MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

TOP HATS: STEPHEN JONES X G-STAR

Onlangs maakte de Stephen Jones op verzoek van G-Star een Haute Denim Headwear collectie plús twee kekke draagbare hoofddeksels waaronder oderstaande Buckethat (€179.95). Natuurlijk gemaakt van G-Star denim.

Jones kreeg volledig carte blanche: ‘Ik heb van denim iets totaal anders gemaakt, er een nieuwe draai aan gegeven.”

Haute Denim Headwear voor G-Star

Voor MIRROR MIRROR #6 interviewde Frans Ankoné de hoedenontwerper en stylde een hoedenshoot. Op verzoek van Frans selecteerde Stephen Jones zeven hoeden uit zijn immense collectie.

ARCHITECTUURSTUDIE De hondekophoeden van Thom Browne. De Playboy Bunny Hat van Kate Moss. De hoeden van Boy George en talloze hoeden in opdracht van Dior. Alles, en veel meer, is ontworpen door Stephen Jones. De Brit werkt voor modehuis Christian Dior en minstens één keer per week staat hij om half drie ’s nachts op, pakt de trein naar Parijs en is rond tien uur aan het werk in het atelier van Christian Dior. Dat doet hij al ruim twintig jaar. Nog vééél langer, zo’n vier decennia, beoefent Stephen Jones de kunst van het hoeden maken. En dat allemaal omdat hij tijdens zijn architectuurstudie aan de Londense kunstacademie Saint Martins ontdekt dat hij dat beter kan dan gebouwen ontwerpen.

BOY GEORGE Stephen Jones knutselt in de seventies zijn eerste hoedje: een blauw met zilver gespoten pillbox van karton versierd met een plastic bloem. Begin jaren tachtig breekt hij door met hoeden voor de androgyne zanger Boy George van popgroep Culture Club en met geweldige collecties voor Claude Montana, Jean Paul Gaultier en Thierry Mugler. In die tijd interviewde ik als moderedacteur en stylist van lifestyle-magazine Avenue de dan 26-jarige Stephen. Sindsdien heeft zijn carrière een hoge vlucht genomen. Mister Jones is al jaren verantwoordelijk voor alle modeshowhoeden van Marc Jacobs, Christian Dior (couture en prêt-à-porter), maar hij werkt onder andere ook voor Thom Browne, Comme des Garçons, Alexander Wang en Louis Vuitton. “Hij is het puntje op de i van elke collectie die hij aanraakt”, zegt John Galliano in de tijd dat hij voor Dior werkt.

Stephen Jones heeft naast zijn werk voor modeontwerpers ook nog zelf drie hoedenlijnen: Model Millinery, Miss Jones en Jones Boy. Op mijn verzoek selecteerde Stephen Jones zeven hoeden uit zijn gigantische collectie. Welke van deze modellen hem het meest dierbaar is? “Ik houd van ze allemaal”, zegt Stephen Jones. “Maar ik kies de hoge hoed. Die is ook mijn handelsmerk. Ik houd van die hoed vanwege de eenvoud. Overigens zijn al mijn hoeden biografisch, en bij deze hoed herinner ik me dat ik naar het ziekenhuis moest!”

In Amsterdam bezocht je het Rijksmuseum, levert zo’n bezoek dan ook inspiratie op? “Ik kende natuurlijk de wereldberoemde schilderijen al, maar zag ze na lange tijd terug in een nieuwe opstelling, amazing! Ik zag hoe de moderne inrichting op een prachtige manier ‘drama’ toevoegde aan de kunst. Het gaat niet alleen om wat je hebt, maar vooral over hoe je iets presenteert. Bij hoeden is het net zo. ‘It’s about the hat and the person inside’. Je kan chocolaatjes presenteren in een saaie doos maar ook prachtig verpakt.”

Je bent in dienst bij Christian Dior en bezoekt het modehuis elke week. Hoe ziet je dag er dan uit? “Mijn Dior-dag start eigenlijk al ’s morgen om half drie! Ik woon in Londen, en vertrek een uur later richting station en neem de trein van half zes. Ik arriveer rond een uur of tien bij Dior in Parijs. Het eerste wat ik doe is kijken wat het atelier de afgelopen week heeft gedaan, voor zowel de couturecollectie als de prêt-à-porter. Ik doe dat samen met de première van het atelier en mijn assistent.

“Voor of na de lunch pas ik hoeden samen met Maria Grazia (Chiuri, artistiek directeur van Dior). De rest van de dag ontvang ik coutureklanten. Vorige week had ik een fitting met een Chinese dame die een groot bal geeft en Dior couture draagt met een hoed. Zo ziet mijn Dior-dag eruit.” Lachend: “Het meest belangrijke zijn natuurlijk de praatjes in de gang, zoals bij elk goed couturehuis. Ik ben dan weer helemaal op de hoogte. En rond een uur of elf ’s avonds ben ik dan weer thuis in Londen.”

Naast werkzaamheden voor Christian Dior werkt je ook voor andere modehuizen. Ik zag foto’s van magnifieke Marc Jacobs hoeden voor komende winter.“Ja, die zijn écht fantastisch! En groot, Marc was even ongerust over de proporties. Voor deze collectie had hij gekeken naar een periode in de mode die een beetje is vergeten, de begintijd van Gianni Versace en ontwerpers als Claude Montana en Gianfranco Ferré. Uit die tijd herinneren mensen zich wel Mugler, dat was een sterke persoonlijkheid, maar Ferré kent niemand meer.”

Wie is je ideale klant om hoeden voor te ontwerpen? “Ze is helaas overleden, maar dat was de Italiaanse moderedacteur Anna Piaggi, een geweldige vrouw! Tegenwoordig zou ik zeggen burlesque-danseres Dita Von Teese. Zij snapt de kracht van kostumeren. En als ze alles uittrekt dan blijft de hoed op, haha.”

Fotoshoot & interview uit MIRROR MIRROR #6 Bestellen kan via de shop.

Fotografie: Marcel van der Vlugt. Styling: Frans Ankoné. Make-up en haar: Pernell Kusmus – House of Orange. Modellen: Silke Hajungu, Zora, Julie Veldhuis en Loes.