MOMU ANTWERPEN IS WEER OPEN!
MoMu Antwerpen is na acht maanden heropend met twee gloednieuwe mode-exposities. Een goede reden voor mode- én kunstliefhebbers voor een bezoek aan het altijd weer inspirerende Antwerpse modemuseum in de Nationalestraat.
De hoofdtentoonstelling heet MIRROR MIRROR Mode & Psyche, en is tot stand gekomen in samenwerking met het Gentse Museum Dr. Guislain. Op de begane grond opende Exploding Fashion. Van 2D tot 3D-animatie over innovatie patronen van onder andere Balenciaga, Halston en Madeleine Vionnet. Later hierover op deze site een interview met een van de curator Alistair O’Neill.
Het uitgangspunt van MIRROR MIRROR is de vraag ‘Hoe kunnen kunst en mode onze blik op schoonheidsidealen verbreden?’ Kaat Debo, directeur MoMu, zegt: ‘Deze tentoonstelling zal ons onderzoek naar de impact die mode heeft op onze samenleving bevorderen. Deze keer staat het lichaam centraal, samen met hoe het wordt geportretteerd door modeontwerpers en kunstenaars, zowel analoog als in de digitale wereld. We tonen dit op een ‘meeslepend’ vormgegeven tentoonstelling, die hopelijk alle bezoekers zal inspireren.’
In Antwerpen staat dus het lichaam centraal. Curatoren Romy Cockx en Elisa de Wyngaert tonen ons hun onderzoek naar onderlinge verbanden tussen mode, zelfbeeld, identiteit. En de kracht van mode. Dat imperfectie altijd boeiender is dan het zoveelste gladgestreken snoetje of het perfecte lichaam, wordt in Antwerpen meteen duidelijk gemaakt met I Feel Perfectly Terrible, een sculptuur uit 2021 van een cartoonesk mannetje met houten spillepootjes. Het absurde beeld van maker Dirk Van Saene trekt je meteen de tentoonstelling in.
Jurken in de vorm van grillige blobs? Het spel van modeontwerpers met volumes is inherent aan mode (drama!). Maar ongebruikelijke volumes krijgen pas echt lading als ze voortkomen uit een kritisch vermogen. Zoals de in Antwerpen geëxposeerde ontregelende Body Meets Dress creaties met uitstulpingen op onverwachte plaatsten van Comme des Garçons uit 1997, maar ook de al eerder genoemde grillige blobs van van Hussein Chalayan uit 2000. Ook de Japanse ontwerper Noir Kei Ninomiya ontkent de doorgaans smalle taille met een afwijkend silhouette.
Een aanzienlijk thema in Antwerpen zijn poppen/mannequins die op de expositie te zien zijn in vele soorten en maten. Best logisch, in de mode kun je hier niet omheen. Immers de meeste modeontwerpers creëren aan de hand van paspoppen/mannequins. Dat, vaak in combinatie met een bovenmatige fascinatie voor het beroemdste popje ter wereld: Barbie. Martin Margiela maakte als 13-jarige in het diepste geheim zijn eerste Barbie-kleertjes, de Belg verfde zelf de poppenharen, en vertelt hierover in een video. Getoond wordt ook een popje aangekleed in een vilten jurkje geïnspireerd op de sixties minimode van Courrèges, gemaakt door Margiela’s oma.
Uniek zijn een drietal modepoppen van zo’n 70 centimeter hoog met benen van draadstaal gekleed in onder andere Lanvin en Fath uit 1946. De poppen maakten destijds deel uit van het legendarische Théâtre de la mode, een opstelling die oorspronkelijk bestond uit ruim tweehonderd poppen. Het idee hierachter was om na de oorlogscrisisjaren de Franse modehuizen en hun vakmanschap te promoten.
Een gouden concept, dat bij tijd en wijle nog steeds dient ter inspiratie. Tijdens de recente coronacrisis, die shows onmogelijk maakte, toonden meerdere ontwerpers collecties op poppen onder wie Moschino en Dior. Walter Van Beirendonck refereerde met zijn popjes plus kledingcollectie voor zomer 2021 naar de poppen die vanaf de 14e eeuw reisden langs de Europese hoven. Een zeldzaam voorbeeld uit ca. 1760, gekleed in de laatste hofmode wordt op de expositie getoond.
Tot zover de pop als drager van mode. Verontrustender zijn de pop-sculpturen van Hans Bellmer uit de jaren zeventig met de vrouw als een soort van bouwpaket, met een enkele borst, overdreven lange arm en ogenloze hoofd. Van meer esthetische aard is een buste van Ed Tsuwaki met een langgerekte giraffennek en een Twiggy-achtig hoofd.
MoMu toont meer kunst van onder anderen Ed Atkins, Genesis Belanger, Mike Kelley, Sarah Lucas, Paul McCarthy, Cindy Sherman en Genieve Figgis. Van deze Britse kunstenares/illustrator hangen meerdere prachtige schilderwerken op d expositie, waaronder een expressieve herinterpretatie van Venus voor de spiegel van Rubens uit ca 1614 (geschilderd vanuit Rubens’ male gaze) met vrouwen als beauty-iconen met golvende lokken en zijdezachte huid. Figgis’ grillige versie heet Before the Mirror, is woest geschilderd met kwetsbaar ogende vrouwen met hysterische trekken.
Mode, kunst en technologie komen samen in het interessante laatste deel van de expositie met avatars en cyborgs. Ontdek ook de subtiele spiegel-effecten die hier en daar verwerkt zijn in de vormgeving van de expositie. Een absolute aanrader!
Fashion & the Psyche tot 26/2/2023. MoMu - Fashion Museum Antwerp & Museum Boek: ‘Mirror Mirror - Fashion & the Psyche’ Hannibal Books €45. Engels, Nederlands ISBN 978 94 6436 629 7