HET NIEUWE BURBERRY 4.3
Na Riccardo Tisci’s vrij abrupte vertrek bij Burberry, staat zijn opvolger Daniel Lee (voormalig Bottega Veneta, denk tassen) in de startblokken. Over een week of twee zal Lee’s show voor het Britse merk plaats vinden in Londen. Riccardo Tisci begint een label onder eigen naam.
WAT WE NU AL WETEN
Opmerkelijk is het inzetten van het traditionele Burberry-logo (uit 1901) met de tekst Prorsum – Latijn voor voorwaarts. We zien een ridder op een galopperend paard. Speer in de attack modus. Klaar voor de aanval!? Het logo is uitgevoerd in het blauw, de oorspronkelijke kleur was groen. (in de onderstaande campagne is het fris wit)
CODES
In de begeleidende Instagram campagne – voor Burberry rainwear - dook een overhemd op in het bekende beige B-ruitje. Een ander jong model droeg …ja ja de typerende beige Burberry trench! Beide ontwerpen zouden nog niet van Mister Lee zijn.
GEK
In de print-advertentie, verzonnen door Daniel Lee, figureert tachtiger Vanessa Redgrave (ben je onder de 30, zoek het ff op) in de beige trench in een ongebruikelijke (komische?) pose in het centrum van Londen.
DNA
Nou ik weet niet hoe het precies met jou zit, maar de Burbs zijn mij, voordat het feest is begonnen alweer kwijt. Maar…de boodschap is helder. Back to the roots! DNA! Heritage! Britse cultuur!
MISSIE
De boodschap is ook tweeledig: jonge mensen aantrekken en de oude klant niet kwijtraken. Met dat bestaande polo-achtig logo en door de codes (jas, ruit) er bij de jeugd inprenten. (Kan die trench dan ook 10x goedkoper, please?)
SLIM?
Maar is het slim om, om de paar jaar, een logo te veranderen? Juist nu ik net was gewend aan het vorige logo, een onbegrijpelijk maar hip ontwerp van RiccardoTisci in samenwerking met de beroemde vormgever Peter Saville.
BESTSELLER
De nieuwe old-skool branding voelt aan als een achterwaartse beweging. In traditionele termen gezegd - desalniettemin - we kijken natuurlijk allemaal uit naar een overtuigende en eigentijdse show van Mister Lee. Zijn baas, ene Mister Akeroyd, liet in de pers weten dat hij rekent op BESTSELLERS. Denk tassen, schoenen, veel tassen, veel schoenen. Oh boy!