CHARLES JEFFREY: DE BEKENDSTE LOVERBOY

The Lore of Loverboy is een interessante expositie die terugblikt op het 10 jarige bestaan van de Britse designer Charles Jeffrey’s Loverboy. Van underground naar Rode Loper.

Jeffrey’s debuut vond tien jaar geleden plaats vér onder de radar, niet op de runway maar in een Londense queer club. Tegenwoordig kleedt de Brit de wereldberoemde popster Harry Styles en de al even bekende filmster Tilda Swinton.

Kenmerkend aan Jeffrey’s arty fashion style is de Schotse tartan ruit. En zijn looks zijn altijd afgestyled met véél en ja originele make-up looks. Die combinatie - mode & make-up - is de reden waarom MIRROR MIRROR de designer al jaren volgt - en al jaren geleden tevergeefs interviews aanvroeg, wat te maken zal hebben met de afzet van het label; Nederland is voor de Brit totaal oninteressant. Wat een belediging!

De stijl van Charles Jeffrey Loverboy past naadloos in het rijtje van excentrieke Britse designers waaronder John Galliano, Alexander McQueen en Xandra Rhodes. To name a few. Maar in tegenstelling tot dit rijtje grote namen, is het Charles Jeffrey vooralsnog niet gelukt om breed door te breken buiten Londen. Ondanks verschillende financiële investeringen.

Goed, op naar de jubileumtentoonstelling The Lore of Loverboy in het prachtige Somerset House. Voorbij komen het creatieve proces en het heden en verleden van het merk. Het verleden wordt onder andere getoond via polaroids van feestgangers op clubavonden, en je ziet een poster uit 2015 versierd met harten, als aankondiging voor de maandelijkse clubavond van Charles Jeffrey Loverboy. De opbrengsten gebruikte Jeffrey om zijn label te financieren. Slim!

In een interview met The Guardian onderstreept Jeffrey zijn veelzijdigheid die naadloos aansluit bij de popcultuur: “In de eerste plaats maken we kleding, maar we maken ook muziek, we maken video’s, we creëren artwork, we doen art direction, we schrijven scripts.”

Ook in Londen zie je Loverboys kleurrijke tartans in overvloed, en enkele outfits uit Jeffrey’s collecties uit de tijd dat hij studeerde aan Central Saint Martins, waaronder een upcycled glanzend blauw jurkje uit 2019 met balletjes genaaid aan de zoom. Het weerspiegelt de doe-het-zelf-karakter van het merk, een werkwijze die zo inherent is aan de creatieve Britse mode en het zo onderscheidend maakt. Of dergelijke gewaagde en niet altijd perfecte mode op lange termijn levensvatbaar is? Dat is een ander verhaal. In elk geval: Charles Jeffrey’s Loverboy is naarstig op zoek naar een nieuwe investeerder. Good luck!

The Lore of Loverboy in het Somerset House in Londen. Tot 1 september.  

Vorige
Vorige

MODE-DRAMA: BECOMING KARL LAGERFELD

Volgende
Volgende

BLEACHED RENAISSANCE: ALTIJD OP ZOEK NAAR VERNIEUWING