BEZOEK FASHION CLASH 2022
Het FASHIONCLASH Festival in Maastricht vindt plaats van vrijdag 25 tot en met zondag 27 november. De 14e editie van dit jaarlijkse event internationale en interdisciplinaire festival met een on- & offline programma, ontvangt een nieuwe generatie ontwerpers en (podium)kunstenaars. ‘Deze editie valt op dat er meer diversiteit is in modellen keuzen, ontwerpers zijn bezig met body positivity en inclusie,’ weet Branko Popovic, artistic co-director.
Het programma is zeer gevarieerd, in de stad zie je tentoonstellingen, performances, talks en modefilms. Er worden awards uitgereikt en projecten getoond die de hedendaagse modecultuur onderzoeken.
Kortom, een mooie aanleiding om weer eens af te reizen naar het Zuiden voor een kennismaking met onder andere beginnende en gevestigde ontwerpers en kunstenaars zoals SCHEPERS BOSMAN, Elliot Collective, House of rubber, Atelier Dasha Tsapenko, Denzel Veerkamp, Erik Bergin, Hadi Moussaly, NEO Design, Puntjudith, Wendy Owusu, Ruben Jurriën, Rover, Antoine Peters en nog veel meer.
Zeg Branko, ruim 50 ontwerpers en kunstenaars doen mee aan Fashion Clash. Hoe en waar ontdek je al dat talent? ‘Omdat het ontdekken en ondersteunen van opkomende ontwerpers en kunstenaars de kern is van alles wat we doen is het scouten eigenlijk een doorlopende bezigheid. Dat houdt in het bezoeken en volgen van afstudeershows of andere events waar jong talent te vinden is, volgen van online platforms etc. We ontmoeten en spreken veel ontwerpers persoonlijk, dit is zowel drempelverlagend maar tegelijk een manier om te horen wat er leeft en wat ze nodig hebben.
Maar in het algemeen houden we onze ogen en oren open voor de ontwikkelingen in de wereld/en modesector, om relevant en impactvol te blijven.’
Wat zijn de selectiecriteria voor een designer of kunstenaar om zich in te schrijven? ‘Iedereen kan zich in principe inschrijven van afgestudeerde ontwerpers, studerende ontwerpers tot autodidacten. Discipline is ook helemaal niet belangrijk voor ons zolang er een link is met mode.’
Het verhaal achter het werk en de waarden van de maker wegen voor ons het zwaarst. We kijken dus niet zozeer alleen naar kwaliteit van het werk, maar zijn vooral op zoek naar geëngageerde ontwerpers, projecten die een nieuw perspectief op mode laten zien, projecten die mode bevragen of zich lenen voor een dialoog met het brede publiek. Projecten die kunnen inspireren.
FC staat voor de huidige generatie ontwerpers en kunstenaars die mode opvatten als missie. Ze onderzoeken de grenzen van hun discipline, bevragen maatschappelijke systemen en specifiek de mode-industrie. Met hun werken begeven ze zich tussen de interdisciplinaire domeinen mode, sociaal design, beeldende kunst en onderzoeken de relatie met de gebruiker/consument.’
Jij weet natuurlijk al welke inzendingen deelnemen aan Fashion Clash, valt er deze editie ook een ‘rode draad’ te ontdekken? ‘Duurzaamheid is een vast gegeven geworden en bij alle deelnemers geen thema meer maar een standaard waarde in hun werk. Vergeleken met vorige edities zijn er een aantal terugkerende thema’s zoals genderdiversiteit, performatief onderzoek, verbeelding van zeer persoonlijke verhalen en ervaringen.
Ontwerpers stellen zich de vraag wat je nodig hebt om mode te ervaren, moeten er nog meer kledingstukken worden gemaakt? Dat gaat dan van upcyling of kledingstukken uit de familie tot aan de meest radicale voorbeeld – Constanze Bachmann die afgestudeerd is met een collectie geluiden. Zo ontstaan er nieuwe perspectieven op maken, presenteren en beleven van mode. Dat is echt tekenend voor de huidige generatie.’
Wat hoop je dat bezoekers meekrijgen van een bezoek aan Fashion Clash? Beetje hoop in deze dystopische tijden. Er zijn projecten bij die niet de globale wereldproblemen gaan oplossen, maar dat beogen ze ook niet. Het is hoopvol om te zien dat de huidige generatie opzoek is naar oplossingen en dat impact op kleine schaal op waarde wordt geschat.’
Het complete programma-overzicht en informatie over de deelnemers vind je hier fashionclash.nl