MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

AFW DIRECTEUR DANIE BLES OVER WAAR DE MODEWEEK VOOR STAAT

SHOW MARTAN TIJDENS AFW 2023 FOTO: ROBERT ROOZENBEEK

Was het voor Danie Bles nog best lastig om het programma van de eerste Amsterdam Fashion Week in 2016 te vullen, op editie 2024, die dinsdag 3 september begint, staan maar liefst 36 events geprogrammeerd. ‘Het aanbod is een mooie mix geworden.’

Hoe belangrijk is het dat er een bepaalde balans is in het aanbod van verschillende stijlen? Ik denk dat het heel belangrijk is voor Amsterdam Fashion Week dat het programma divers is en de shows en presentaties op verschillende bijzondere plekken plaatsvinden in Amsterdam. Zoals de show van RVDK in de Kalverstraat en die van Max Zara Sterck in de Stopera. Het accessoiremerk Wandler geeft een prachtige presentatie en denimlabel Denham werkt samen met The Collectives. Verder geeft het circulaire merk Martan een show in het Conscious Hotel en kun je een bezoek brengen aan Wild Animals van illustrator Rop van Mierlo in Noord.

Het aanbod is een mooie mix geworden met o.a. streetwear-merken zoals Atelier Reserve en Filling Pieces. In de HUB zijn 50 opkomende, sustainable en circulaire merken te zien. Hoogtepunt elk jaar is Lichting, de jaarlijkse modewedstrijd voor pas afgestudeerde modeontwerpers. Daarnaast is er een show van 1OFF en van Johnny Blood in de School, waar het merk ook gevestigd is. Het volledige programma is divers zijn met voor ieder wat wils.

Lees door onder de foto

LICHTING 2023 WINAAR YOUSRA RAZINE MAHRAH

De shows van AFW zijn niet toegankelijk voor publiek. Waarom niet? Heeft dat praktische redenen? Willen de merken dat niet? Voor de merken is het belangrijk om pers en klanten te ontvangen, daar is de modeweek voor bedoeld. Kaartverkoop past hier niet bij. Ik geloof wel heel erg dat het programma eromheen, dat wel toegankelijk is voor het publiek, een belangrijke rol speelt. Dat gaan we in de toekomst ook verder uitbreiden omdat er steeds meer vraag naar is.

Tijdens deze editie zijn verschillende evenementen toegankelijk voor het publiek zoals de HUB op 5 en 6 september, waar verschillende talks plaats zullen vinden.

Daarnaast zullen we in de Hub 50 merken presenteren die door een jury zijn samengesteld en zullen worden beoordeeld. De jury bestaat uit Elza Wandler, Rita Ouédraogo (Buro Stedelijk), Duran Lantink, Simone Baltink (art director the HUB), Kika Buhrmann (Nespresso), Ida Patterson (voormalig inkoper van Browns fashion) en ikzelf. Verder is het Amsterdam Museum open voor het publiek, er is een prachtige presentie van SolidNature in samenwerking met Sabine Marcelis die in het Vondelpark wordt onthuld en de buitenshow van Ronald van der Kemp vanaf het Koningsplein tot de Kalverstraat.

Waarom is destijds gekozen voor een jaarlijkse AFW en niet 2 x per jaar? Dat zou meer impact kunnen hebben op het modelandschap toch? Ik ben van mening dat eenmaal per jaar voldoende is. Als we het hebben over sustainability en een circulair systeem dan past het om ons op deze manier te focussen op een jaarlijkse editie. Zo kunnen we ieder jaar het programma nog beter en mooier maken. We zijn het gewend vanuit het buitenland dat modeweken tweemaal per jaar worden georganiseerd omdat merken seizoensgebonden, nieuwe collecties moeten presenteren. Maar dit past wat mij betreft niet omdat het niet duurzaam is. Een duurzamere manier is dat het om relevantie gaat – met merken die iets te vertellen hebben. Het moet niet gaan om consumeren. De AFW gaat om inspireren en diversiteit in het programma. Dat is denk ik 1 keer per jaar goed.

CHECK HIER HET COMPLETE PROGRAMMA

MEER OVER DUURZAAMHEID & CIRCULARITEIT: MIRROR MIRROR X OBA: FASHION TALK LIVE #2 OP 10 SEPTEMBER GAAT OVER MEER DUURZAAMHEID & CIRCULARITEIT. MEER INFO HIER

PRE-ORDER HIER HET EERSTE GLOEDNIEUW MAGAZINE VINTÁÁÁGE + DUURZAAM + CIRCULAIR. VAN DE MAKERS VAN MIRROR MIRROR.