MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

DEZE SERIE WIL JE ZIEN: BECOMING KARL LAGERFELD

Beeld uit de de drama-serie Becoming Karl Lagerfeld

In december 2012 vloog Karl Lagerfeld (toen 79) met een privé-vliegtuig van Parijs naar Amsterdam. Hij dineerde aan de Looiersgracht, ging vervolgens naar het dichtbij gelegen hoofdkantoor van Tommy Hilfiger aan de Singelgracht bij de Overtoom en stapte in een salonboot voor een pittoresk grachtentochtje. De verfranste Duitser keerde dezelfde avond weer terug naar Parijs.

Zijn bliksembezoek had alles te maken met de aanstaande opening in de Amsterdamse Hartenstraat van de eerste Nederlandse Karl Lagerfeld winkel (zeer luxe, en inmiddels alweer jaren gesloten). Lagerfelds modemerk is sinds 2004 van het private equity fonds Apax, dat tot een paar jaar geleden ook de eigenaar was van de Tommy Hilfiger Corporation.

Dat het bezoek van de charismatische ontwerper aan Amsterdam onopgemerkt bleef, is een wonder. Bijna alles wat hij doet en zegt haalt de pers, en dan is er ook nog zijn geheimzinnige verleden. Voer voor een drama-serie!

Becoming Karl Lagerfeld is een 6-delige drama-serie gebaseerd op de bestseller Kaiser Karl van Raphaëlle Bacqué en vanaf 7 juni exclusief op Disney+. De serie speelt zich af in 1972, Karl Lagerfeld (gespeeld door Daniel Brühl) is 38 en draagt nog niet zijn iconische paardenstaartje en is nog onbekend bij het grote publiek. In de flitsende trailer van 1 minuut zegt hij meesmuilend ‘Niemand wil dat ik succes heb.’ In die ene minuut wordt verder gedanst en vooral veel geflirt met mannen zoals Jacques de Bascher (Théodore Pellerin) waar Lagerfeld verliefd op wordt en Yves Saint Laurent (Arnaud Valois). Ik kan nu al verklappen dat beide liefdes uitlopen op tragiek.

Meer weten over het fenomeen Karl Lagerfeld? Karl Otto Lagerfeld is geboren in 1933 in Hamburg in een welvarend gezin. Zijn vader is directeur van het gecondenseerde melkmerk Glücksklee. Het is niet helemaal duidelijk wat er vanaf Lagerfelds kindertijd in Duitsland tot de jaren zestig in Frankrijk precies allemaal gebeurd is. Net als Gabrielle ‘Coco’ Chanel mystificeert de praatgrage Lagerfeld graag zijn verleden.

Lees verder onder de trailer

OUTSIDER Of zou het waar zijn dat Karl als kind een outsider is, school en andere kinderen haat en dankzij zijn fotografische geheugen al op zesjarige leeftijd Engels en Frans spreekt? Hij zegt ook vaak dat hij als veertienjarige alleen zonder zijn ouders verhuist naar Parijs, om daar te studeren. Hij blinkt uit in geschiedenis en tekenen, en wil cartoonist worden. (Zeker dat laatste zou waar kunnen, in de Frankfurter Allgemeine Zeitung publiceerde Lagerfeld jarenlang regelmatig actuele ‘Karlikaturen’.)

THE BEAUTIFUL FALL Een feit is ook dat hij op zijn zeventiende in Parijs de International Wol Secretariaatprijs wint in de categorie jurken. Yves Saint Laurent, dan 18 jaar oud, ontvangt die prijs voor de mooiste jas. In het spraakmakende boek uit 2006, The Beautiful Fall, een kroniek over de Parijse mode- en uitgaanswereld in de jaren zeventig en tachtig, schrijft auteur Alicia Drakes dat de twee startende couturiers aanvankelijk bevriend zijn. Tot Saint Laurents ster omhoog schiet als hij zijn eigen modehuis start in 1961.

STYLIST Lagerfeld leert het vak bij Pierre Balmain en Jean Patou, beide bekende couturiers. Begin jaren zestig ziet hij een toekomst in de minder prestigieuze ready-to-wear, en werkt als stylist - iemand die anoniem voor modelabels ontwerpt - voor onder andere Chloé en Krizia.

Anoniem in het Parijse uitgaansleven is Lagerfeld allerminst. Met zijn figuur als een bodybuilder, zwarte lange krullen, vloerlange bontjassen en hoge hakken doet hij denken aan een playboy. Mensen vragen zich af wie die excentrieke Duitser is die het gerucht verspreidt dat hij voor het geld niet hoeft te werken en opgroeide in een kasteel met stoet bedienden.

ANDY WARHOL In 1974 ontmoet hij zijn droomman, de dandy Jacques de Bascher. Ze  ‘hangen’ vooral in de Amerikaanse scene met illustrator Antonio, en de topmodellen Jerry Hall en Pat Cleveland en Andy Warhol die vaak Parijs bezoekt. Lagerfeld is gul (zal dat zijn levenlang blijven) en zelf een big spender: “Geld is er om uit het raam te gooien, en het komt weer binnen via de deur.”

CHANEL Lagerfeld wordt in 1982 benaderd om Chanel nieuw leven in te blazen. Vrienden adviseren de baan als artistiek directeur te weigeren. “Het imago van Chanel was niet echt geweldig meer”, zegt Lagerfeld daarover. “Het heden was saai en het verleden vergeten.” Met respect voor haar erfenis (Chaneltas, Chanelpakje) en met het model Ines de la Fressange als fris gezicht voor het legendarische merk, maakt Lagerfeld vanaf 1983 Chanel weer gewild en voegt nieuwe codes toe, zoals de camelia.

WAAIER Persoonlijk gaat het minder, vriend Jacques overlijdt aan Aids, Lagerfeld dijt uit, hult zich in wijde kleding en verbergt zijn gezicht jarenlang achter een waaier.

In 1984 richt hij zijn eigen modehuis op en begint de dure kledinglijn Lagerfeld Gallery dat jarenlang bestaat, maar in de modewereld weinig indruk maakt. Maar met het radicaal verjongde Chanel viert hij triomfen.

KARL LAGERFELD X H&M In 2000 transformeert de gezette Lagerfeld plotseling tot slanke den. Stimulans bij zijn afvalrace – veel Pepsi Light en sterke koffie, heel weinig voedsel - waren de hippe, slank gesneden pakken van Dior waar hij per se in wil passen. De dan al bejaarde couturier met zijn zonnebril en wit gepoederde haardos met staartje raakt steeds bekender bij een breed publiek, reden voor H&M om hem in 2004 uit te nodigen om een goedkope 30-delige collectie te ontwerpen. Er wordt gevochten om de kleding met zijn beeltenis. Lagerfeld is een levend logo.

AMSTERDAM Het idee om zijn eigen uitgesproken persoonlijkheid in te zetten voor een modelijn komt in 2006 met de streetwearlijn K by Karl. De jonge lijn met Lagerfelds typerende hoofd op kleding en accessoires is een matig succes. Tegenwoordig heet het merk voluit Karl Lagerfeld en wordt er meer ruchtbaarheid aan gegeven met winkels en meerdere lijnen. Het hoofdkwartier is nog steeds gevestigd in Amsterdam.

LAKEI MET PEPSI Karl Lagerfeld overleed zes jaar geleden na een kort ziekbed, maar ziek was hij al jaren. Hij was veel: ontwerper, begenadigde tekenaar, regisseur en fotograaf die vrijwel alle reclamecampagnes voor Chanel schoot en filmde, boeken maakte en uitgaf. Lagerfeld was als een moderne Lodewijk de Veertiende verschillende huizen, een om te slapen, een om in te ontwerpen, een om mensen te ontvangen en een studio om te fotograferen. Na afloop van elke Chanelshow werd hij steevast gevolgd door een ‘lakei’ met een zilveren dienblaadje met daarop een glas Pepsie. Ik heb het vaak gezien, na afloop van zijn altijd weer spraakmakende Chanel shows in Parijs.

SAMENWERKINGEN Het is niet overdreven te stellen dat Lagerfeld een fenomeen was met een onnavolgbaar arbeidsethos. Naast jaarlijks bijna tien Chanel collecties, die hij met zijn ogen dicht tekende - ontwerpen ging hem makkelijk af - ontwierp hij sinds 1965 ook kledingcollecties voor het Italiaanse Fendi, van oorsprong een bonthuis opgericht in 1925, en er waren aan de lopende band samenwerkingen, te veel om op te noemen.

LIEFDE De Amerikaanse krant The Wall Street Journal vroeg hem eens hoe het zat met zijn discipline. “Discipline? Oh, die heb ik niet.” Werken is als ademhalen, daar hoefde hij niet over na te denken, dat ging altijd door. Werken was ook gemakkelijk voor hem, legde hij uit. “Ik werk onder fantastische omstandigheden en met mensen waar ik van houd. Ik hoef met niemand te strijden, en iedereen doet precies wat ik van ze verlang.” Karl Lagerfeld had wat dat betreft een raad voor iedereen: “Als je iets doet waar je van houdt, dan hoef je jezelf er nooit toe te dwingen. Liefde en discipline: wat is het verschil?”

Acteur Daniel Bruhl als Karl Lagerfeld