MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

NIEUW : ECZAPE

Het upcyclen van mode neemt explosief toe. Nieuw is Eczape, een upcycle merk opgezet door Angelo Verbruggen en Isaiah TuheteruEczape is tot en 31 mei te koop in de Utrechtse vintage boutique STAX in de Nobelstraat. Ook is de collectie te koop online op eczape.com

Bekijk alle items van eczape op eczape.com

Wanneer en waarom zijn jullie begonnen met ECZAPE?

We zijn begonnen in 2017. Isaiah: Angelo had Eczape al opgericht, toen ik er met hem over sprak

zei ik “Bro volgens mij hebben we dezelfde droom: een eigen kleding brand en een eigen kledingwinkel.” En vanaf dat moment zijn we bezig om onze dromen te verwezenlijken. 

Over de naam Eczape zegt Angelo: Ik weet niet precies hoe oud ik was maar rond een jaar of 14-15 net voordat ik aan m’n opleiding begon (Interior design) zat ik heel vaak te gamen. Voor het gamen had ik een account naam nodig. Toen ben ik coole namen gaan verzinnen en toen kwam daar Eczape uit. Die naam bleef me bij. Toen ben ik gewoon begonnen in photoshop om dingen te maken en zei ik tegen iedereen I made this brand. Mensen kunnen mij nog steeds toevoegen op het playstation account dus kom vooral een spelletje spelen.

Ik zag dat jullie elke jeans voorzien van jullie eigen logo, kunnen jullie iets vertellen over het logo ontwerp? Waar kun je een Eczape-jeans aan herkennen?

Eczape jeans zijn Statement jeans. Waar de mainstream naar kijkt is de topwear en wij willen dat mensen meer letten op broeken, want de broek connect je hele outfit, top - broek - schoen - het zit in het midden en ook vaak het meest in het oog springende deel van de outfit. Als je broek niet mooi is zie je dat meteen vanwege die connectie. 

Je kunt Eczape herkennen aan het label op de achterkant van onze jeans en aan onze buttons. Over dat logo:  ik was bezig met het design en had het woord wereldbol ingetikt op google en een kruis, beide heb ik daarna in elkaar gezet. Het kruis staat voor ons target naar de wereld. 

Reconstructed - flairs

Waar moet een jeans die jullie gaan upcyclen aan voldoen – of is any jeans geschikt?

Isaiah: We voelen aan jeans of de kwaliteit van denim goed is. Ik werk sinds 1 jaar bij Levi’s als tailor en ben dagelijks in de weer met jeans.  Quality denim is iets wat je herkent en aanvoelt. Soms hebben we jeans in onze collectie van 50 jaar oud die nog steeds goed bruikbaar zijn. Ook kijken we naar de kleur van de denim en de soort wash. Daarnaast is de fit ook belangrijk, Een bootcut jeans valt van nature al mooi wij maken hem dan nog unieker. Bijvoorbeeld door gekleurde stitches toe te voegen of een extra paneel voor een grotere flare. Kwaliteit vinden we vaak bij het merk Levi’s en designer brands zoals Armani en Dolce & Gabbana. We weten dan dat het goed zit. It just needs our finishing touch.

Hebben jullie ook eigen fits ontworpen?

We ontwerpen al onze eigen jeans zelf from scratch. Angelo: Ik droom soms over jeans, de volgende dag teken ik het om het te onthouden. Daarna maakt Isaiah het ontwerp. 

En tot slot, wat zijn de vanaf prijzen?

Onze jeans kosten vanaf 125 euro, onze upcycled sweaters vanaf 70 euro, accessoires vanaf 30 euro en de vintage stukken - van alles en nog wat - van 20-30 euro tot 4000 of hoger.

De founders van Eczape Isaiah (links) & Angelo