MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

EN ZO PLOEGT GUCCI VOORT…

Beeld: Gucci

Gucci’s creative director Sabato De Sarno moet inmiddels tureluurs zijn van al die soorten commentaar die hij krijgt. No worries, ’t komt goed, toch?

Onlangs presenteerde De Sarno tijdens de Milan Fashion Week voor Fall 2024, zijn tweede Gucci collectie. De eerste ligt nét in de winkels.

De Fall 2024 is door de schrijvende pers al even weinig enthousiast ontvangen als zijn eerste collectie. Opvallend: op de socials zijn de reacties minder vernietigend dan een half jaar geleden.

Alsof steeds meer mensen eindelijk beseffen dat het gaat om een Gucci-rebranding/make-over en geen voortzetting van veel Gucci-gekkigheid, want dat (styling) trucje is duidelijk uitgewerkt. En zeg nou zelf, er zijn al genoeg Gucci-tracksuits, Gucci-sneakers, Gucci-T-shirts en Gucci-caps op aarde, logomania is nu écht morsdood.

Gucci’s nieuwe doelgroep? Die mag nog steeds jong zijn maar moet vooral kapitaalkrachtiger zijn dan voorheen. De Gucci-focus ligt op kwaliteit, luxe en vakmanschap. Nieuwe Gucci-creaties zijn (duurzaam) forever.

Qua stijl? Denk aan moderne tailoring met een minimal touch. Bijvoorbeeld prachtig gemaakte jassen, zoals die prachtig ook voorbijkomen bij de Italiaanse concurrent, die ook van oorsprong een lederwarenhuis is: Prada. Net als Prada voor het najaar inzet op hun typerende, eerder geshowde ontwerpen, doet Gucci dit met bijvoorbeeld de bekende halve-maanvormige Jackie-schoudertas (nu te koop in glossy rood) en de bekende paardenbit-loafer, in platform uitvoering nu (ook nu te koop).

Voor het najaar ontwierp Sabato De Sarno (mogelijk) nieuwe toekomstige iconen, waaronder dijhoge laarzen en blote lingerie slipdresses en leren hotpants. Dat kleine broekje was tevens de enige broek die voorbijkwam op de catwalk. Verder draaide het om benen, gestoken in hoge laarzen. Voorbij kwamen veel jassen – met als hit een boxy heuplang model – en langere jassen soms bestrooid met pailletten die ook terugkwamen op breisels. Een herhaling van (zomer)zetten was de best moeilijke kleur groen, aangevuld met babyroze, lichtblauw en maisgeel.

En zo ‘bouwt’ De Sarno wellicht ietsje te safe doch stijlvol in zijn eigen tempo aan het nieuwe Gucci. Hopelijk gaat het niet te traag met het oog op de verwachte, stijgende verkoopcijfers.