer is Oeil Vinyle (€75) een vloeibare eyeliner.
Of Louboutin nu schoenen ontwerpt of beautyproducten, uitgesproken is het altijd. Dat er behoefte is aan al dat moois weet hij zeker, want “er zit een showgirl in elke vrouw.” De schoenenontwerper heeft gelijk. Er is altijd wel een aanleiding voor een vrouw om flink te shinen met make-up, of om even uit de dagelijkse sleur te springen omdat ze echt niet verder kan zonder de allermooiste schoenen aan haar voeten.
Wat Louboutins populaire pumps, zoals de puntige Pigalle, zo bijzonder maakt? Lopen ze misschien als veertjes dankzij een supercomfortabel voetbed? Nee, er is niks specifieks aan de pasvorm. Louboutin is gewoon seks. Vrouwen én mannen behagen, dat is wat Christian Louboutin wil bereiken als hij schoenen ontwerpt. “Ik houd van de macht die een schoen geeft. Het aantrekken van een geweldige schoen voelt als een aanraking met het toverstafje van een fee. Het begint met de voet, maar eindigt daar niet. Het doet je hele lichaam gloeien. Je voelt jezelf, het geeft kracht, je kent jezelf. Je bent je bewust van je lichaam.”
Wat Louboutin bedoelt: het draait om zelfvertrouwen. Dat geldt zeker ook voor het gebruik van make-up, onderstreept hij. “Een vrouw zijn is een grote gave, en er is niets specialer dan iemand die zelfverzekerd én speels is over haar vrouwelijkheid. Ik denk dat heel veel vrouwen dat in zich hebben en ik vind het heerlijk om dat te zien.”
Na een jaren durend onderzoek heeft Louboutin zich ook op de sterk concurrerende geurenmarkt begeven met drie weelderige geuren: Trouble in Heaven, Tornade Blonde en Bikini Questa Sera. Vrouwelijke parfums die qua flamboyante flacons en prijs (€275 80ml) niet achterblijven bij zijn overige beauty-items, net als de drie pure oliën die in combinatie met parfums de zintuiglijke ervaring zouden verhogen (€320 30ml). Fantastisch verpakt, maar flink aan de prijs. “We verdienen er niet veel aan”, zegt Louboutin. “Dus als we de prijs moeten verhogen, dan doen we dat.” Omdat hij zijn parfumflacons wil laten ontwerpen door een architect, benadert hij al in 2008 de legendarische Oscar Niemeyer, dan al 100 jaar en nog altijd erg druk. “Later”, antwoordt de Braziliaanse toparchitect. Helaas overlijdt hij twee jaar later. De klus gaat naar de Britse architect Thomas Heatherwick die de kleurrijke flacons ontwerpt voor drie uiteenlopende geuren - door Louboutin gekozen uit 120 stalen van 30 (!) verschillende parfumeurs - die naadloos aansluiten bij Louboutins extravagante universum.
De volgende lancering? Dat zou weleens een herengeur kunnen zijn, hint Louboutin in een interview. Zelf groeit hij op met 4711 eau de cologne. Als kind ziet hij de flacon in de buurtparfumerie en is meteen weg van de blauwe verpakking. Als hij het ruikt is hij hooked. We gokken dus op een cologne, vermoedelijk de meest luxueuze ooit.
BEAUTY ICOON Dat weet de schoenenontwerper meteen. Hij duikt ver terug in de tijd en noemt de Egyptische koningin Nefertiti. “Van jongs af aan is zij voor mij het gestyleerde schoonheidsideaal. Haar make-up staat symbool voor het type schoonheid waar ik van houd, met een perfect gevormde mond, wenkbrauwen en een erg sophisticated gezicht. Haar mysterieuze ‘slaperige’ ogen met zware oogleden doen me denken aan de oogopslag van Marilyn Monroe.”
BEAUTY-HERINNERINGEN Volgens Louboutin zijn dat de momenten waarop hij als kind toekijkt hoe zijn moeder en drie zussen zich ’s morgens opmaken voor de dag. Elk volgens een eigen beautyritueel. Net als ’s avonds, als ze zich klaarmaken voor de nacht. Hij benadrukt dat het lanceren van Christian Louboutin Beauté meer is dan een maniertje om zijn bedrijf te laten groeien. “Beauty staat me na aan het hart.”
DIVERSITEIT Diversiteit is volgens Louboutin altijd al vanzelfsprekend voor hem geweest. “Als tiener reisde ik al de wereld over en om die reden weet ik dat er meer dan één volk is. Als ik denk aan de tint van een huid, dan zie ik ook niet per definitie een blanke huid. Toen we gingen werken aan de kleuren van de lak, wilde ik weten of elke kleur zou werken op verschillende huidstinten.”
BEAUTY VERSUS LELIJKHEID Daar is Christian Louboutin erg uitgesproken over. “Toen ik mijn intrede maakte in beauty, voelde dat voor mij als een entree in de religie van de schoonheid. Als het gaat om beauty, dan móet iets mooi zijn, want we worden omringd door zoveel lelijkheid. Ik wil dat een object er te allen tijde mooi uitziet, of het nu in je tas zit, of in de badkamer staat. Ik pas voor lelijkheid. Er heerst over lelijkheid een zeker cultureel cynisme. Ik ga daar echt niet in mee.”
Dit interview is eerder verschenen in MIRROR MIRROR S/S 2018