DE EIGENHEID VAN MODEONTWERPER CEM CINAR
Zijn roots liggen in Turkije, hij groeide op in Arnhem, vestigde zich in Parijs, werkt in New York en zijn hart klopt in Japan. Cem Cinar heeft van mode zijn hele wereld gemaakt. Door Elisabeth Clauss
Cem Cinar (28) is zowel creative director van zijn eigen couturehuis Cem Cinar als van het Amerikaanse poppunklabel Laruicci. Na een opleiding aan ArtEZ Arnhem studeerde hij af aan modeacademie ESMOD in Parijs en deed zijn eerste werkervaring op bij het postgotische genie Rick Owens. In 2012 stapte Cinar over naar het Franse modelabel Y/Project, waar ontwerper Glenn Martens na de dood van oprichter Yohan Serfaty een nieuw team samenstelde. Vervolgens verhuisde Cem Cinar voor een liefde naar Japan, want ook dat hoort bij mode.
‘Mijn stijl komt voort uit mijn Turkse en Nederlandse afkomst, culturen die heel verschillend zijn maar toch goed samengaan. Turkije staat voor de ‘oosterse touch’, met kleur en ontmoeting tussen Oost en West. Nederland voor een donkerder en meer radicale modedimensie.’ Die verschillende invloeden komen samen in Cinars traditioneel gehaakte stukken. ‘De vrouwen in mijn familie in Turkije haken die, net als alle kledingstukken met franje. De tule overhemden, de contrasten van zwart en wit, dat is meer mijn Nederlandse kant.’
Lees door onder foto
Cinar vindt het erg belangrijk dat iets handgemaakt is. ‘Ik begin graag met een ontwerptekening, maar omdat alles handwerk is, weet ik nooit van tevoren waar ik uitkom.’ Sommige kledingstukken zijn gemaakt van traditionele stoffen gecombineerd met verknipte linten van tule en kant die opnieuw in elkaar gezet zijn als een mix van periodes en culturen.
In 2020 werd Cem Cinar creative director van het New Yorkse Laruicci. ‘Het label had al een sterke identiteit, zodat ik niet enkel op gevoel kan ontwerpen. Voor Laruicci meng ik Europese invloeden met mijn fascinatie voor Amerikaanse archetypen. Het is meer punk, eclectisch en de collectie is gemengd.’ De stijl is technisch, underground, humoristisch. ‘Niet bepaald een label voor introverte persoonlijkheden’, lacht Cinar.
De collecties van Laruicci zijn voor iedereen, terwijl Cinars eigen label zich vooral op vrouwen richt. Hij laat zich daarbij inspireren door de zes heel verschillende zussen met wie hij opgroeide. ‘Voor Laruicci komt de inspiratie uit mijn ‘gekozen’ familie. De collecties hebben één pasvorm voor mannen en vrouwen: de styling past zich aan de drager aan, niet andersom. Alle schoenen, gemaakt in Italië, zijn verkrijgbaar in de maten 36 tot en met 45 en vallen zowel bij mannen als vrouwen in de smaak.’ Bijzonderheid: alles dat op de catwalk in Parijs voorbijkwam, was onmiddellijk te koop op de site.
Lees door onder de foto
‘In Nederland zeggen ze dat je nooit een kledingstuk moet kopen als je er niet mee kunt fietsen. Nederlandse consumenten letten sterk op de praktische kant van mode.’
In zijn ontwerpen laat Cinar veel historische invloeden toe, bijvoorbeeld in de licht dramatische schaakbord-jurk. ‘Perfect boven een jeans.’ Met wijde mouwen en contrasten van zwart en wit zijn in zijn ontwerpen de Hollandse Meesters nooit ver weg. ‘Misschien omdat we een klein land zijn, willen we creatief sterk zijn.’
Om verwarring te voorkomen presenteert Cem Cinar zijn eigen collecties in januari en juni, en die voor Laruicci in maart en september. ‘Het zijn niet dezelfde doelgroepen en ik moet ook even op adem komen tussen die twee.’ Hij wil zijn eigenheid blijven versterken zonder zich op te delen. Met de voeten stevig op aarde, in Parijs.
Collectie Cem Cinar - Foto’s Jorre Janssens/Collectie Laruicci - Foto’s IMAXtree