De laatste show van Dries Van Noten - onder leiding van Dries Van Noten himself is 22 juni een feit. 38 jaar na de lancering van het label Dries Van Noten.

In een van zijn laatste interviews bekende de 66e jarige Van Noten, dat hij deze mannenshow voor S/S 2025 - zaterdagavond 22 juni - als zenuwslopend zal ervaren. Zo raar is dat niet. Want de emotionele spanning en ontlading zullen hoger zijn dan tijdens de vele voorafgaande shows, net als de waardering van deze laatste collectie.

Afgelopen maart werd bekend dat Dries Van Noten afscheid zou gaan nemen van zijn eigen geliefde en succesvolle label. Het was wereldwijd breaking news.

En ja, vertelde Dries onlangs, hij zal zijn werk zeker missen, er was ook twijfel geweest of hij de juiste beslissing had genomen.

Van Noten keert zich overigens niet totaal af van zijn merk, hij blijft actief, zal zich onder andere bemoeien met de inrichting van zijn winkels, maar het ontwerpen is wel definitief voorbij.

Sinds 2018 heeft de Spaanse investeerder PUIG een meerderheidsbelang in het Belgische merk, in zowel de mode- als de beautytak. PUIG opende voor het snel groeiende niche label nieuwe winkels, waar ook de Dries Van Noten beautylijn wordt verkocht.

Lees verder onder de foto

Het goede nieuws is dat Van Noten ook bij zijn parfums en beautyproducten nauw betrokken zal blijven.

En zijn laatste show? Dat zal geen nostalgische retrospectief zijn, maar een blik op de toekomst. Weliswaar in de zo gewaardeerde Dries Van Noten stijl met kleine details, fabelachtig kleurgebruik en rijke materialen en natuurlijk veel bloemendessins. Tsja, logisch met tuinieren als hobby, hij doet dat in de tuin van zijn kasteeltje in Lier. Hij zei eens: ‘Zelfs op de grasmaaier ben ik nog aan het ontwerpen.’

Dries Van Noten studeerde af aan de Antwerpse Koninklijke Kunstacademie. Het succes liet nog op zich wachten, in die tijd ontwierp Van Noten naast kinderkleding ook tenniscollecties voor Belgische merken. In 1986 lanceerde hij zijn eigen mannenlabel.

Het succes kwam nadat hij zich verenigde met ontwerpers/klasgenoten Ann Demeulemeester, Dirk Bikkembergs, Walter van Beirendonck, Marina Yee en Dirk van Saene als het illustere zestal: De Zes van Antwerpen. (Er waren eerst zeven, Martin Margiela trok snel richting Parijs). De Zes huurden samen een vrachtwagen, deelden 1 paspop en togen naar Londen. Met hun zeer uiteenlopende stijlen kregen ze veel pers. Zijn eerste mannenmode-bestellingen haalde hij binnen in 1986. Van Noten opende in 1989 in Antwerpen Het Modepaleis, een fraaie modezaak die voorheen toebehoorde aan de concurrent van zijn opa.

Lees door onder de foto

Tot 2018 opereerde Dries Van Noten als zelfstandig modebedrijf. Het merk adverteerde een enkel keertje in het begin en Van Noten hekelde altijd persprietpraatjes.‘Als ik mag kiezen tussen het openen van een winkel, en werken in mijn tuin, dan blijf ik liever in mijn tuin.’

Van Noten heeft vaak bakken geld uitgegeven aan zijn shows met lekker eten, sfeervolle ensceneringen (130.000 bloemen) en verrassende locaties waarvan een

aantal memorabel zijn, zoals een mannenshow in de buurt van een frietkraam. De hele omgeving bleek naar patat te ruiken, om dit te verdoezelen werd friet uitgedeeld. ‘Dat is iets wat we moeten blijven doen’, dacht Van Noten toen. Zijn meest legendarische show: de vijftigste in oktober 2004. Toen veranderde een ruim honderd meter lange tafel na het  jubileumdiner in een catwalk.

De Dries Van Noten vrouwenshow voor S/S 2025, die dit najaar wordt getoond, is in handen van het studio team. Het eind van het tijdperk Dries Van Noten, een fijne man, geweldige ontwerper. We zullen zeker weer van hem te horen.

DRIES VAN NOTEN. ILLUSTRATIE GIL BUTTON

Vorige
Vorige

IT’S A FLOAM WORLD

Volgende
Volgende

DEZE DESIGNERS BRENGEN KUNST IN H&M COLLECTIE