DIT MODELLENBUREAU VERBINDT MODE MET DANS
Mode en dans zijn tegenwoordig onafscheidelijk. The CCC Agency is een opkomend Rotterdams modellenbureau specifiek voor professionele dansers, opgezet in 2022. In dit interview deelt de ambitieuze 25-jarige oprichter Sebastián Sánchez Lozano zijn verhaal en toekomstvisie.
Sebastián, kun je iets meer vertellen over jezelf? “ Ik ben half Colombiaans en half Nederlands en woon sinds zeven jaar in Rotterdam. Ik begon een paar jaar geleden met een studie rechten aan de Erasmus Universiteit, maar heb die niet afgerond omdat ik toen al druk bezig was met The CCC Agency - de 3 C’s staan voor Create, Connect en Combine. Als ik ergens voor ga, ben ik bereid alles op te geven, dus destijds zelfs mijn universitaire studie.
Waarom begon je The CCC Agency? “Enkele jaren geleden had ik een gesprek met mijn vader. Hij vertelde me dat zijn zus, voormalig lid van het Nationaal Ballet in Colombia, volgens hem niet de erkenning heeft gekregen die zij verdiende als uitzonderlijke ballerina. Dit gesprek is mij altijd bijgebleven. Hier wilde ik iets aan veranderen door dansers meer op de voorgrond te plaatsen, in de overtuiging dat hun kwaliteiten zo zichtbaar zouden worden voor een breder publiek.”
Mijn inspiratie komt deels van Sergei Diaghilev (1872-1929) een vernieuwende Russische impresario en oprichter van het legendarische Ballets Russes die me motiveerde met zijn vermogen om diverse kunstdisciplines te verenigen in balletvoorstellingen. Ook inspirerend was de film Center Stage uit 2000 over jonge dansers aan de American Ballet Academy, en de Step Up-serie (vanaf 2006), waar straatdanscultuur en mode samenkomen. Hoewel ik denk dat ik nu de basis goed begrijp en een duidelijk beeld heb van de grote lijnen, blijf ik leren.”
Run je het modellenbureau alleen of doe je dit samen met een team? “Ik doe dit samen met agent Cecilia Mancuso (28), een voormalig professionele danseres uit Italië. Cecilia is betrokken bij de danskwaliteit van onze talenten en onderhoudt de contacten. Ze weet veel over het vak en de industrie door haar master in Cultural, Economics & Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit.
Met Cecilia heb ik in september 2022 The CCC Agency gelanceerd. We erkennen elke danser als een veelzijdig professional, waarbij iemands talent niet beperkt wordt tot één discipline. Als agency gedreven door passie, zetten we ons volledig in voor onze talenten.”
Hoeveel talenten zijn aangesloten bij het agentschap? “Momenteel vertegenwoordigen we 38 getalenteerde individuen uit diverse plekken van over de hele wereld. Van Parijs, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Malmø, Liverpool, Londen, Bern tot Dubai.”
Wat is een hoogtepunt van The CCC Agency? “Onze eerste opdracht voor de show ter ere van Issey Miyake tijdens Paris Fashion Week 2022. Twee van onze dansers, Boston Galacher (voormalig NDT-danser) en Shynna Kalis (voormalig Ballet National de Marseille-danseres), kregen de kans op te treden. Het was een levendig optreden waarbij eerst modellen over de catwalk liepen, maar halverwege de show vond er een transitie plaats naar dansers die improviseren op livemuziek van componist Koki Nakano. De choreografen waren de bekende Olivier Casamayou en Carine Charaire van I could never be a dancer. Het live bijwonen van deze voorstelling, met onze getalenteerde dansers op het podium, was een magische ervaring. Ik raakte sterk geïnspireerd door de interdisciplinaire samenwerking van mode, dans en muziek!”
Hoe onderscheidt het agentschap zich van andere modellenbureaus met dansers? “We streven ernaar om elk individu als een veelzijdige professional te erkennen, waarbij talent niet beperkt wordt tot één discipline. Neem bijvoorbeeld Arthur; we tonen niet alleen zijn dansvaardigheden, maar belichten ook zijn talenten als architect, yogadocent, regisseur en fotograaf.”
Hoe verloopt het selectieproces “We kijken niet alleen naar uiterlijk en dansvaardigheden, maar hechten ook grote waarde aan persoonlijkheid, omdat dit van essentieel belang is voor succes. We willen geraakt worden en zoeken uitzonderlijk talent. Onze focus op unieke eigenschappen maakt onze dansgroep divers en inclusief. Om een goed beeld van de persoon te krijgen, organiseren we fysieke ontmoetingen en Zoom-gesprekken om te beoordelen of er een klik is. We geloven sterk dat diversiteit bijdraagt aan de kracht van onze groep. Daarom streven we naar een evenwichtige mix van hip-hop, ballet en moderne dansers."
Hoe zien jullie de wisselwerking tussen de modewereld en danswereld in de toekomst, en hoe bereiden jullie zich hierop voor? “Mode en dans gaan steeds vaker hand in hand, beide creatieve disciplines benadrukken vrijheid. We laten ons inspireren door historische samenwerkingen, zoals die tussen Diaghilev (1872-1929) en modeontwerpster Coco Chanel (1883–1971). Chanels moderne kostuumontwerpen voor Le Train Bleu in 1924, vernieuwden de esthetiek van ballet. Ook laten we ons inspireren door de samenwerking tussen de Italiaanse modeontwerper Gianni Versace (1946 - 1997) en choreograaf Maurice Béjart (1927 - 2007). Gianni ontwierp wijde broeken voor dansers. Die broeken gaven dansers vrijheid om te bewegen zoals ze wilden. Het was prachtig hoe hij de kleding over de benen van de dansers liet vallen: wijd bij de dijen en strakker bij de kuiten.
We voorzien dat dansers zich bewuster zullen worden van samenwerkingsmogelijkheden. Onze plannen omvatten meer internationale samenwerkingen, verbeterde ondersteuning aan talenten en het aangaan van creatieve partnerschappen met muzikanten en ontwerpers. We werken samen met een zeer getalenteerde producer genaamd Pro Sekko, ook bekend als Wessel. De nummers die hij produceert hebben meer dan 100 miljoen streams op Spotify. Hoewel zijn voornaamste werk in de commerciële sector ligt, willen we een meer artistieke benadering verkennen en samenwerken. Hij heeft een lijst gemaakt van 10 originele nummers waarop dansers kunnen improviseren. We werken ook samen met opkomende artiesten, zoals Benny Hunna.
Binnenkort reis ik vier maanden door Europa. Mijn doel is opdrachtgevers te ontmoeten, musea te bezoeken, evenementen bij te wonen om zo mijn kennis te vergroten en nieuwe mensen te ontmoeten. Mijn reis is een investering in zowel mezelf als het bureau. Mijn streven is méér zijn dan een agentschap. Ik wil voortdurend nieuwe benaderingen ontwikkelen. Me bezighouden met creativiteit en innovatie, om uiteindelijk een significante impact te kunnen maken.”
Kwaliteit bieden is voor ons cruciaal. Daarom zijn producties waar we nog aan werken nog niet publiekelijk uitgebracht, maar ze worden al wel achter de schermen gerealiseerd. We nodigen iedereen uit onze agency te volgen, en onze veelzijdige talenten te ontdekken en onderdeel te worden van ons platform.”