MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

BRITT LIBERG: ‘DE ROK IS VOOR IEDEREEN’

Performance artiest en kostuumdesigner Britt Liberg studeerde in 2019 af aan ArtEZ Fashion Design en kwam afgelopen maart uit met haar eigen rokkenlijn Skirts By Britt Liberg.

Liberg is een multidisciplinair talent en haalt inspiratie uit beweging. Met een gedegen dans en performance-achtergrond is dat niet zo gek nog niet. Maar waarom specifiek de rok? Dat en meer, lees je hier.

Je hebt een eigen rokkenlijn genaamd Skirts By Britt Liberg. Heeft, als ontwerper, je focus altijd op rokken gelegen? En waarom rokken? Het idee voor een rokkenlijn speelde al tijdens mijn eindexamen en begon steeds meer tot een realiteit te komen bij het maken van mijn eigen kostuums voor optredens, en de ideeën die ik hiervoor ontwikkelde. Uiteindelijk groeide dit uit tot een serie rokken. Door mijn dans-achtergrond heeft de rok, mij altijd al gefascineerd want de rok is als een canvas voor beweging. Het is een neutraal item dat op zoveel verschillende manieren kan worden gedragen en elke danser de vrijheid van beweging biedt.

Je legt uit skirts, skirts and only skirts te maken voor de ruimte en vrijheid van het experimenteren, is dit juist niet heel beperkend? Voor mij niet, juist omdat de rok de vaste basis is, kan ik veel vrijer zijn met materialen, technieken en de vorm. Het feit dat mijn collectie alleen rokken uit rokken bestaat, zorgt voor samenhang. Ik hoef dus geen rekening te houden met materialen, bepaalde werkwijzen of collecties. Ik vind het bevrijdend dat de rok voor iedereen is. Danser en choreograaf Pina Bausch zei ooit in een interview: “Repetition is not repetition. It becomes something else as we keep doing it.” Door met hetzelfde element – de rok - te werken, ontstaat vernieuwing.

Jouw werk viert the ever changing body, hoe zien we dat terug in jouw ontwerpen? Alle rokken zijn aanpasbaar in maat. Dit doe ik door gebruik te maken van elastiek, meerdere knoopsgaten of verstelbare banden. Elk lichaam is anders en daarom is elke rok ook uniek, en komt voort uit een handeling die ik in het moment bepaal. Dit is een weerspiegeling naar de verandering van lichamen, maar ook een spontane verandering van gedachten, ideeën en esthetiek.

Lees verder onder de foto

Movement als in beweging staat centraal in jouw werk, waarom? Voor mij is beweging de belangrijkste manier van uiten. Het is voor mij intrigerend om te zien hoe kleding beweging kan stimuleren, aanzetten of juist kan tegenwerken. Hoe kan ik beweging vastleggen in een statisch/gefixeerd ontwerp? Hoe kan dit gevoel van beweging ‘vastgezet’ worden in een ontwerp, zonder beweging te verliezen? Verder haal ik inspiratie uit historische kledingstukken die voor praktische redenen bewegingsruimte creëren.

Zou je dus nooit een heel strak rokje ontwerpen? Zeg nooit nooit. Het lijkt me heel interessant om de beperking van beweging uit te proberen, vanwege de frictie die het kan veroorzaken. Voor mij zijn de mogelijkheden, van wat een rok kan zijn, grenzeloos!

Waar let je op tijdens het kiezen van stoffen en/of materialen? Al mijn materialen zijn reststoffen en onverkochte modeartikelen - deadstock. Mijn ontwerpproces start daarom vanuit materialen, en niet vanuit het ontwerpen. Ik werk meteen in de uiteindelijke stof en heb het ontwerpen met proefkatoen nooit echt begrepen.

What’s next voor Skirts by Britt Liberg? Ik hoop een nieuwe kijk op mode te kunnen aanmoedigen, voor mij is het maken van rokken iets wat ik móet doen en plezier uithaal. Ik denk niet na in doelen en hoop dat mijn rokken met plezier worden gedragen.

@skirts_by_britt_liberg Fotografie Django Tetteroo & Britt Liberg