MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

BEAUTY TESTEN OP ANDERHALVE METER

Was het tot 11 maart nog mogelijk om even een parfumerie binnen te wippen voor een snelle lipstick touche-up met een nieuwe zomertint, sinds Covid-19 is het testen van beauty-producten iets waar je echt niet aan moet denken. Vies!

Afgekloven lipsticks, bepotelde potjes crème, gebruikte kwastjes en platgeknepen tubes. Onhygiënisch was dat gratis gesmeer en gepoeder natuurlijk altijd al, maar sinds corona heeft het RIVM met het protocol ‘verantwoord winkelen’ een eind gemaakt aan het zelf testen van make-up in winkels. ‘Het protocol schrijft voor om samples, proeverijen, monsters en probeerartikelen uit de winkel te halen. Dus om niet in te zetten op beleving,’ zegt Philip Hillege, medeoprichter van Skins met 13 winkels in Nederland vol huidverzorging, parfums en beauty. “Dat betekent dat parfums niet meer door klanten geprobeerd mogen worden, maar op verzoek aangereikt door onze medewerkers, die elk product na gebruik desinfecteren.”

Bij Parfumerieketen Douglas met 111 winkels die vanaf het begin van de covid-19 periode gesloten waren, en heropenden toen zeker was dat alle RIVM-richtlijnen gehanteerd konden worden, was aanvankelijk het testen van make-up en touch-ups en contact-gerelateerde zaken verboden. “Toen bekend werd dat contactberoepen weer aan de slag mochten is het gebruik van testers met assistentie van beauty advisers deels weer opgepakt, waar mogelijk natuurlijk,” zegt Douglas woordvoerder Minouche Groen. 

Het zelf spontaan testen van cosmetica artikelen behoort tot het verleden. Dat door de RIVM-regel maximaal 1 klant per vierkante meter mag winkelen, noemt Philip Hillege een voordeel. “Daardoor is er overzicht en kunnen we voorkomen dat er aan producten wordt gezeten. Want dat is helaas nodig. We hebben gemerkt dat we mensen herhaaldelijk er aan moeten herinneren om in deze tijd hun gedrag aan te passen.”

Echt gek is dat gedrag niet, immers, het rondstruinen in een parfumerie met als vrolijke zin het aanschaffen van een verleidelijke lipstick of verrassend parfum is bovenal een zintuigelijke ervaring. Helemaal in geval van parfums, of foundations waarvan het testen ervan zelfs aan is te raden. Want: voelt de foundation niet te vet, te dik, dekt de tint, sluit de kleur aan bij de natuurlijke kleur van de huid?

Hoewel het op een doordeweekse dag bij Douglas aardig druk is, staan de uitnodigende displays met testers er werkeloos bij. Bijna alle displays zijn voorzien van de boodschap dat wie iets wil proberen eerst de testers moet laten ontsmetten door een ‘beauty advisor’. Het zelf parfum spuiten op teststrookjes is in principe mogelijk. Na gebruik moet de klant de flacon terugzetten in een bak. “Na een schoonmaakbeurt worden ze weer terug gezet,’ zegt Minouche Groen van Douglas.

Bij Skins, waar de helft van het winkelaanbod bestaat uit parfums, is het zelf uitproberen van parfums voorlopig onmogelijk. Testers staan niet voor het grijpen, maar achterin de schappen. Wie iets wil proberen vraagt om hulp. “Als een klant nieuwsgierig is naar een parfum sprayt een medewerker vanaf 1,5 meter met plastic handschoenen het parfum op een teststrookje en legt die klaar voor de klant. Na iedere klant worden de handschoenen weggegooid en handen gedesinfecteerd. Wist je trouwens dat parfum meestal bestaat uit 80% alcohol, en meteen ontsmet.” 

In 2019 waren de cosmetica-besteding per hoofd van de bevolking 161 euro volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). De totale consumptieve beauty bestedingen waren ongeveer 2,7 miljard euro. Een impact-analyse onder de NCV-leden, geeft aan dat er voor 2020 bij meer dan 35% een forse omzetdaling te verwachten is. Het merendeel van de cosmeticaverkopen nog steeds plaats vind via de meer traditionele kanalen, zoals drogisterijen en parfumerieën. De online omzet was in 2019 nog relatief klein met 21,8 %. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit cijfer in 2020 groeit door de toename van stimulerende initiatieven.  L’Oréal, een van de grootste spelers in beautyland, lanceerde onlangs een app voor virtueel huid advies die fysiek shoppen overbodig maakt. Na het plannen van een afspraak neemt een medewerker je mee door de winkel en helpt bij het kiezen van een product. Ici Paris XL introduceerde Go Instore voor wie nog niet naar een fysieke winkel wil of kan. Tijdens het shoppen op de website kan de klant vragen stellen aan een ‘beauty expert’ die uitgerust met een selfiestick live vanuit de winkel advies geeft.

Parfumerie Douglas ontwikkelde voor thuiswinkelaars een app met een digitale ‘beauty mirror’ waarmee klanten verschillende producten kunnen ‘testen’.

Bij Skins nam tijdens Covid-19 de populariteit van de online sample service, een tool waarmee parfum samples kunnen worden bestelt, toe. Al langer kunnen klanten terecht voor een gratis virtueel chat advies, op afspraak, om wachttijden te voorkomen. “Alsof je gewoon in de winkel bent,” zo omschrijft Philippe Hillege het nieuwe video-advies met een medewerker die in de winkel staat en één op één producten toont en bespreekt. Hoewel de eerste resultaten positief zijn, is de meer laagdrempelige chat vooralsnog populairder. Al vermoedt Philip Hillege dat video-advies zeker zal blijven. “Covid-19 heeft veel zaken hoe we werken, winkelen en ons gedragen permanent veranderd, we zullen ons daarin altijd moeten aanpassen.”