MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

‘UPCYCLING MOET DE NORM WORDEN’

Interview met Naomi Correa Alves, founder van Versatile Forever. Bezoek ook de show op zaterdag 7 april. Dan is de lancering van de nieuwe zomercollectie, tijdens de vierde editie van Expand Rotterdam.

Voordat Inez Naomi haar upcycling merk oprichtte, werkte ze als stylist, art director en grafisch ontwerper. In 2020 kreeg ze de behoefte om al haar krachten binnen de creatieve industrie / mode industrie te bundelen en zich te focussen op één doel dat uiteindelijk “groter” zou worden dan enkel haar zelf.

Versatile Forever ontstond ook omdat de industrie - met name het fast fashion deel – steeds minder beviel met overproductie, greenwashing, geen inclusiviteit en copy paste gedrag. Inez Naomi is naast ontwerper Versatile Forever nog steeds werkzaam als art director, stylist en grafisch vormgever. Daarnaast doet ze klussen die ze echt leuk vind zoals freelance art direction.

Waarom heb je in 2020 gekozen voor het maken upcycle collecties?

‘Er zijn wereldwijd, vooral in het Westen, enorme textiel-overschotten aan textiel. De textiele reststromen die ons land verlaten zorgen voor enorme problemen in bijvoorbeeld Afrika. De gevolgen voor de natuur zijn desastreus. Met Versatile Forever toon ik aan dat modemerken gebruik kunnen maken van textiel beschikbaar is in Nederland en Europa. Het laten produceren of inkopen van nieuwe stoffen is niet noodzakelijk. Ik ben hiermee begonnen omdat er in de modelindustrie verandering nodig is.

‘Versatile Forever zal de wereld niet gaat redden, maar leert ons anders kijken naar modeproductie en producten. D.m.v. upcycling kun je laten zien dat niet ieder kledingstuk een kloon hoeft te zijn. Mensen zijn niet identiek, dus waarom elk kledingstuk wel? Een groot deel van de collecties zijn ‘one of a kind’, maar ik noem het een serie van ‘one of a kinds’. Het zijn dus dezelfde gedupliceerde ontwerpen, maar in verschillende uitvoeringen wat betreft kleur of print. Dus bijvoorbeeld één type jogging broek in verschillende voetbalsjaals. We kijken daarbij op een creatieve manier naar de verwerking van onze stoffen om onze upcycling steeds meer schaalbaar te maken.

‘Daarnaast gebruiken we deadstock stoffen, rollen stof die bijvoorbeeld te veel geproduceerd zijn of waar foutjes in zitten. Wij werken hier ‘omheen’ en ontwerpen met deze stoffen toegankelijkere stukken in volledige maatseries. Deze ontwerpen zijn toegankelijk zowel in ontwerp als prijs, omdat ik wil dat duurzame mode voor een groter publiek toegankelijk is - niet alleen voor de elite.’

Zit er ook een nadeel aan upcyling? ‘Ik zie zelf geen nadelen, ik vind juist de creatieve uitdagingen aantrekkelijk. Het is wel zo dat het sourcen van materiaal en produceren van collecties vraagt om een andere werkwijze. Het design en productieproces is omgedraaid. Het materiaal en de beschikbaarheid hiervan bepaalt het uiteindelijke ontwerp en dus de opbouw van je collectie.

‘Ook is de ‘schaalbaarheid’ van de collecties een grotere uitdaging dan bij een regulier modemerk, maar zeker niet onmogelijk. Uiteraard is het veel makkelijker om een enorme hoeveelheid T-shirts te laten produceren in het buitenland en hier snel geld mee te verdienen, maar ik vind dat als je in deze tijd een nieuw merk start je niet je ogen kunt sluiten voor de keerzijde van deze industrie en de enorme gevolgen van overproductie.

‘Een van de doelen van Versatile Forever is om sustainable mode toegankelijker te maken en om bewustwording te creëren rondom de impact van het productieproces. Maar we blijven ver weg van een belerend dat verbiedt iets nieuws te kopen. We willen een verandering te weeg brengen met toegankelijke ontwerpen, vernieuwende campagnes en unieke samenwerkingen. Als je iets koopt van Versatile Forever, heb je het gevoel iets nieuws te kopen, maar tegelijkertijd draag je een steentje bij aan het reduceren van textiele overschotten.’

Vanwaar je voorliefde voor sport-items en Feyenoord in het bijzonder? ‘Naast het feit dat ik inspiratie haal uit de vormgeving en kleuren van sporttenue’s, is er ook een diepere rede dat ik sport en mode combineer. Namelijk het op een creatieve manier upcycling tot nieuwe norm te maken. Sport en voetbal in het bijzonder zijn universeel en herkenbaar.

 Een groot deel van de samenleving weet niets over sustainability of upcycling. Door mode met voetbal te combineren wil ik dit toegankelijker maken.Daarnaast zie ik in voetbal metaforen die ik vertaal in mijn campagnes. Bijvoorbeeld; de ouders langs de zijlijn, de nostalgische kantine of een typerende ‘voetbal’ kinderkamer.

Omdat ik in Rotterdam woon is de link met Feyenoord snel gelegd. Ik ben enorm trots op onze samenwerking met Feyenoord. De Versatile Forever bomberjas van Feyenoord-vaantjes en sjaals is lange tijd tentoongesteld in het Depot van het Boijmans van Beuningen en maakte deel uit van een mooie campagne. Feyenoord fans zijn hier natuurlijk ook heel trots op. Er is een groep die vol trots onze Hometown Balaclava draagt: een bivakmuts van Feyenoord voetbalsjaals.’

Kun je iets vertellen over de collectie die je zaterdag aanstaande showt? ‘De collectie bestaat uit een combinatie van upcycled voetbalshirts en materialen zoals handdoeken en kanten gordijnen. Je ziet duidelijke sport-invloeden, in zowel materiaal als ontwerp.

Soccer Jersey is een terugkerend design, dat krijgt in verschillende materialen steeds een unieke uitstraling. Alle items zijn op verschillende manieren te dragen en te combineren. De SS23 collectie heet On the Sideline en gaat over onrealistische verwachtingen en kritiek van mensen vanaf de zijlijn. Dat maakt het leven er niet leuker op, zonde.’

Komt de soccer bikini ook weer voorbij in deze collectie? ‘Ja die maakt een comeback met een vernieuwde pasvorm. De bikini’s zijn wederom verstelbaar en draagbaar aan 2 kanten. Met aan een kant onze signature kleur blauw, en aan de andere kant een opvallende one-of-a-kind voetbalprint. Naast bikini’s lanceren we verschillende sportieve ontwerpen van deadstock swimwear-stof. Denk aan een wielrenbroek met bijpassende tops of een hoog uitgesneden bodysuit.’

Je bent met je bedrijf gevestigd in De Wasserij in Rotterdam, daar zitten toch meerdere creatieven? ‘Deze broedplaats is verantwoordelijk voor meerdere samenwerkingen. Zoals de pop-up in De Bijenkorf, waarvoor ontwerpers uit De Wasserij met beschadigde goederen van De Bijenkorf nieuwe collecties maken. Afgelopen week opende er een nieuwe pop-up in De Bijenkorf in Utrecht, Versatile Forever dropte daar een nieuwe collectie.’

De Versatile Forever presentatie is vrijdag 7 april tijdens “Expand Rotterdam”, een maandelijks event dat kunst, design, mode en muziek combineert en er is een feest. Kaartjes kosten €15 0 .Open 18:00 - 22:00. Baanhof - Baan 159, Rotterdam