MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

DE COQUETTE TREND. CUTE OF FEMINISTISCH?

De geschiedenis van de strik in de mode goes way back. De oorsprong? Die was ooit van puur praktisch.

In een notendop: in de Middeleeuwen - het pré-naaimachine tijdperk – verbond men losse mouwen met strikjes aan een top. Puur praktisch. Een sprong naar de mooiste, en meer recente strik? Die waren kunstig geknoopt door de grootste couturiers: van Christóbal Balenciaga, Dior, Coco Chanel tot Yves Saint Laurent. Hedendaagse couturiers die het strikken tot kunst verheffen, zijn onder anderen Demna voor Balenciaga en natuurlijk Viktor & Rolf. Dit duo verkoopt zelfs een parfum verpakt als strik: het bloemige Bonbon.

In de wereld van couture ‘zeggen’ strikken: luxe (het maken van een strik neemt veel stof), overdaad, vrouwelijkheid. Ook dient de strik als een kers op de outfit (taart). Zo van het is af, klaar en perfect!

De nieuwerwetse strik maakte – zoals het gaat met trends tegenwoordig - haar opmars via TikTok en mondde uit tot de Coquette trend. Waarom we juist nu zin hebben in strikken? Met de Cocquette trend laat je zien dat je even klaar bent met al het wereldleed. Of je geeft het feminisme een ‘por’ omdat de vooruitgang hiervan niet vlot. Maar juist het tegenovergestelde kan ook: een sterk als statement op zijn vrouwelijkst.

Vanuit de mode-insteek is de strik een flashback richting nostalgie, in combinatie met schattige Mary Jane- schoentjes (je weet wel met bandjes over de wreef), en het dragen van buitensporig grote en puntige Peter Pan-kragen. Het is Coquette of zijn cutest! Strikken maar, het is ook de eenvoudigste ingreep om elke look een sierlijke twist te geven.

BOWS: shoot voor MIRROR MIRROR #16 / Julian Pechler - Fotografie / Frans Ankoné - Styling / Jimmy Stam - Make-up Björn Mohamadmoesman – Assistent Make-up  / Bianca van Zwieten - voor Sjenkels Haar en Varis / Modell: Tumbush – Future Faces