FASHION STATEMENT NOW: MODE OPROER IN DRUKKE KALVERSTRAAT

MODEPROTEST IN DE KALVERSTRAAT

Vrijdagmiddag, top Kerstdrukte. Hoek Kalverstraat – Spui. Twee meiden enteren het altijd drukke kruispunt vanuit de Taksteeg om de hoek. ‘Dat meen je niet man!’, zegt de ene terwijl ze haar hand voor haar mond slaat. ‘Nou ja zeg!?, zegt de andere met afschuw.

Vanuit de nabijgelegen steeg zijn de vriendinnen letterlijk gestuit op een 6000 kilo fashion trash, een indrukwekkend beeld van de hoeveelheid kleding die Nederlanders elke 10 minuten weggooien. Uit de treurige kledinghoop steekt zo hier en daar een protestbord. Oepsie, daar gaat het gezellige Kerstige dagje Kalverstraatwinkelen, dankzij de Dutch Sustainable Fashion Circle (DSFC) met de lancering van de campagne Fashion Statement Now.

LUDIEK PROTEST HELPT 

Het is alweer lang geleden dat er op een zo’n ludieke wijze geprotesteerd werd tegen een mode-uitwas; in dit geval de overvloed van alsmaar nieuwe mode en het klakkeloos consumeren ervan. Werkend aan een artikel voor Vintáááge moest ik daar aan denken.  De geïnterviewde vertelde mij dat een anti-bont actie uit de jaren tachtig, met bloederige foto’s van doodgeknuppelde spierwitte puppie-zeehondjes (bontjassen!) nog altijd op haar netvlies staan gebrand. Ze was nog een kind destijds, en werd instant rebels tegen alles wat te maken heeft met dierenleed.

Tot begin jaren negentig volgden meer anti-bontacties. Het was de herhaling ervan en het ludieke karakter – ik herinner mee eentje met naakte mensen voor een Amsterdamse bontwinkel – waardoor uiteindelijk – in Europa – echt bont uit het straatbeeld en de retail is verdwenen.

Herhaling, zo concludeer ik, is cruciaal voor het bereiken van een doel. Laten we hopen dat de campagne Fashion Statement Now het niet laat bij deze ene actie en het lukt om vaker shoppers te ontregelen en aan het denken te zetten.

Via de website fashionstatementnow.org kunnen modeliefhebbers merken oproepen om productievolumes openbaar te maken. De eerste bedrijven hebben zich al bij de campagne aangesloten: 22 merken, waaronder Kuyichi, MUD Jeans en Ronald van der Kemp. Kiki Boreel, een van de initiatiefnemers, zegt: ‘We zijn blij dat deze merken leiderschap tonen en een fashion statement maken dat telt. Het is een mooi signaal naar de rest van de industrie, alleen door samen actie te ondernemen, kunnen we de mode-industrie transparanter maken.’

Na afloop van de actie in de Kalverstraat is de volledige kledingberg naar Milieuwerk gebracht om gesorteerd te worden.

De actie en campagne Fashion Statement Now is mede mogelijk gemaakt door de volgende partners: United Repair Centre (ondersteuning concept), Milieuwerk (leveren en opnieuw verwerken kledingberg) en Byewaste (transport).

Vintáááge mederwerker Anna Roos van Wijngaarden en journalst Nora Veerman

Volgende
Volgende

22 QUESTIONS AAN CATHELIJNE BLOK