DE TASSEN VAN SMAAK AMSTERDAM
In 2010 geleden start voormalig horecaondernemer André Grundmann, een modezaak: Smaak. Van de tassen die hij destijds inkoopt, verkocht hij zoveel dat hij op het idee kwam om zelf een hippe SMAAK tassenlijn op te zetten. SMAAK tassen zijn inmiddels wereldwijd te koop.
André, toen ik je twaalf jaar geleden sprak zei je ‘vrouwen willen een leuke betaalbare tas in een mooie kleur vanaf 150 euro. Zara heeft dat, maar dan heeft iedereen ze.’ Dus sprong je in dat gat. Tegenwoordig zijn er weer nieuwe merken en modellen bijgekomen, tassen zijn iets vaker te koop in kleur, waarin onderscheid je je nu? Kleurrijke tassen zijn tegenwoordig inderdaad meer een trend geworden. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de afgelopen crisissen waardoor we het leven graag iets vrolijker willen zien. Nog steeds onderscheiden wij ons nog in de kleuren die wij gebruiken maar voornamelijk ook in kwaliteit en afwerking. De kleine details maken het verschil met andere merken. Een voorbeeld, een handvat is niet plat maar heeft een licht kussentje in de afwerking waardoor de tas een luxe en rijke uitstraling krijgt. Ook is onze collectie breed, met bijna 20 verschillende modellen tassen in verschillende kleuren en uitvoeringen.
Ik denk dat het lanceren van kleurrijke tassen best nog wel gewaagd is? Het is zeker gewaagd en gedurfd, zeker ook omdat wij voor komende winter voor een gedeelte van de collectie hebben gekozen voor kleuren zoals Pistache, Lavender, Lemon, Blueberry. Dit zijn uitgesproken kleuren en ook best zomerse kleuren waarvan je denkt wie gaat dat nu kopen!! Maar niks is minder waar, de vraag naar kleur is ontzettend groot en blijkbaar is de consument klaar voor wat anders dan ze gewend zijn.
Welke Smaak-tassen blijken bestsellers te zijn door de jaren heen? Heb je hier ook een verklaring voor? Model BLAKE is vanaf het begin een bestseller, en zit nu al jaren in de collectie. Een bestseller; omdat de tas eigenlijk een heel eenvoudig herkenbaar model is, maar door de diagonale rits is het een uniek item geworden. En met een prijs van 179 euro (tegenwoordig 189) een bestseller. Een andere bestseller is model JILL, dit is onze laptop tas, een bestseller omdat het echt een tas is waar je mee gezien mag worden, zakelijk, chique en vrouwelijk.
Wat is een tassenwens voor de meeste vrouwen? Er moet een laptop in de tas passen maar geen laptop tas zijn, en het moet een rits hebben. De gemiddelde tas is qua design niet gemaakt voor een laptop, en als er dan een laptop in past dan moet het design je ook nog net aanspreken. Maar ik snap de vraag naar een tas waar de laptop in past, immers je laptop is je tweede kantoor en die wil je overal mee naar toe nemen maar je wilt er niet zakelijk eruit zien met je laptoptas.
Een leuke ontwikkeling is de komst van straps, zodat je je tas een persoonlijk tintje kan geven – kun je hier iets meer over vertellen? De straps zijn inderdaad leuke item om je tas mee op te pimpen, we hebben deze nu al meerdere jaren in de collectie het zijn leuke extra’s. Alleen zie ik nu deze trend wel afnemen. Hetzelfde geldt voor onze portemonnees, dat was tot voor 2 jaar nog een bestseller, maar tegenwoordig heeft bijna niemand nog een portemonnee, alles zit op je telefoon.
Hoe blijf je ambitieus? Oei, die vraag moet ik mezelf vaker stellen! Door Covid was reizen onmogelijk, dan mis je de andere grote steden voor je inspiratie. Alle verkopen gingen niet meer via de reguliere winkel maar via de webshop, erg fijn natuurlijk in die tijd, maar ook heel erg onpersoonlijk. Toen was het meer het doel om de medewerkers ambitieus te laten blijven wat gelukkig gelukt is, en dat heeft geresulteerd in een vast leuk team. En dat gevoel is heel belangrijk om aan te houden, als mijn medewerkers er zin in hebben dan krijg ik vanzelf ook weer energie. Ook sta ik zelf nog wel eens op een zaterdag mee te draaien in de winkel, puur om reacties te horen van klanten hoe men reageert op de collectie, en die zijn gelukkig altijd positief.
En tot slot, in je beginjaren kwam online shoppen op. Hierover zei “Zelf geloof ik niet in internetshopping, al schijnt het een booming business te zijn.” Haha, dat ik dat ooit geroepen heb! Nog steeds geloof ik in de fysieke winkel, we willen wat we kopen toch ook voelen en in het echt zien. En de fysieke winkel heb je ook nodig om gezien te worden, ik geloof tegenwoordig heel erg in de combinatie. Het nadeel is alleen dat fysieke winkels zo duur zijn anders waren er zeker meer SMAAK-winkels geweest. De webshop is er gekomen, en zou je nu nog zonder kunnen? Wat denk je! zeker niet, het is nu het grootste stukje taart van de omzet geworden. SMAAK tassen zijn te koop via smaakamsterdam.com Berenstraat 39, Amsterdam en Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam