CARDI B IN FAUX FUR - DIAMANTEN BALENCIAGA KETTING VAN JACOB & CO

Palmbomen, een strakke blauwe lucht en het beroemde Hollywood Sign. De Fall Show 2024 van Balenciaga vond plaats in LA. Het spektakel telde 73 overwegend zwarte looks van luxe street- en sportswear tot statige haute couture-jurken.

KLAPSTOELEN De straat fungeerde als catwalk, en die bevond zich in een elitaire buurt rond Windsor Street, met als achtergrond de 100 jaar oude HOLLYWOOD letters. Vanaf klapstoelen keken gasten toe: Kim Kardashian, Kendall Jenner, Selma Hayek, Dua Lipa en actrice én Balenciaga’s nieuwe brand ambassador Nicole Kidman.

LEEGHEID Historische gezien slaat de Hollywood show van Balenciaga als een tang op een varken. Oprichter Christóbal Balenciaga verafschuwde de lege glitterwereld van Hollywood. Zijn haat tegen leegheid en glamour ging zover, dat hij weigerde om actrices te kleden.  

HOURGLASS BAG Het weerhield Balenciaga’s huidige creative director Demna niet om de City of Angels te kiezen als show locatie. In een interview vertelde Demna dat hij als Oost-Blokker altijd dol is geweest op de stad van make believe en er nu nog altijd veel inspiratie uithaalt.

MEGA SCHOUDERS & DIAMANTEN KETTING BALENCIAGA X JACOB & CO

Maar goed, de doorslaggevende reden van het merk Balenciaga zélf zal zijn dat er ook geld moeten worden verdiend in de twee gloednieuwe, grote Balenciaga-boetieks. Naar verluidt gaan daar de Hourglass-tassen en alienachtige Butterfly-zonnebrillen als als de bekende warme broodjes.

SEKSSYMBOOL Zoals gewoonlijk was Balenciaga’s casting wederom prettig gestoord. Met eighties sekssymbool Brigitte Nielsen die zich voortploegde op hoge lakleren plateaulaarzen, popster Cardi B in een kobaltblauwe off shoulder fake fur jas en Balenciaga-huismodel Eliza die net als veel andere modellen van top tot teen gekleed ging in zwart spandex, straight from de sportschool. Saai, maar oké de athleisure is wel van Balenciaga; nog altijd een van de hotste merken.  Dramatischer dan de vele sportschool-looks waren enkele Oscar-waardige jurken met monumentale opstaande kragen en strikken.

VLIJMSCHERP Wat we verder zagen? Dat het vergroot/verklein-principe altijd werkt. Vooral op het gebied van schoeisel en tassen. Denk aan oversized Ugglaarzen, sneakers met buitensporig brede zolen, en pumps met vlijmscherpe punten en megatassen. Verder kun je het woord mega ook plaatsen voor hoodies, schouders en jeanspijpen. Versus piepkleine stukjes lichaamsvolgend spandex. Alles très Balenciaga.

SMOOTHIES Het origineelst waren enkele schortvormige ontwerpen. Nadrukkelijk aanwezig was een brown paper bag van de prijzige health food zaak Erewhon Market. Een collab met Balenciaga, met in de papierentas een zwarte smoothie.

Tsja, om de Britse croonerTom Jones te citeren: what’s new pussycat? Die zwarte smoothies dan maar: prijs $22. Toch houden we van Balenciaga, één van de weinige luxe labels met een vinger aan de jeugdige pols.

NIEUW: DIAMANTEN KETTING BALENCIAGA X JACOB & CO

Vorige
Vorige

F/W 2023/2024 TRENDS PART 02

Volgende
Volgende

DUURZAAM: 10 x RENTAL & VINTAGE MODE WEBSITES