MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

ELYA KÈRAN X MICHAEL GEERTZEN

Photographer: Elya Kèran @elyakeran/Talent & Styling: Michael Geertzen @michael_geertzen/Muah & Custom Nails: Marjolein M. van Dijk @marrrjooo/Hair: Igor Zynwala @zynwalahair /Productions assistant: Dirkje Lemmink @dirkjelemmink

De Amsterdamse stylist Michael Geertzen is vanaf jongsaf aan geïnteresseerd in mode. Na zijn verpleegkunde-opleiding besloot hij van zijn hobby werk te maken en ging mode studeren aan het AMFI. In 2021 studeerde hij af en ging werken als freelance modestylist. De door glamrock, Y2K, anime en de rave cultuur geïnspireerde verrast keer op keer te met zijn eigenzinnige stylingwerk.

Fotograaf Elya Kèran volgt Michael Geertzen al jaren en kon niet wachten om de stylist letterlijk voor de camera te zetten in zijn eigen styling.

 In onderstaande fotoserie met interview komen we meer te weten over het ontstaan van Michael’s persoonlijke stijl en zijn carrière tot stylist.

Top: Van der Wilt @vanderwiltamsterdam/Pants: Van der Wilt @vanderwiltamsterdam/Earring: Fleur Ouwerkerk @fleurouwerkerkart/Belt: Mugler X H&M @muglerofficial @hm/Gloves: Mail & Female @mailfemale/Boots: Ninamounah @ninamounah

Michael, wanneer is je interesse voor mode ontstaan? Als kind keek ik veel anime en cartoons samen met mijn broertje en zussen. We tekenden deze figuren na en gaven ze andere kleding. Dit waren karakters van Pokémon, Dragon Ball Z, Sailor Moon enzovoort. De inspiratie voor de kleding van deze tekeningen haalden we van MTV, denk bijvoorbeeld aan de muziekvideo’s van Christina Aguilera en Britney Spears. Samen met mijn zussen experimenteerde ik veel met Barbies. We gaven ze make-up, knipten hun haren en gaven ze een andere kleur door middel van stiften en gelpennen. Ook de kleding van de Barbies kreeg een make-over doordat we de kleding knipten en versierden met alles wat we op dat moment om ons heen konden vinden. Ik zie dit als een van de eerste momenten waarop mijn interesse in mode ontstond.

Kun je je nog herinneren wat er in je om ging bij het zien van al deze fantasierijke inspiratiebronnen? Onderwerpen waarin cartoons/anime, Barbies en artiesten in voorkwamen triggerden mijn fantasie. Ik kreeg dan een bepaald beeld of idee in mijn hoofd dat ik graag wilde uitvoeren. Het gaf me een gevoel van vrijheid om deze ideeën uit te werken in de vorm van tekeningen. Mijn interesse lag bij het tekenen van stoere, sexy en vrouwelijke karakters. Ze zagen er heldhaftig en sterk uit.

In de foto-serie komt een anime-achtige voorbij. Kun je ons hier iets meer over vertellen?  De look met het zwarte satijnen korset en de twee strikken aan de zijkant van mijn hoofd verwijst naar de subcultuurstroming Gothic Lolita en anime. Deze stijl bevat elementen van Gothic, klassiek en schattigheid. Daarnaast heeft het ook stijlelementen van Victoriaanse kinderkleding en elementen uit de Rococo-periode. Dit is een stijl die voornamelijk veel wordt uitgedragen door meisjes. Al deze stijlelementen paste ik toe op mezelf, maar ik gaf er een geheel eigen draai aan die bij mij past.

Wanneer kwam het besef dat je ook echt iets met mode wilde gaan doen?  Toen ik ongeveer 14 of bijna 15 jaar oud was, hing ik veel rond met emo’s, skaters, alto’s en goths. Ik werd door de oom van een vriend van mij gescout als model en tekende al snel een contract bij een modellenbureau. Ik ben toen 5 jaar modellenwerk gaan doen. Ik was lang en slank, waardoor ik vaak werd gecast voor shoots en shows waarvoor ze opzoek waren naar een androgyn model. Ik kreeg daardoor vaak opdrachten waarbij ik vrouwelijke kleding moest dragen. Door mijn lange haren werd ik ook wel eens geboekt voor shoots en shows waar ze normaal gesproken een vrouw voor zouden boeken. In die periode ontdekte ik meer over mode, silhouetten en styling. Hierdoor ben ik gaan experimenteren met mode en styling in relatie tot mijzelf, waardoor ik mijn persoonlijke stijl ben gaan ontwikkelen.

Earrings: Marguerite Bones @marguerite.bones/Ring: Chloe Valorso @chloevalorso/Necklace: Mugler X H&M @muglerofficial @hm/Top: Stylist own/Denim shorts: Levi’s @levis

Waar haal jij je inspiratie voor styling vandaan? De jaren ‘90 clubcultuur en underground subculturen hebben mij veel geïnspireerd. Hiermee bedoel ik de New York Club kids als Michael Alig, Amanda Lepore, Walt Cassidy, Angel, Melendez & Rupaul. Zij hebben een grote rol gespeeld in mijn leven. Er is ook een supervette film over deze groep creativelingen genaamd Party Monster. Echt een aanrader!

Verdere iconen die inspirerend zijn voor mij zijn Lee Bowery, Grace Jones, Thierry Mugler, Jean Paul Gaultier, Marilyn Monroe, John Galliano, Tim Burton & Amy Winehouse.

Hoe kunnen we al deze iconen terugvinden in je eigen stylingwerk? Neem je bepaalde kenmerken van hen over?  Bij mij gaat het vaak om balans en disbalans. Dit is te herleiden in de silhouetten en het kleurgebruik in mijn stylingwerk en in mijn persoonlijke stijl. Een ruig randje met een vertaling naar wat voor mij chique betekend, is iets wat ik voel bij zowel deze iconen als bij wat mij inspireert in mijn werk. Ik vraag mijzelf vaak af, zie ik Michael hierin? Voel ik deze look of niet? Authenticiteit vind ik belangrijk en zie dit terug bij deze iconen, maar uiteraard zijn we in deze industrie ook om elkaar te inspireren en van elkaar te leren. 

Is er één specifieke designer of stylist die jou het meest inspireert? Modeontwerper Jeremy Scott was/is voor mij een rolmodel. Hij heeft de term ‘’Cartoon Couture’’ in de mode-industrie geïntroduceerd toen hij creative director werd bij het Italiaanse modehuis Moschino. Zijn stijl was altijd speels en absurd, wat mij erg aansprak. Op het moment dat hij voor Moschino ging ontwerpen, bleef het speelse en absurde in zijn stijl, maar kreeg een meer high-end look en feel. De consistentie en herkenbaarheid van zijn werk is iets wat ik respecteer en mij inspireert.

Hoe zou jij je eigen stijl beschrijven? /Hoe zou je je persoonlijke stijl omschrijven?

Ik heb voornamelijk veel werk gedaan voor tijdschriften en vind dan zelf altijd de “tijd” belangrijk om in de gaten te houden. Aan de tijd zitten trends verbonden en zijn er bewegingen gekoppeld. De trend kan ook de tijd reflecteren. Ik kijk daarom naar trends en naar de tijd waarin we leven en geef er dan een eigen twist aan. Stijlelementen van Y2K, Glamrock en de rave cultuur zijn elementen die te herleiden zijn in mijn persoonlijke styling en in mijn stylingwerk voor klanten.

Als we kijken naar de fotoserie wat zegt dit dan over jou? Wat probeer je ons in de fotoserie te vertellen?In deze shoot heb ik mezelf neergezet vanuit verschillende onderwerpen die me interesseren, zoals anime, gothic, fantasy, futurisme en glamrock. Ik merk dat ik in mijn styling nog steeds een bepaalde weg aan het bewandelen ben. Ik identificeer me bijvoorbeeld als man, maar zoek steeds meer de grens op als vrouwelijke man. Ik experimenteer tegenwoordig vaker met haar, make-up en nagels. De vrijheid om met deze genderrollen te spelen en te ontdekken is een belangrijk proces voor me. Daarnaast was het een interessante ervaring om zowel de styling te doen als model te staan. Leuk om een keer te doen, maar ik werk toch liever achter de camera.

 Als je een stylingklus krijgt met een specifiek thema of onderwerp waaraan je je moet houden, hoe vind je een manier om er je eigen draai aan te geven en tegelijkertijd de klant tevreden te houden? Bij een opdracht krijg je vaak een briefing waarin ze vertellen aan welke richtlijnen je je moet houden. Dit kunnen eisen zijn vanuit het merk, een magazine of de adverteerders ervan. Op de modeacademie heb ik geleerd dat je onderzoek moet doen naar het merk, wat ze willen uitdragen en de doelgroep. Door te weten wat niet kan, wordt duidelijk wat wel kan en daarmee ga je aan de slag. Je moet leren denken vanuit de doelgroep, de klant tevreden stellen en de huidige tijdsgeest in de gaten houden, met het oog op de toekomst, en daar je eigen interpretatie aan geven. Zo worden je ideeën ook authentieker. Als modeprofessional is het van belang om he eigen stempel te hebben, iets wat bij je past en goed voelt. Daarmee onderscheid je jezelf van anderen.

Hoe ga jij om met de concurrentie in de mode-industrie? Als stylist kan het voorkomen dat je hetzelfde merk of item hebt gebruikt als een andere stylist, maar het zal nooit exact hetzelfde gestyled zijn. Ik heb mijn eigen werk met een eigen connotatie en invalshoek die ik wil benaderen. Natuurlijk zie je soms een klus voorbijkomen die je ook wel had willen doen, maar ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen proces en vertrouw erop dat alles wat mij toebehoord voor mij zal gaan gebeuren. Daarnaast ervaar ik dat stylisten elkaar tegenwoordig helpen door contacten uit te wisselen en tips te geven, meer dan dat we elkaars concurrenten zijn.

Wat vind je het leukste aan de mode-industrie? De markt is inmiddels zo groot geworden dat er plek is voor iedereen, dat geeft veel kleur en smaak. Daarnaast vind ik het fijn om creatieve mensen om me heen te hebben waarmee ik kan samenwerken. Op een set komen verschillende disciplines samen, waardoor ik ook steeds meer interesse krijg in fotografie, set design, haar en make-up. Het samenvoegen van deze verschillende disciplines en het samenbrengen van ieders visie geeft vaak een mooie mix.

Als je kijkt naar je werk, kun je een voorbeeld noemen van een van je projecten waar je echt trots op bent? Ik heb onlangs een visual essay gemaakt voor de laatste editie van Glamcult. Voor deze productie was ik verantwoordelijk voor de creative direction en styling. Ik had een team samengesteld van mensen waarmee ik graag werk. Tijdens het uitgaan had ik een model gevonden die perfect paste bij het verhaal. In het eindresultaat komt elke discipline goed tot zijn recht. Het is een project waar ik trots op ben en ook een mooi voorbeeld van hoe verschillende elementen samenkomen.

Bodysuit: Mugler X H&M @muglerofficial @hm/Earrings: Triin Kukk @triin_kukk/Heels: Pleaser shoes/Rings: Marguerite Bones @marguerite.bones

Waar ben je op het moment mee bezig? Ik ben sinds kort bezig met fotoshoots voor PVH en verzorg de set styling Tommy Hilfiger & Calvin Klein. Dit is een heel ander soort styling dan waar ik aan gewend ben, maar het is goed om hier ook ervaring in op te doen. Bij PVH draait het om de styling voor webshops, waarbij je met dagelijkse targets werkt en strikt het stylinghandboek moet volgen. Dit in tegenstelling tot mijn normale werk, waar ik vaak gevraagd word om mijn eigen input te geven.

Wat hoop je in de verdere toekomst nog te doen binnen deze industrie? Vroeger was ik geobsedeerd met beroemdheden en Hollywood. Ik keek veel MTV, waar de videoclips van de grootste sterren te zien waren. Ik groeide op met Christina Aguilera, Missy Eliot, Lil Kim, Miley Cyrus, Lady Gaga, Gwen Stefani enzovoort. Online zocht ik naar paparazzifoto’s van hoe deze sterren eruitzagen in hun vrije tijd. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds een obsessie met artiesten en beroemdheden en zou graag in de toekomst met hen willen werken. Ik zou dan graag mijn werkervaring in branding en styling willen toepassen op een artiest. Het lijkt me interessant om op deze manier bij te dragen aan de positionering van zo’n artiest en hun persoonlijke branding.

Heb je tips voor mensen die een beroep willen gaan uitoefenen in de mode-industrie?

Begin niet in de mode-industrie omdat je van shoppen houdt. Kijk verder naar wat jou aantrekt in deze industrie en ga op onderzoek uit om te ontdekken wat je wilt leren of verkennen in deze sector. Zelf ben ik echt een denker, wat mij soms belemmert in het nemen van actie. Ik zou zeggen, onderneem actie, probeer dingen uit, ga gesprekken aan met mensen in de industrie, loop stages, bezoek musea, assisteer stylisten die je bewondert en leg contacten. Er is niets fijners dan als creatieveling gelijkgestemden te vinden.

Wat denk je dat je nodig hebt om een succesvol modestylist te zijn? Research! Als je iets leent voor een shoot van een PR-bureau, moet het merk zich kunnen vinden in je project. Elk merk heeft zijn eigen branding, doelgroep en strategie. Als de fotoshoot te ver afstaat van het merk, zal het merk zich er niet prettig bij voelen om er deel van uit te maken. Dus zou ik zeggen, onderzoek de merken die je gebruikt en de trends waarop ze inspelen. Mijn vader zei altijd iets wat me altijd is bijgebleven en me altijd zal bijblijven in alles wat ik doe, namelijk: ‘’Kennis is macht’’. Als je kennis en onderzoek op orde hebt en hier zoveel mogelijk rekening mee houdt, sta je veel steviger in je schoenen wanneer je met een productie bezig bent.

Top & Corset: Stylist own/Skirt: Mugler X H&M @muglerofficial @hm/Boots: Pleaser shoes/ Arm sleeves: VO/fr @vofashionbrand

Ketting: Dolls Kill @dollskill/Broek: Ottolinger @ottolinger1000/Boots: Pleaser /Riem: Diesel