DIT IS WAAROM MIU MIU ZO SUCCESVOL IS, EN ZAL BLIJVEN
Miu Miu is booming. Waar veel luxemerken met moeite winst maken, schieten de cijfers van het Italiaanse merk door het plafond. Hoe flikt creative director Miuccia Prada dat?
Miu Miu, opgericht in 1993 door Miuccia Prada als een jonge en rebelse tegenhanger van Prada, blinkt uit in het lanceren van bestsellers. Sinds een jaar of twee is het aan de lopende band raak met nieuwe gedurfde items die begeerte oproepen. Van het frivole, absurd korte rokje met bralette, tot de met pailletten bezaaide showy high waist slip van tegen de €4000.
Maar de echte Miu Miu focus ligt op accessoires, denk aan de platte, satijnen ballerina’s (#balletcore!) en ander oogstrelend schoeisel, maar de echte kaskrakers zijn de tassen. Waaronder het ieniemienie doorgestikte Arcadie-handtasje voor €2300 en het kleine doorgestikte Wander mini-hobo tas die €1950 kost. Hoewel er momenteel veel gemopperd wordt op de hoge prijzen voor designerspullen, komt Miu Miu hier moeiteloos mee weg. Met name in China vliegen de tassen als de bekende warme worstenbroodjes over de toonbank.
SPEELSHEID
Maar het Italiaanse merk verrast met meer dan alleen catchy items. Het lukt ze wonderwel om verschillende generaties te verleiden die beschikken over de eigenwijze Miu Miu attitude.
Zo werd actrice Nicole Kidman gespot in het bekende ultra-minirokje, maar ook Gen Z’ers dragen even graag de iconische Miu Miu stukken.
Speelsheid is leeftijdloos! Ook inspirerend is de retro vibe van de ontwerpen, in combinatie met eigentijdse styling. Hiermee onderscheidt het merk zich van de vele luxe merken die maar blijven hangen in de understated luxury vibe.
UGLY CHIC
Maar laten we ook niet vergeten dan Miu Miu alweer ruim dertig jaar bestaat. De start was ietwat moeizaam, de collecties waren soms té geforceerd leuk en te arty voor een brede doelgroep. Zoals de nylon jurkjes die Miuccia Prada – als promotor van ugly chic - in de jaren negentig ontwierp.
Ook niet onbelangrijk, Miu Miu campagnes, altijd geschoten door gerenommeerde fotografen zoals Steven Meisel, combineren cinematografie met mode en vertellen verhalen die resoneren bij de jonge klanten. Maar het meest sterke door de jaren heen is de kracht van het merk Miu Miu met een eigen, onderscheidende signatuur.