MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

SANDRINE GROSLIER: DE BAAS VAN MUGLER

“IK BEN EEN WOMAN OF CHALLENGE”

Sandrine Groslier is CEO van de Clarins Fragrance Group met parfummerken als Mugler en Azzaro. In een door mannen gedomineerde wereld is ze bijzonder door haar mix van zakelijk inzicht en creativiteit. MIRROR MIRROR sprak de Française in Amsterdam tijdens de lancering van Wanted en Wanted Girl, de nieuwe geuren van Azzaro.

Sandrine Groslier

 Tweeëntwintig jaar geleden stapte de ambitieuze Sandrine Groslier als stagiaire met een fascinatie voor parfums binnen bij de Clarins Fragrance Group, opgericht in 1945 door Jacques Courtin-Clarins.

Toen ze in 1992 als student aan de businessschool het pas gelanceerde Angel van Mugler ontdekte, maakte dat een onuitwisbare indruk. “Het moment dat ik voor het eerst Angel rook, zal ik nooit vergeten. Met Angel is het zo, je haat de geur of je houdt ervan. Onverschillig zijn is onmogelijk! Het parfum, de flacon, het gevoel voor details; ik zag en wist: alles is bijzonder bij Angel.” 

 

Al vanaf Grosliers kindertijd speelden geuren een rol in haar leven. Als ze denkt aan haar grootvader, een schoenmaker, ruikt ze de intense geuren van leer en lijm. Haar vader, een kapper, creëerde zijn eigen welriekende lotions met klassieke noten als lavendel. Groslier’s moeder was dol op alle parfum nouveaute’s.  Als achtjarige speelde Sandrine parfumerietje met vriendinnetjes als klant.

Kortom, de ondernemingslust en geurenliefde zat er bij Sandrine Groslier al piepjong in. Een studie aan businessschool in Clermont-Ferrand was een logische zet.

Na haar afstuderen in 1996 schreef ze drie parfum/modehuizen aan: Guerlain, Jean Paul Gaultier en Thierry Mugler. Bij de laatste werd ze aangenomen als stagiaire, onder Vera Strübi, de baas van Thierry Mugler-parfums. Groslier belandde op de marketingafdeling. Na een lange weg met promoties schopte ze het in 2012 tot directeur van Parfums Clarins.

“En zie, ruim twintig jaar later ben ik CEO!”, lacht Sandrine Groslier. Wat mijn eerste indruk was van het bedrijf Clarins, en van Mugler? Ik voelde dat er iets bijzonders schuilde achter het merk, ik voelde dat aan de producten, de namen ervan, de verpakkingen en advertenties. Het kwam op mij allemaal heel doeltreffend en vriendelijk over. Toen ik voor het eerst bij Clarins binnenstapte ervaarde ik het allemaal. Clarins is een familiebedrijf, het is vriendelijk maar tegelijkertijd ook erg veeleisend. Daar hou ik ook van.”

“Nee”, zegt Groslier, ze was niet per se gebrand op een topfunctie. “Ik vond het in eerste instantie vooral geweldig dat ik de kans had om te werken met gepassioneerde mensen aan mijn zijde. Passie is belangrijker dan wat dan ook. Ik zag de passie van Vera die met Monsieur Mugler Angel had ontwikkelt. Vervolgens ontmoette ik Christian Courtin-Clarins, de zoon van oprichter Jacques Courtin-Clarinsvan Clarins. Ik maakte deel uit van het avontuur, bezette de afgelopen jaren talloze verschillende functies, en wist dat dat het mogelijk was om wereldwijd de nummer 1 te worden met Mugler geuren. Dat lukte dan ook in enkele landen, in weer andere landen haalden Mugler parfums de top 10.”

Tijdens het interview checkt Groslier zo nu en dan haar telefoon. Later verklapt ze dat aan de andere kant van de oceaan, tijdens het Met Gala, de wereldberoemde Kim Kardashian elk moment haar opmars kan maken in de inmiddels veel besproken huidkleurige wetlookjurk van Mugler. (De media heeft het er nog over.)

Een van Grosliers ideeën was het verenigen van de mode van Thierry Mugler met Mugler parfums in een naam: Mugler. Wat de legendarische ontwerper ervan vond dat hiervoor zijn voornaam moest sneuvelen? Groslier: “In de jaren dat Mugler zijn merk bestierde draaide het alleen om mode, om happenings, grote modeshows. Maar de modewereld veranderde, en Mugler wilde niet meer onderdeel uitmaken van dat ‘spel’. Ik legde hem uit ‘als je wilt dat je merk voor altijd blijft bestaan, dan moeten we Thierry weglaten, en het logo veranderen, waardoor het een gloed nieuw merk wordt. Het moet duidelijk zijn is dat de Thierry Mugler van de jaren tachtig en negentig er niet meer is’. Als visionair was hij het meteen helemaal met mij eens. Hij ontwierp zelf het nieuwe Muglerlogo. Het merk is nu powerful. Met de modetak is Thierry zelf al jaren niet meer betrokken. Tegenwoordig werken we samen gaan aan de geuren en grote projecten.”

U noemde net Mugler een visionair, hoe ziet u zichzelf?

Ze denkt na. “…Ik luister veel, naar iedereen, klanten, journalisten, wereldwijd. Met al die inzichten doe ik iets. Instinctief neem ik beslissingen en hoop dan dat goed uitpakt.”

Hoe opwindend was het om voor Azzaro 2 nieuwe parfums te lanceren, voor mannen en vrouwen?

“Nou zoiets is geen easy game, vooral als je de regels van het spel wil veranderen is het een long run. Je moet uitdagend zijn om mensen te overtuigen. Ze móeten mijn visie zien en begrijpen, wil er iets gebeuren. Daarvoor is het belangrijk om sterk in je doel te geloven.”

Overigens is Azzaro nog steeds een couturelabel, maar als Clarins zijn we niet betrokken bij de mode-tak. De regels van mode, de modekalender zijn anders. Voor mij was het een uitdaging om de parfums in de markt te zetten. Maar weet je, ik ben een woman of challenge.

Wordt je zelf beïnvloed door mensen?

 “Zoals ik al vertelde, ik luister veel naar anderen. Het is overigens niet altijd zo dat de mensen die in de consultancy werken de waarheid in pacht hebben. Zo kwam het concept van Azzaro’s Wanted flacon van een commercieel directeur van Azzaro in Duitsland die opmerkte dat de flacon een verhaal moet vertellen. Dat vond ik zeer overtuigend klinken. Tegenwoordig moet een product in zijn totaal aanspreken, want de wereld is loud op het gebied van beeld.”

Azzaro is opgericht door Loris Azzaro. Hoe belangrijk is heritage voor een parfum merk? Is dat een voordeel qua merkbeleving?

“Het helpt ja. Maar ook: rework the roots. Om de geest van geur te vangen vroegen we ons af: ‘wie was Loris Azzaro?’ Hij was in de jaren zeventig een couturier, een geweldige man, flamboyant, vrij, een hedonist die genoot van het leven. Zo van ‘het leven is een feest’. Chrome het herenparfum van Azzaro, is nog altijd te koop, behoorde in die tijd in Amerika en Frankrijk veertig jaar lang tot de top. Het nieuwe Wanted zien we als wapen van verleiding, vandaar de verwijzing in de vormgeven naar een wapen.

Voor Azzaro’s bloemige, maar niet zoete, vrouwenversie Wanted Girl, vroegen we ons af wie is de Wanted vrouw? Dat is een vrouw met durf, een vrouw die het leven omarmd.”

Kun je beschrijven hoe een dag er uit ziet?

“Ik ben niet vaak op kantoor, want ik reis veel, zeker twee weken per maand ben ik onderweg. Werk is erg belangrijk voor mij, vooral sinds mijn man ruim 3 jaar geleden overleed. Je kan je niet voorstellen hoe dat is tot het je overkomt. Mijn werk heeft mij erg geholpen om te herstellen. Het klinkt curieus, maar ik genoot in die tijd het meest van mijn werk. Ik realiseerde me ook ‘ik moet doorgaan, genieten, want ik leef.”  

Vooral genieten. Was dat ook de boodschap die je net overbracht tijdens de presentatie van Azarro’s Wanted Girl?

“Ja dat is mijn verhaal. Vergelijk het met La Vie est Belle, en het verhaal van Sue Youcef Nabi destijds CEO van Lancôme en L’Oreal Paris die transformeerde van man tot vrouw. Lak hebben aan conventies.”

Vlak na mijn interview met Sandrine Groslier werd bekend dat L'Oréal de merken Mugler en Azzaro heeft gekocht van Clarins.

Azzaro Wanted Girl 30ml €62,45 50ml €88,45 80ml €113,75. Via ixiparisxl.nl