DE MANNENROK: TOP OF FLOP?

DIOR WINTER 2023/2024

Zo om het jaar speelt deze vraag op: gaat de man dan eindelijk aan de rok?

Tsja, die mannenrok. Tijdens elke internationale mannenmodeweek komen ze steevast voorbij. Data van de mode-zoekmachine Tagwalk toont aan dat tijdens de shows voor winter/najaar 2023 bijna 65 procent van de showende merken minstens één rok toonden. Veelbelovend!

Een greep. Gucci toonde vloerlange maxi-rokken met split, de rok was ienie-mini van en van metaal bij Ludovic de Saint Sernin, ook kort waren de Schots geruite rokken van de Britse Charles Jeffrey Loverboy. Givenchy zette in op meer gelaagde rokken. een dergelijk model heeft nog enigszins street credibility net als de zwarte vinyl knielange overslagrokken van Courrèges. De Amerikaan Thom Browne toont al jaren mannenrokken, net als Rick Owens.

Maar haalt al dit moois ook de winkels? Uit een rondvraag van WWD onder enkele winkeliers blijkt dat de mannenrok - in tegenstelling tot handtassen die sinds een aantal jaren gekocht worden door de jonge mannelijke consument - nog niet het omslagpunt van algemene acceptatie heeft bereikt.

COURRÈGES

Veelzeggend is de reactie van een inkoopster van het Franse warenhuis Galeries Lafayette. Ze vertelde dat de mannenrok weliswaar een trend is, maar dat ze ze alleen durft in te kopen voor de Galeries Layette-filialen aan de Boulevard Haussmann or the Champs-Elysées, maar zo benadrukte ze: beslist niet voor hun filialen in de provincie. “Daar is de consument niet klaar voor de mannenrok,’ legt ze uit.

Waar de mannenrok meer kans van slagen heeft is in Korea, waar edgy jongens meer open staan voor avontuurlijke designs. Sinds er in China een anti-modewet (tegen androgyne-looks, gekleurd haar en meer uitingen van zelfexpressie) in de maak is, zijn daar de kansen voor de mannenrok hoogstwaarschijnlijk definitief verkeken.

Een welkome afzetmarkt vormen non-binaire boetieks met een genderneutrale benadering van mode. Tot op heden zijn dergelijk winkels nog sterk in de minderheid , jammer want zo’n winkel voegt iets toe aan het aanbod en onderscheid zich in een monotone markt.

Tsja, mannen in rokken? Het lijkt er op dat dit voor designers vooral een catwalk statement is. Maar laten we de opmars van de al bekende kilt niet uitsluiten.

RICK OWENS

Vorige
Vorige

ODE AAN SHAPESHIFTER LEIGH BOWERY

Volgende
Volgende

LED-MASKERS:GEZICHT VAN DE TOEKOMST?