HEMA’S LOGO MANIA
BALENCIAGA! GUCCI! SUPREME! DIOR! VERSACE! LOEWE! In de mode zijn gillende designerlogo’s nog steeds een van de meest opvallendste trends.
Alsof elk merk instant herkenbaar wil zijn met een ‘branded’ T-shirt of cap als marketingtool. En alsof elke drager ervan herkenbaar wil zijn als een willige volger van het label. Is dat zo? “Mensen zoeken naar gemeenschappen en families om bij te horen”, zegt Julie Anne Quay, oprichter van de toonaangevende online webstore VFiles.com die bezocht wordt door veel jonge streetwear en logo-fans. “Vergelijk het met het dragen van een clubvoetbalshirt.”
Quay heeft een punt, want sinds altijd maken mensen via kleding en lichaamsdecoraties duidelijk tot welke stam of [sub]cultuur ze behoren. De Amerikaanse antropoloog Ted Polhemus heeft er boeken over vol geschreven. Allemaal over die ene vraag: waarom wij ons stijlen en versieren. Zijn antwoord is communicatie. Dat kan met kleedstijlen, maar ook via een simpele button of een T-shirt met logo.
Zakelijk gezien is de logo-trend voor zowel de massalabels als de designerlabels een lucratieve business. Slechts een voorbeeldje: Levi’s liet een paar jaar terug weten dat ze in een jaar drie miljoen logo-T-shirts verkochten.
Goed, logo’s zo groot als chocoladeletters knallen van T-shirts, maar ook van sweaters, caps, tassen en jassen en…Hema-panties! Voor slechts €5 heb je een gelimiteerde editie in zwart en hysterisch felgroen. Geen zin om deel uit te maken van Hema’s familie? Check dan de collectie met ook basic modellen, corrigerende panty’s of fancy fashion exemplaren. In Hema-winkels en online.