LIPSTICK VAN HERMÈS: HET NIEUWE STATUSSYMBOOL

Hermès komt voor het eerst met beauty: 24 tinten Rouge Hermès lipsticks. Hiermee begint een beauty-avontuur dat moet leiden tot een complete lijn, van make-up tot skincare.

Naast de beroemde tassen, mode, zijde, parfums, juwelen en horloges, zet Hermès in op een onverwacht nieuw ambacht: beauty. Met als beginsel het paard. Een paard? Dat zit zo. Terwijl Pierre-Alexis Dumas, artistiek directeur van Hermès, afgelopen februari in Parijs Rouge Hermès introduceert, hangt op de achtergrond een metershoge afbeelding van George Stubbs’ bekende paardenportret Whistlejacket (1762). Stubbs is de beroemdste paardenschilder ooit en reproducties van Whistlejacket sieren koektrommels, tassen, paraplu’s en ook jurken van Vivienne Westwood en Stella McCartney.

Maar het paard is natuurlijk pas echt op zijn plek bij Hermès, het merk dat bijna 200 jaar geleden in Parijs begon met het maken van paardentuigen en zadels. In de vormgeving van sjaals tot parfumflacons vind je vaak verwijzingen naar dat verleden, zoals stijgbeugels en koetsjes. Schitterende zadels, tuigen en zweepjes zijn nog altijd bij Hermès te koop. Op het dak van de flagshipstore in Parijs staat een beeld van een ruiter op een wit paard.

“Bij Hermès staat het paard voor natural beauty”, vertelt Pierre-Alexis Dumas in Parijs. “Aan dat beginsel hebben we vastgehouden”, zegt de achterachterachterkleinzoon van Thierry Hermès (1801-1878). Met ‘we’ doelt Dumas op het Hermès beauty-team waarin Pierre Hardy,  creatief-directeur Schoenen & Juwelen, verantwoordelijk was voor de lipstickvorm. Bali Barret (artistiek directeur van het damesuniversum van Hermès) richtte zich op het kleurpalet in samenspraak met creatief directeur Beauty Jérôme Touron. “Hermès Beauty is als vanzelf ontstaan uit een dialoog tussen verschillende disciplines, als een creatie van vele handen”, benadrukt Dumas.

Elke lipstick in de collectie Rouge Hermès is een vrolijk statement, een strak, ritmisch spel met gladde en matte lijnen. Aan de bovenkant van de dop prijkt het goudkleurige ingegraveerd Hermès ex libris – met paard natuurlijk - als de vingerafdruk van Maison Hermès.  “We moesten vorm geven aan beauty, schoonheid”, zegt Pierre Hardy over de totemachtige verpakking. “Terwijl schoonheid ontastbaar is, fragiel, vluchtig, veranderlijk, veelzijdig. Als ontwerper heb ik gezocht naar een eenvoudige, radicale vorm die met kleur tot leven is gebracht.” Door een ingebouwd magneetje ‘klikt’ de dop vanzelf dicht. Elke Rouge Hermès lipstick is navulbaar, refills zijn te koop in de Hermès-winkels.

Met een toegankelijk product als lipsticks hoopt het 183-jarige oude Hermès een jeugdige doelgroep te interesseren. Dat zou zo maar eens kunnen lukken. Immers, het kopen van een lipstick online is met een muisklik gepiept – en van een wachtlijst (zoals bij tassen!) is geen sprake. Geheel in lijn met andere Hermès producten zijn de lipsticks prijzig: een gelimiteerd exemplaar kost €68, de gangbare versie €62 en een refill €38. Nu zijn fiks geprijsde lipsticks een trend. Of elke peperdure lipstick luxe is, dat is een ander verhaal. Serge Lutens vraagt €70, Christian Louboutin rekent €84, Tom Ford €55. Bij Gucci kosten ze ‘slechts’ €40, dat werkte, want wereldwijd werden de eerste maand al ruim 1 miljoen stuks verkocht. Voor wie deel wil uitmaken van de luxe Hermès lifestyle met tassen van duizenden euro’s is Rouge Hermès - made-in-Italy – een koopje.

De Rouge Hermès-lijn begint bescheiden met vierentwintig tinten. Kleur is bij Hermès als een taal. Meer dan 75.000 kleurmonsters zijn voorhanden in de zijdeateliers van Hermès in Lyon, en ieder jaar komen er nieuwe tinten bij. Die kleurenrijkdom komt terug in de lipsticks. Rouge Amazone is een warme naar baksteenrood neigende tint en refereert aan het felle, gedurfde rood dat Hermès al in 1902 gebruikte om de witte paarden van keizerin Cixi van China mooi tot hun recht te laten komen. Het bruin-bordeauxrode Rouge H dateert uit 1925 en is een van de Hermès signature-kleuren. Beige Naturel is een zachte, roze-achtige beige die voorkomt in alle Hermès-ambachten.

Voor de finish van de lipsticks moest creatief directeur Jérôme Touron meteen aan leer denken. “Net zoals leer verschillende afwerkingen kent, heeft de 24-delige lippenstiftcollectie twee soorten finish: satijnglans en mat.” Touron inspireerde 14 lipsticks met satijnglans op glad box-kalfleer en de 10 matte tinten op zacht, poederig doblis-suède. De finishes zijn herkenbaar aan de matte of glanzende zwarte band om de lipstickhuls en aan de vorm van de top van de stift. De matte versie is puntig voor het trekken van scherpe liplijnen en de satijnen finish heeft een ronde top voor een volle applicatie.

Passend bij de holistische benadering van Hermès Beauty hebben de lipsticks ook een eigen geur. Een natuurlijke, iets groenige, weldadige geur met noten van sandelhout, valkruid en engelwortel gecomponeerd door Christine Nagel, de neus van Hermès. De formules zijn verrijkt met een extract van de witte moerbei (nog een verwijzing naar de zijde van Hermès). De hydraterende lipbalsem voor gladde zachte lippen heeft een hoge concentratie bijenwas en candelillawas.

Verder horen bij Rouge Hermès een aantal luxe accessoires, zoals een lippenstiftetui, een sierlijke leren maanspiegel en een lippenpenseel gemaakt van gelakt hout. Een kleurloos lippotlood voorkomt het uitlopen van de lipstick.

Twee keer per jaar verschijnt er een trio limited editions. Voor deze zomer zijn dat de roze Rose Inouï, het krachtig paarse Violet Insensé en de spetterend oranje Corail Fou.

Rouge Hermès. Via Hermes.com, P.C. Hooftstraat, Amsterdam.

Vorige
Vorige

BEAUTY TESTEN OP ANDERHALVE METER

Volgende
Volgende

HET VERHAAL VAN AESOP